شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

“پوکمون” یا ابزار جاسوسی؟!!

طی یک ماه گذشته بازی جدیدی در فضای مجازی رونمایی شده که کاربران زیادی را نیز به خود جذب نموده اما به نظر می رسد مقاصد جاسوسی و امنیتی به…

طی یک ماه گذشته بازی جدیدی در فضای مجازی رونمایی شده که کاربران زیادی را نیز به خود جذب نموده اما به نظر می رسد مقاصد جاسوسی و امنیتی به دنبال داشته باشد . با گذشت تنها ۳ هفته از انتشار بازی به نام پوکمون گو (Pokémon Go)، این بازی موفق شد رکوردها و حواشی بسیاری از خود به جای بگذارد. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده این بازی یش از ۷۵ میلیون بار دانلود و نصب شده که آمار بسیار بالایی به‌حساب می‌آید.

936369_345

بازی پوکمون گو ( Pokémon Go ) به دلیل ویژگی‌های خاص و نحوه بازی شدن، در یک ماه گذشته جنجال‌های فراوانی در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به‌وجود آورده است که باعث شده این بازی فراتر از یک بازی صرف باشد و حتی توسط برخی از دولت‌ها محدود یا ممنوع شود. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در مکاتبه با ناشر این بازی، دو شرط قرارگیری سرور کاربران ایرانی در داخل کشور و تعیین موقعیت‌های مکانی بازی با هماهنگی بنیاد را برای ورود رسمی بازی به ایران الزامی دانست.

این بازی یک تفاوت عمده یا نسل‌های قبلی بازیهای موبایلی و کامپیوتری دارد. در گذشته، افراد می‌بایست در خانه و یا جایی بدون تحرک خاصی بازی میکردند. نتیجه این بازیها چاقی و کم‌تحرکی افراد بود ولی در بازی Pokemon go، افراد باید در خیابان و آمده و راه بروند؛ چرا که این بازی در فضای واقعی، و بر مبنای اطلاعات Google Map طراحی شده است.  مضافا در این بازی، کاربرها، مستقیما افرادی را که با آنها در حال جنگ هستند را می بینند.  دلیلش این است که بازی طوری طراحی شده که چندین کاربر در یک منطقه خاص جمع میشوند. معمولا این افراد به دو دسته تقسیم میشوند و با هم می‌جنگند. به عبارت ساده‌تر این بازی باعث افزایش ارتباطات اجتماعی شده است. مثلا فرض کنید افراد به یک پارک آمده و  با هم صحبت میکنند تا در یک تیم قرار بگیرند و تیم مقابل را شکست دهند.

elmenovin9541-189
نظام رده‌بندی سنی (ESRA) بازی پوکمون گو را از نظر محتوا جهت انتشار در ایران، بدون اشکال دانسته و انتشار این بازی را بلامانع می‌داند. با این‌حال با توجه به وجوه فراسرگرمی از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم یا امنیت عمومی شود؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتشار این بازی را منوط به تایید نهادهای مربوط به امنیت اجتماعی و ملی کرده است.

با توجه به موفقیت‌های بسیار این بازی، حتی افرادی مانند هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نیز از محبوبیت بازی در رقابت‌های انتخاباتی خود استفاده می‌کنند. در بازی اقلامی با نام ««Lure Module» وجود دارد که فروشندگان یا افراد مختلف می‌توانند با خرید آن‌ها به مبلغ ۱۰ دلار، پوکمون‌ها را به یک محل خاص یا فروشگاه خود جذب کنند. طرفداران هیلاری کلینتون با استفاده از این ویژگی اقدام به ایجاد پوک‌استاپ (Pokestop) کرد و زمانی که کاربران به محل‌های تعیین شده می‌روند در حالی که طرفداران کلینتون، فرم ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در دست دارند به آن‌ها نزدیک می‌شوند. از طرفی دونالد ترامپ با تغییر ویدئوی تبلیغاتی بازی مذکور، کلینتون را به تصویر می‌کشد که توسط کاربران شکار و اسیر می‌شود. نیروی دریای آمریکا نیز مدتی قبل با استفاده از پوکمون گو پوستری را برای استخدام نیرو ایجاد منتشر کرد. در این پوستر به کاربران وعده‌ی شکار همه‌ی پوکمون‌ها و تبدیل شدن به پوکمون مستر (Pokémon master) داده می‌شد.
 elmenovin9541-230
این بازی هم‌اکنون از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است، اما تصمیم‌گیری کارشناسانه برای دسترسی به این بازی، در دستور کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد و نتیجه نهایی آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

 938671_150


بازی پوکمون گو که رکورد جدیدی در جذب کاربر را از آن خود کرده و در ایران هم طرفداران زیادی دارد، مرزهای مجاز و واقعیت را به هم پیوند زده و به اعتقاد برخی، یک ابزار جاسوسی است.


نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to ““پوکمون” یا ابزار جاسوسی؟!!”

  1. جعفر گفت:

    البته همین موبایلی که مردم از آیفن تا سام سونگ استفاده میکنند خودش نوعی ابزار جاسوسی هست که براحتی سازمانهای جاسوسی میتونن هر نوع استفاده ی ابزاری کنند ، پس بهتر است برای مکالمات از تلفن ثابت استفاده کنید …

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین