سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

تکمیل خوابگاه آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان با ۵ میلیارد

رئیس اموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان با اشاره به ساخت ۸۰ درصد از خوابگاه آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان اظهار داشت: این خوابگاه برای تکمیل به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.  آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای…

رئیس اموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان با اشاره به ساخت ۸۰ درصد از خوابگاه آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان اظهار داشت: این خوابگاه برای تکمیل به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.  آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای

لارستان که یکی از قدیمی‌ترین مراکز فنی‌وحرفه‌ای در فارس است در حال حاضر با مشکلات بسیاری از جمله کمبود بودجه و نداشتن خوابگاه مناسب رنج می‌برد، به همین دلیل خبرگزاری تسنیم مصاحبه ای را با  با سید محسن علوی، رئیس آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان انجام داده که خلاصه ای آن را مرور می کنیم .

 آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان نخستین مرکز آموزش عالی این شهرستان است که مجوز احداث این مرکز در سال ۱۳۸۰ گرفته شد و تا سال ۹۰ زیر مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش بود و پس از آن براساس برنامه چهارم توسعه به وزارت علوم ملحق شد. در کشور ۱۷۶ دانشکده فنی‌وحرفه‌ای وجود دارد که استان فارس با ۱۳ آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای به لحاظ کمی بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. کمیته‌ای به‌نام کمیته توسعه و تعیین ظرفیت رشته‌های جدید وجود دارد که بر اساس فاکتورهای خاص نسبت به تعیین ظرفیت رشته‌های جدید اقدام می‌کنند. رشته‌های جدید آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای بر اساس طرح آمایش استانی هنرآموزان سال دوم و سوم هنرستان‌ها استخراج می‌شود که بر این اساس ۲۵ درصد آمار هر سال را به رشته‌های درخواستی اختصاص می‌دهند. فعالیت علمی-آموزشی آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان در سال ۸۰ با ۶۰ دانشجو در ۲ رشته برق صنعتی و کامپیوتر آغاز شده و در سال ۸۴ رشته حسابداری بازرگانی به این آموزشکده اضافه شد و به تازگی نیز رشته کنترل ابزار دقیق را درخواست دادیم. این رشته در صنایع کاربرد دارد و با توجه به نزدیکی لارستان به منطقه نفتی عسلویه و پارسیان بسیار لازم است.

علاوه برآن رشته الکترونیک را با توجه به وجود کارگاه‌های الکترونیک درخواست داده‌ایم. آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان ۴ کارگاه را به دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی-کاربردی و دانشگاه پیام نور اجاره داده تا دروس دانشگاهی را درکارگاه‌ها برگزار کنند، چون کارگاه‌های آموزشکده از نظر سخت افزاری وضعیت خوبی دارد. در حال حاضر آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان ۲ رشته مقطع کارشناسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار و برق قدرت را نیز درخواست داده است که در حال پیگیری است و لازم به ذکر است که امسال یازدهمین دوره فارغ‌التحصیلی این آموزشکده برگزار می‌شود.


 ۴۰ درصد دانشجویان آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان بومی و مابقی از تمام نقاط کشور از نقطه صفر مرزی تا شهرستان‌ها فارس هستند و با توجه به آموزش‌های مهارتی حتی اگر جذب مراکز دولتی شوند باید خودشان کار آفرینی کنند. تعداد دانشجویان  خیلی پائین است و در کل کشور در واقع با رکود روبه‌رو هستیم. میزان کاهش تعداد دانشجویان آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان بیش از  ۳۰ درصد نسبت به پذیرش‌های قبلی است.

عدم وجود جاذبه‌های دانشگاهی و عدم حمایت‌های خاص یکی از عوامل کاهش تعداد انشجویان این آموزشکده است علاوه بر آن نگرش نسبت به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای نگرش خوبی نیست قبل از انقلاب تنها هنرستان جنوب فارس در لار مستقر بود و یک هنرستان هم در شیراز  فعال بود. این نگرش که شرورترین و تنبل‌ترین بچه‌ها در این مراکز تحصیل می‌کنند وجود داشت و اکنون نیز کم‌وبیش وجود دارد که نگرش غلطی است.

وجود مدارس خاص هم تبعیض آموزشی است چه اشکالی دارد یک نابغه تیزهوش در هنرستان باشد که مهندس معمار و مهندس شهرساز و برق قدرت بشود. ابتدا باید نگرش تغییر کند و دوم این‌که با رشد جمعیتی منفی پیش‌رو سبب کاهش جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی باشد.

دلیل دیگر کاهش دانش‌آموزان و دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای تعداد زیاد موسسات غیرانتفاعی است که این امر علاوه بر اینکه سطح کیفی آموزش در رشته‌های دیگر را پایین می‌آورد سبب می‌شود بسیاری از دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای تنها به دلیل نزدیکی مسافت به این موسسات رجوع کنند.

یکی دیگر از مشکلات آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان نداشتن خوابگاه است. ما اکنون چند خوابگاه داریم و حتی اتاق‌های اداری خودمان را هم خالی کرده‌ایم. خیری از برادران اهل سنت خوابگاهی برای آموزشکده ساخت که ۸۰ درصد ساخته شده ولی متأسفانه به دلیل کارشکنی برخی از مدیران آموزش‌وپرورش از سال ۸۴ تاکنون ساختمان خوابگاه به حال خود رها شده است و وزارت علوم هم حاضر به پذیرش این امر نیست.

در حال حاضر ارزش متراژهایی که سال ۸۹ انجام شده است ۳٫۵ برابر فرق کرده است، یعنی ساختمان در سال ۸۹ با ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شد که در حال حاضر هزینه ساخت و تکمیل ساختمان به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

مسأله دیگر مربوط به تملک زمین خوابگاه است در حال حاضر زمین متعلق به راه و شهرسازی است و باید تعاملی بین مسئولان راه‌وشهرسازی و دیگر نهادها برقرار شود که متاسفانه این تعامل برقرار نشده است و برقراری تعامل و تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل خوابگاه دانشجوئی ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است تا زمین به نام وزارت علوم ثبت شود.

البته این مشکل باید در سطح وزارتخانه‌ها بررسی و حل شود چون در مورد تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها این مشکل وجود دارد باید وزیر علوم و وزیر راه و شهرسازی تعامل کنند و بگویند جاهایی که براساس طرح جامع شهرسازی کاربری آموزش عالی دارد، به آموزش عالی واگذار شود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین