دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 49 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

ترویه چیست و چه اعمالی در این روز مستحب است؟

هشتم ذی الحجه مصادف با روز ترویه و شروع مناسک حج است که روزه گرفتن و غسل کردن از جمله اعمال مستحب در این روز است.  علت نام گذاری هشتم…

هشتم ذی الحجه مصادف با روز ترویه و شروع مناسک حج است که روزه گرفتن و غسل کردن از جمله اعمال مستحب در این روز است.  علت نام گذاری هشتم ذیحجه به روز ترویه، بدان جهت است که در منا و عرفات آب وجود ندارد و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را دارند، باید از مکه برای خویش آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند و چنین حالتی را ترویه می‌نامند. این روز، از روزهای مهم ذیحجه است و بر اساس روایتی از امام جعفر صادق(ع)، روزه گرفتن در آن، کفاره ۲ سال آدمی است. در این روز حاجیان خانه خدا، مراسم حج تمتع و حج اکبر را آغاز می‌کنند.

ترویه در لغت به معانی زیر آمده است :
سیراب کردن ، سیراب گردانیدن ، کسی را بر روایت شعر داشتن ، در کاری اندیشه کردن اندیشیدن ، در کار و نگریستن پایان آن را و تعجیل نکردن در جواب (لغت نامه دهخدا)

در علل الشرایع در سر نامیدن این روز به ترویه حدیثی از امام صادق علیه السلام که راوی می گوید: از حضرت پرسیدم چرا روز ترویه را روز ترویه نامیده اند؟
حضرت فرمود: زیرا در عرفات آب نبود و حاجی ها روز هشتم ذی حجه از مکه آب برمی داشتند و به عرفات می بردند و برخی از ایشان به بعضی دیگر می گفتند: تروّیتم، تروّیتم (سیراب شدید، سیراب شدید) لذا به خاطر هیمن، روز هشتم را روز ترویه نامیدند.

محدث قمی در مفاتیح الجنان روزه این روز را برابر با کفاره شصت سال برشمرده است و آورده است که شیخ شهید غسل این روز را مستحب دانسته است.

در این روز امام حسین (ع) نامه ای به کوفه برای مسلم بن عقیل فرستاد با این مضمون که:

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ از طرف حسین بن علی بسوی برادران مؤمن و مسلمان؛

سلام علیکم

…. من روز سه شنبه هشتم ماه ذیحجه که روز ترویه است از مکه معظمه بسوی شما حرکت نموده ام. موقعی که فرستاده من بر شما وارد شد در کار خود شتاب کنید و کوشا باشید زیرا من در همین روزها نزد شما خواهم آمد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته»

مورخین خروج امام حسین (ع) از مکه به سمت کوفه را هشتم ذیحجه یعنی روز ترویه نگاشته اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران- شبستان

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین