سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

عکسی دیده نشده از قلعه اژدها پیکر لار در سال 1335

میلاد لارستان: تصویر سالم بنای قلعه اژدها پیکر لارستان را می توانید با کلیک بر روی فایل ذیل در اندازه واقعی ببینید. به گزارش میلاد لارستان؛ چندی پیش با همکاری…

قلعه اژدها پیکر لار در سال 1335میلاد لارستان: تصویر سالم بنای قلعه اژدها پیکر لارستان را می توانید با کلیک بر روی فایل ذیل در اندازه واقعی ببینید. به گزارش میلاد لارستان؛ چندی پیش با همکاری یکی از فرهنگ دوستان لارستانی،

عکسی در اختیار میلاد لارستان قرار گرفت که نشان دهنده نمای سالم بنای تاریخی قلعه اژدها پیکر لار بود.

با دیدن این تصویر، علاوه بر در حیرت ماندن از زیبایی این بنای عظیم، بیننده در حسرت و اندوه فرو می رود و از نابودی کامل این اثر باستانی در آینده ای نچندان دور در عجب می ماند.

تصویر فوق مربوط به سال ۱۳۳۵ (هـ.ش) یعنی قبل از زلزله ویرانگر سال ۱۳۳۹ شهر لار می باشد. تقریباً در این تصویر، بنای قلعه اژدها پیکر سالم بوده و دیواره های اطراف آن کامل و حتی کنگره های حاشیه های نیز مشخص است.

همانطور که در عکس مشاهده می شود، در قسمت جنوب غربی این اثر برجسته، دو برج و بارو دیده می شود که بشکل دوایری موازی قرار دارد که متأسفانه در حال حاضر کمتر شکلی از آن باقی مانده است.

در قسمت میانی محوطه قلعه، آب انباری وجود داشته که با افسوس فراوان باید گفت که اکنون فقط تلی از خاک از آن وجود دارد.

دیدن این تصویر نشان می دهد که در طول پنجاه سال و اندی که از وقوع واقعه تلخ زلزله لارستان می گذرد، ما اصلاً امانت دار خوبی برای شهرمان نبوده ایم و حتی گاهاً از روی ناآگاهی سنگی را از روی سنگی برداشته ایم و به تخریب این اثر ارزشمند کمک کرده ایم!!

 

قلعه اژدها پیکر لار در سال 1335

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید

 

این مکان مهم که در بهترین نقطه شهر لار قرار گرفته است، مکان بکری برای جذب گردشگر، ایجاد بازارچه های سنتی، احداث پارک کوهپایه ای، راه اندازی موزه های تاریخی، فضایی برای تفریح و سرگرمی است.

مسئولان ارگان های مختلف و بخصوص شهرداری و اداره میراث فرهنگی باید با جدیت فراوان، با جذب بودجه و برنامه ریزی مناسب، حتی در بلند مدت چند ساله و در چند فاز به فکر رونق و بازسازی این اثر گران سنگ باشند.

با بازسازی آن می توان، با پیگیری و همدلی این مکان را به ثبت جهانی رساند و با وجود پتانسیل های بالقوه لارستان در جذب توریست و گردشگر، گامی بلند در صنعت اشتغالزای توریستی برداشت.

 

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین