پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

درآمد70درصد مردم فارس به بخش کشاورزی وابسته است

محمدمهدی قاسمی بعد از ظهر امروز در حاشیه مجمع رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های منطقه دو کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از روز گذشته رؤسای منطقه دو استان‌های کشور…

آبیاریمحمدمهدی قاسمی بعد از ظهر امروز در حاشیه مجمع رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های منطقه دو کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از روز گذشته رؤسای منطقه دو استان‌های کشور در این گردهمایی حضور پیدا کرده‌اند.

 قاسمی با بیان اینکه تمام طرح‌های اجرایی کشاورزی استان با محوریت آب انجام می‌شود، اظهار داشت: طرح سامانه آبیاری نوین با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و استان فارس مقام نخست در اجرای این طرح را کسب کرده زیرا تا کنون ۱۱ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

 وی با اشاره به برخی دیگر از طرح‌هایی که در استان در حال انجام است، افزود: طرح افزایش ماده آلی خاک، توسعه گلخانه‌ها، کشت گیاهان دارویی و اصلاح الگوی کشت از جمله طرح‌های در دست اجرا در استان است که طرح افزایش آلی خاک از جمله طرح‌هایی است که استان فارس بانی آن در کشور بوده است.

 رئیس جهاد کشاورزی استان فارس در مورد طرح صدور کارت شیر بیان کرد: با این کارت مشخص می‌شود که تعداد دامداران استان چند نفرند و چه میزان شیر تحویل داده شده و بر این اساس یارانه به دامداران داده می‌شود.

 قاسمی از استراتژی تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان‌ها که در دستور کار قرار گرفته خبر داد و گفت: برای تشکیل این صندوق‌ها سهم مشارکت دولت ۴۹ درصد و سهم مشارکت مردم ۵۱ درصد است.

 وی با بیان اینکه از ابتدای امسال اعتبارات دولتی به این بخش اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: به هر شهرستان برای راه‌اندازی و آغاز به کار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی دو میلیارد تومان اختصاص یافته که قابل توسعه بوده و تمام فعالیت‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد.

 رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در بخش آب استان دو مشکل عمده وجود دارد، عنوان کرد: عدم مدیریت صحیح منابع آب و وجود ۳۰ درصدی چاه‌های غیرمجاز در استان و عدم تحویل حجمی آب به کشاورزان از جمله مهم‌ترین این مشکلات هستند.

 قاسمی با تأکید بر اینکه باید روی چاه‌های مجاز کنتور هوشمند نصب شود، اظهار داشت: باید هوشمندسازی چاه‌های آب براساس میزان منابع آب‌های زیرزمینی انجام گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه استان فارس از سال ۱۳۸۶ با مشکل خشکسالی روبه‌رو شده، خاطرنشان کرد: نباید واقعیت اقلیمی کشورمان و استان فارس را نادیده گرفت زیرا کشور و استان ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و باید برنامه‌ها و طرح‌هایی که در بخش کشاورزی و بهره‌وری آب ارائه می‌شود با در نظر گرفتن این اقلیم و شرایط باشد که متأسفانه در گذشته این قبیل برنامه‌ریزی‌ها وجود نداشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه نباید فراموش کرد که کسب درآمد و روزی حدود ۷۰ درصد مردم استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بخش کشاورزی است، تصریح کرد: امنیت غذایی، اشتغال و اقتصاد استان به بخش کشاورزی وابسته است و باید برای نوین شدن کشاورزی استان تلاش کرد.

 قاسمی با اشاره به اینکه محوریت تمام برنامه‌های استان فارس آب است و چون چالش استان نیز آب است اعتبارات به صورت ویژه بر این بخش متمرکز شده، بیان کرد: آبیاری تحت فشار اگر سبب افزایش سطح زیرکشت نشود در میزان مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و مدیریت بهره‌برداری از سامانه‌های نوین باید انجام شود.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین