پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 29 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

افتخاری دیگربرای یک لارستانی دیگر با جایزه آلتمتریکس

بر پایه اعلان عمومی «اولین کنفرانس آلتمتریکس» در لندن در سپتامبر ۲۰۱۴ مبنی بر حمایت موسسه علمی تامسون رویترز از ایده نوین و پروژه برتر در زمینه آلتمتریکس، از میان…

بر پایه اعلان عمومی «اولین کنفرانس آلتمتریکس» در لندن در سپتامبر ۲۰۱۴ مبنی بر حمایت موسسه علمی تامسون رویترز از ایده نوین و پروژه برتر در زمینه آلتمتریکس، از میان پروپوزال های ارسالی، پروپوزال زهره

زاهدی پژوهشگر دکتری دانشگاه لایدن و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، به دلیل ماهیت کاربردی آن، برگزیده شد.

زهره زاهدی، درخصوص پروژه آلتمتریکس اظهار داشت:  آلتمتریکس شاخه ای از وب سنجی و زمینه پژوهشی نوینی در ارزشیابی آثار پژوهشی در محیط وب ۲,۰  با هدف ارائه شاخصی جدید در محیط شبکه های اجتماعی علمی است، نتایج پروژه انجام شده در حوزه آلتمتریکس که به بررسی رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) و مقایسه کیفیت داده های ارائه شده توسط تهیه کنندگان مختلف آلتمتریکس می پردازد، در ارزشیابی کیفیت داده های آن، اطلاعات ارزشمندی ارائه خواهد نمود.

طی بررسی انجام شده مشخص شد خانم زاهدی لاری الاصل بوده و لذا با پیگیری توانستیم طی مصاحبه ای کوتاه با ایشان کلیاتی از زندگی نامه و فعالیت های علمی شان را مورد بررسی قرار دهیم.

۱) لطفا  کلیاتی از بیوگرافی خود را برای ما بیان نمایید.

زهره زاهدی هستم (فرزند محمود) در سال ۱۳۵۹ در خانواده ای فرهنگی در شهر لار متولد شدم. پدرم یکی از دبیران موفق رشته زیست شناسی استان فارس ( لارستان و شیراز ) می باشد. یکسال بعد از تولد، بدلیل انتقال شغل پدر و مادر به شیراز مهاجرت کرده و تحصیلات خود را (از دبستان تا دانشگاه) در شهر شیراز با موفقیت سپری نمودم.

 

۲) مقاطع مختلف دانشگاهی تان را چگونه گذرانده اید؟ در حال حاضر در چه مقطع تحصیلی مشغول می باشید؟

 فارغ التحصیل ممتازمقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات ودانش شناسی از دانشگاه شیراز می باشم. در سال ۱۳۸۲، رتبه دوم کشوری در آزمون کارشناسی ارشد را در دانشگاه شیراز کسب کرده و از طرف سازمان سنجش و آموزش کشور بعنوان دانشجوی استعداد درخشان معرفی شدم. پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، سابقه شش سال اشتغال، بعنوان پژوهشگر در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز؛ مدرس دانشگاه پیام نور شیراز و عضو هیئت علمی نمونه و سرآمد آموزشی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در کارنامه حرفه ای خود دارم. سپس، در سال ۱۳۸۹ با قبولی در آزمون دکتری اعزام به خارج و کسب بورسیه تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوره دکتری تخصصی خود را در رشته مطالعات علوم و فناوری گرایش وب سنجی در دانشگاه لایدن کشور هلند شروع کرده و هم اکنون در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشم. دانشگاه لایدن کشور هلند یکی از معتبرترین مراکز رتبه بندی علم و پژوهش در جهان بشمار می رود و هر سال رتبه بندی دانشگاههای جهان را بر اساس الگوریتمها و شاخصهای علمی تهیه می نماید.

۳) از رشته تحصیلی خود بیشتر برای ما بگویید.

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی  (Knowledge & Information Science) ماهیتی بین رشته ای و بسیار گسترده دارد و طیف وسیعی از زمینه های مطالعاتی را در بر می گیرد که از مهمترین آنها مدیریت اطلاعات علمی، بازیابی اطلاعات و نظامها و پایگاههای اطلاعات علمی، اطلاع سنجی،علم سنجی، وب سنجی و.. می توان اشاره نمود. بطور کلی، این رشته، مطالعه ماهيت اطلاعات و دانش و تدوين سازو کارهایی براي گردآوري، سازماندهي، اشاعه، بازیابی و مديريت آن را در بر می گیرد.  با توجه به اهميت دسترسی به اطلاعات علمی و دانش که نقش اساسی را در پیشرفت جامعه دانش محور یا دانایی محور ایفا می نماید و در پاسخ به نيازهاي اطلاعاتي و دانشي جامعه، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه های معتبر جهان (در سال ۱۸۸۷ در ایالات متحده آمریکا) و ایران (در اوایل دهه ۱۳۴۰) ایجاد شد و هم اکنون در بسیاری از دانشگاه معتبر ایران  و جهان تدریس می شود و به عنوان رشته اي كه ماهيت و كاربردهاي اطلاعات را در قالبهای مختلف (آفلاین و آنلاین) مطالعه مي كند يكي از مهم ترين رشته هاي دانشگاهي در جهان محسوب می شود.

وب سنجی(Webometrics)  گرایشی جدید با هدف سنجش و اندازه گیری فعالیتهای علمی پژوهشگران در محیط وب و وب ۲٫۰ و با استفاده از نرم افزارهای وب سنجی و رابط های برنامه نویسی کاربر به مطالعه پیوندهای موجود در صفحات وب و روابط بین پیوندها می پردازد و از این طریق ارتباطات پژوهشی کشورها، دانشگاهها، موسسات و پژوهشگران را در محیط وب ترسیم می نماید. هدف نهایی مطالعات وب سنجی ارائه شاخصهای ارزیابی و رتبه بندی در محیط وب و وب ۲٫۰ در سطوح مختلف باشد. از این لحاظ، این نوع مطالعات در راستای سنجش علوم و فناوری و در سیاستگذاری و برنامه ریزی علمی و پژوهشی و تدوین نقشه جامع علمی  کشور در سطوح کلان و خرد نقش و اهمیت قابل ملاحظه ای ایفا می نماید.

۵) از افتخارات خود برای ما بگویید.
 تا کنون بیش از۳۰ مقاله علمی-پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و بین المللی منتشر نموده ام و در مجامع علمی بین المللی مختلف در ایران، کشورهای مختلف اروپا، آمریکا و کانادا به ارائه سخنرانی پرداخته ام  و خدا را شکر جوایز مختلف علمی پژوهشی نیز نصیبم  شده است.

میلادلارستان این موفقیت بزرگ را به شما تبریک می گوید و برای شما از خداوند بزرگ توفیق روز افزون مسالت دارد.

با تشکر از شما که فرصت این مصاحبه را به من دادید.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین