سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 31

آداب شله پزون چهارشنبه آخر ماه صفر

آخرين چهار شنبه ماه صفر بود و بوي شله مهي، توي فضاي خونه بي‌بي پيچيده بود. بي‌بي از قبل دخترها، پسرها با عروس و داماد و نوه‌هاش رو دعوت مي‌كرد…

آخرين چهار شنبه ماه صفر بود و بوي شله مهي، توي فضاي خونه بي‌بي پيچيده بود. بي‌بي از قبل دخترها، پسرها با عروس و داماد و نوه‌هاش رو دعوت مي‌كرد و با كمك اونا و چندتا از خانواده‌هاي محله، ديگ بزرگي از شله مهي رو كه نذر هر ساله‌اش بود مي‌پخت و هنوز اين نذر و سنت ديرينه رو كنار نگذاشته بود.

غروب كه شد منقل رو پر از آتيش كرد يك مشت اسفند برداشت و دور سر همه مهموناش گرداند و با مقداري زاج مخلوط كرد و ريخت توي آتش . نبيره كوچولو و نازنين چهار ماهه رو كه حالا گريه‌هاي بي‌امان شبانه‌اش كمتر و آروم شده بود روي دامنش خواباندو صورت و دور مچ دست و پاي نوزاد رو هم كوكو نيل كرد و كمي هم اونو بالاي دود اسفند قرار داد و مبلغي پول گذاشت كنار تا صدقه بدن و با اين كار بي‌بي داشت رفع قضا و بلاي اهالي خونه مي‌كرد.
تعدادي از خانوم‌ها نيز به نوبت، ديگ شله مهي رو هم مي‌زدن تا ته نگيره.

خيلي زود شله هم آماده شد و مقداري از اونو براي خودشون كنار گذاشتن و بقيه رو توي «دس كاسه» چيني كردن و براي همسايه‌ها بردن. بي‌بي اصلا دوست نداره غذا توي ظروف يكبار مصرف بكنن و به اصالت ظروف خيلي پاي بنده. چند نفري هم كه بوي شله مهي از توي كوچه به مشامشون رسيده بود از خوردن اون بي نصيب نموندن.

***

آداب آخرين چهار شنبه ماه صفر كم و بيش در لارستان و توابع اون اجرا مي‌شه و اين رسم و سنت ديرينه آبا و اجدادي با مقداري حذف و اضافات و در بيشتر جاها با تشابه كامل، رواج داره و هنوز منسوخ نشده. به هر حال اعمالي كه در اين روز انجام مي‌شه براي رفع قضا و بلا و نحسي است و شايد كوكونيل كردن نوزادان به اين منظور باشه كه زيبايي اونا، جلب توجه نكنه و نگاه‌ها بيشتر متوجه نيل شدن نوزادان بشه كه  به نوزادان چشم زخم وارد نشه و آسيبي نبينن.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۵:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین