جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 57 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

بازی های لاری (هفت سنگ)

هفت كَل (هفت‌سنگ)وسايل بازي: ۷ عدد سنگ كوچك مستطيل شكل يا گِردتوپ تنيس زميني بازيكنان به دو دسته مساوي (۳ – ۴ – ۵ نفري و…) تقسيم مي‌شوند. براي اين…

هفت كَل (هفت‌سنگ)
وسايل بازي:
۷ عدد سنگ كوچك مستطيل شكل يا گِرد
توپ تنيس زميني

بازيكنان به دو دسته مساوي (۳ – ۴ – ۵ نفري و…) تقسيم مي‌شوند. براي اين كار دو نفر به عنوان استاد و بقيه دو نفر،  دو نفر از نظر بازي و فني مساوي هستند به عنوان مِرد نزد استاد مي‌آيند. و اسمي كه از قبل براي خود انتخاب كرده‌اند (براي مثال پلنگ و شير) بازگو مي‌كنند و استاد يك اسم را انتخاب مي‌كند و آن بازيكن متعلق به آن استاد يا گروه مي‌شود.

مرحله دوم:
انتخاب براي شروع اين بازي است كه توسط همان يكي از سنگ‌هاي كوچك انجام مي‌شد كه به آن تر و خشك مي‌گفتند. نحوه قرعه‌كشي به اين صورت بود كه يك طرف سنگ با آب دهان خيس مي‌كردند و به هوا پرتاب مي‌شد و استاد ديگر بعد از پرتاب سنگ يكي از اين دو كلمه (تر يا خشك) به زبان مي‌آورد. چنانچه بعد از فرود سنگ درست گفته بود گروه برنده بازي را شروع مي‌كنند.

نحوه اجراي بازي
به فاصله ۵ متر هفت كَل روي هم چيده مي‌شود يك نفر از تيم مقابل پشت سنگ‌ها قرار مي‌گيرد. تيم الف به نوبت نفر يك بار با توپ كوچك به طرف سنگ‌ها نشانه مي‌گيرند. چنانچه توپ به سنگ‌ها برخورد كرد تمامي بازيكنان تيم الف سعي مي‌كنند ابتدا فرار كنند و در فرصت هاي مناسب سنگ ها دو مرتبه روي هم قرار دهند. در اين مدت بازيكنان تيم «ب» نيز تلاش مي‌كنند كه با پاس‌كاري، توپ را به يكي از آنها بزنند. اگر در اين كار موفق شدند جاي دو تيم عوض مي‌شود. در پايان تيمي برنده مي‌شود كه موفق شده‌اند تعداد دفعات به توافق رسيده سنگ‌ها روي هم قرار دهند.

یعقوب کامجو

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین