سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

گزارش/گشت و گذار در جاذبه های طبیعی لارستان+تصاویر

میلاد لارستان: هوای بهاری و متبوع جنوب کشور و منطقه لارستان، زمان بسیار خوبی برای گشت و گذار در این مناطق است. به گزارش میلاد لارستان؛ با نزدیک شدن به…

دریاچه هیرم اوز لارستانمیلاد لارستان: هوای بهاری و متبوع جنوب کشور و منطقه لارستان، زمان بسیار خوبی برای گشت و گذار در این مناطق است. به گزارش میلاد لارستان؛ با نزدیک شدن به عید نوروز و تعطیلات بهاری، خانواده ها درصددند تا با استفاده از این موقعیت، با گشت و گذار در گوشه گوشه کشور عزیزمان ایران، لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند.

شهرستان لارستان، با توجه به موقعیت قرارگیری آن در مسیر ترانزیتی شیراز – لار – بندرعباس، یکی از مقاصد مهم مسافران نوروزی است.

تعدادی از جاذبه های طبیعی لارستان در ذیل آمده است:

* منطقه حفاظت شده “هرمود” لارستان

منطقه حفاظت شده “هرمود” در شرق لارستان و در مرز مشترک استان فارس و هرمزگان قرار گرفته و در حدود ۲۰۷ هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه به علت شرایط خاص زیستگاهی، از نظر برخورداری از گونه‌های گیاهی و جانوری خاصِ مناطق گرمسیری و قوچ لارستان، یکی از مناطق بی‌نظیر و قابل توجه گردشگاهی و پژوهشی است.

منطقه حفاظت شده هرمود لارستان-قوچ لارستان

 

هدف از اعلام این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده، حفاظت از “قوچ لارستان”، کوچکترین قوچ دنیا یا “مینیاتور” است. چشم اندازهای زیبای منطقه به خصوص کوه شب به ارتفاع ۲ هزار و ۶۸۲ متر بلندترین کوه لار، در دشت جیحون با پوشش گیاهی عالی است.

•    دریاچه هیرم

دریاچه هیرم واقع در روستای هیرم از دهستان بیدشهر در بخش اوز لارستان و در ۴۵ کیلومتری شرق اوز قرار دارد. این دریاچه که در پنج کیلومتری روستای جنوب روستای هیرم قرار دارد، دارای ۱۲ کیلومتر طول و۱۰ کیلومتر عرض است.

دریاچه هیرم اوز لارستان

 

دریاچه هیرم دارای آب شور و یک چشمه آب معدنی است که این چشمه درقسمت شمال دریاچه واقع شده است. در فصل تابستان افراد زیادی برای درمان بیماریهای پوستی از آب این دریاچه که در زبان محلی به آن (هی بای) می گویند استفاده می کنند.

این دریاچه در زمستان میزبان پرندگان مهاجر از قبیل پلیکان، مرغابی، اردک و…می شود، افزود: درجه حرارت آب این دریاچه ۲۸ درجه است و املاح مناسب برای پرورش ماهیان آب گرم وسازگار با آب شوردر آن وجود دارد.

•    گنبدهای نمکی:

گنبدهای نمکی لارستان، تقریباً بیش از یک پنجم پراکنش گنبدهای نمکی جنوب کشور را به خود اختصاص داده است و پدیده هایی مانند: یخچال نمکی، چشمه های کارستی، غارنمکی، اشکال قارچی و غیره در آن دیده می شود.

گنبدهای نمکی لارستان

 

مهمترین گنبدهای نمکی لارستان، عبارتنداز: گنبد نمکی کرمستج، گنبد نمکی گچ، گنبد نمکی علی‌آباد، گنبد نمکی بادنی، گنبد نمکی سینه سفید دهکویه، گنبد نمکی شاه غیب، گنبد نمکی بنو، گنبد نمکی پاسخند و گنبد نمکی گاوبست.

•    آبشار رحمت آباد جویم:

آبشار رحمت آباد در روستایی به همین نام و در بخش جویم لارستان قرار دارد . با درختان بادام کوهی و بنه و آویشن همراه با جانوران وحشی از قبیل پلنگ، بز کوهی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک و نیز قلعه کیقباد، کاخ کیخسرو، غارهای زال و کبوتری، سرو کهنسال و سر به فلک کشیده، استخر های مصنوعی باستانی متعدد و مهمتر از همه آبشاری با بیش از ۲۰ متر ارتفاع، زینت بخش مجموعه زیبای رحمت آباد است.

آبشار رحمت آباد جویم لارستان

 

از سمت كوههاي چاتيز جهرم كه منطقه اي كوهستاني است و بايد حدودا ۳ ساعت كوهپيمايي انجام داد   اين مسير حدودا ۵ كيلومتر مي باشد .از مسير جويم كه به علت فرسايش جاده ي خاكي با سواري مي توان به سمت آبشار حركت نمود . اين مسير حدودا ۲۸ كيلومتر مي باشد .و حدودا ۲۰ دقيقه راهپيمايي دارد.

•    غار بنوو (Bonvu)

غار باستانی بنوو در جنوب روستای عمادده مرکز بخش صحرای باغ از بخشهای لارستان فارس قرار دارد. این غار که از شگفتی های طبیعت در این قسمت از کشور پهناور ایران میباشد که با وسعتی قریب به ۳۰۰۰ متر مربع و با ارتفاعی نزدیک به ۵۰ متر در دل کوه گاوبست از رشته کوههای زاگرس جنوبی واقع شده است.

غار بنوو صحرای باغ لارستان

 

در این غار بیش از ۲۴ حوض جهت جمع آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره های ممتد میچکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است که در حال حاضر تقریبا” ۱۵ عدد آن سالم مانده و به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آبهای جمع آوری شده استفاده های فراوان می برند.

از عجایب دیگر این غار این که چشمه آب به غایت شیرین آن در تمام فصول سال چه در سالهای پرباران و چه در خشکسالی جاری است.

شهرستان لارستان؛ علاوه بر موارد ذکر شده، دارای چند چشمه آبگرم، کویرهای بسیار زیبا، آسمانی صاف برای علاقمندان به نجوم، پارک جنگلی های مصنوعی و غیره است.

در پایان لازم است، بدلیل عدم دسترسی به منابع تصاویر استفاده شده در مطلب فوق، از عکاس آن پوزش طلبیده شود. خواهشمند است، هنرمندان محترم، جهت درج نام شان در ذیل تصاویر، نام و شماره تماس خود را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنند.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین