سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 17

گوشه ای از «جاذبه های تاریخی لارستان»

میلاد لارستان: شهرستان لارستان با دارا بودن آثار متعدد تاریخی و باستانی متعدد اما ناشناخته، مکانی مناسب برای گردشگری است. به گزارش میلاد لارستان؛ شهرستان لارستان به عنوان بزرگترین شهرستان…

بازار قیصریه لارستانمیلاد لارستان: شهرستان لارستان با دارا بودن آثار متعدد تاریخی و باستانی متعدد اما ناشناخته، مکانی مناسب برای گردشگری است. به گزارش میلاد لارستان؛ شهرستان لارستان به عنوان بزرگترین شهرستان فارس در

جنوبی ترین نقطه این استان پهناور،  قرار دارد و در مجموع ۱۷ درصد وسعت فارس را به خود اختصاص داده است.

شهر لار، مرکز شهرستان لارستان است که این شهرستان از ۶ بخش و ۸ شهر تشکیل شده و فاصله آن تا مرکز استان فارس (شیراز) ۳۷۵  کیلومتر و تا بندر عباس ۱۹۰ کیلومتر است.

شهرستان لارستان که براساس گفته محققین قدمتی ۴ هزار ساله دارد، در جنوب استان پهناور فارس و شمال استان هرمزگان یا بعبارتی مابین شهرستان‌های بستک، لامرد، خنج، گراش، داراب و جهرم قرار دارد.

لارستان، پل ارتباطی شمال- جنوبِ خلیج فارس و یکی از دروازه‌های خروجی- ورودی کشور به دریاهای آزاد است و از لحاظ دسترسی به دریا کوتاه‌ترین مسیر ۱۶۰ کیلومتر است که آن را به بندر پل متصل می‌کند ولی به شکل خط مستقیم این فاصله به ۹۷ کیلومتر تقلیل می‌یابد.

مردم لارستان، به زبان لاری صحبت می کنند که این زبان، شاخه‌ای از پهلوی باستان است که با فارسی امروز بسیار متفاوت است. زبان لاری، زبان ساکنان جنوبی استان فارس و استان هرمزگان است و در بعضی از مناطق و روستاها لهجه‌ها متفاوت است.

شهرستان لارستان، به دلیل قدمت و موقعیت جغرافیایی آن، از گذشته تاکنون محلی برای توجه و جذب حاکمان و نخبگان بوده است. به همین آثار تاریخی بسیار فراوانی اعم از قلعه ها، کاروانسراها، مساجد و اماکن متبرکه، آب انبارها، پل ها و غیره وجود دارد.

 مهمترین اماکن تاریخی لارستان:

قلعه اژدها پیکر:

قلعه اژدهاپیکر لارستان 

قلعه اژدهاپیکر لارستان به شماره ۱۰۵۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که یادگاری از دوران پیش از اسلام به شمار می رود.

این قلعه تاریخی که درست بر روی تپه ای مرتفع در شمال شهر لار واقع شده از تمام مدخل های ورودی و خروجی شهر لار، قابل مشاهده است.

کاروانسراهای نو و گلشن:
 

کاروانسراهای لارستان

در شهرها، روستاها و جاده های قدیمی شهرستان لارستان، آثار وجود کاروانسراها که مربوط به دوره های مختلف و به خصوص صفویه است، دیده می شود.

مهمترین این کاروانسراها، کاروانسراهای نو، گلشن و معتمد است که در مجموعه تاریخی شهر لار و در محله های قدیمی این شهر وجود دارد.

بازار قیصریه لارستان:
 

بازار قیصریه لارستان

بازار قیصریه لارستان، یک مجموعه نفیس و پر تنوع معماری قدیم ایران است که بنای تاریخی آن ۱۳۰۰ سال قدمت دارد و و جلوه های بارزی از شیوه های معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی به چشم می خورد .

جالب ترین قسمت بازار قیصریه لارستان طرح چهار سوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است.

بنا به اظهار کارشناسان میراث فرهنگی، در احداث بازارهای وکیل شیراز و بازار قیصریه اصفهان، از بازار قیصریه لارستان اقتباس و الگوبرداری شده است.

آب انبارها:

آب انبارهای لارستان

 در شهرستان لارستان، به دلیل آب و هوایی گرم در فصل تابستان و همچنین کمبود آب، مردم این منطقه از روزگارانی دور با احداث آب انبارها، دهن شیر و قنات ها، سعی کرده اند با این خصیصه طبیعی مبارزه کنند و به دنبال آن آثاری زیبا علاوه و بر کار عام المنفعه خود به جای گذارند.

وجود بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ آب انبار در شکل ها و اندازه های مختلف و همچنین قراردادن آبراهه های منحصر به فرد جهت انتقال آب باران به داخل این آب انبارها، جلوه ای از هنر، دقت و معماری مردمان ساکن در لارستان کهن است.

آتشکده آذر فرنبغ کاریان:
 

آتشکده آذرفرنبغ لارستان

تل آتشکده کاریان یا آذرفرنبغ با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم لارستان و در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد قرار دارد.

آتشكده فرنبغ (کاریان) لارستان، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده ایران در زمان ساسانیان بوده که یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه گانه زرتشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته ‌است.

بنا به اسناد تاریخی، ساسان، جد اردشیر بابکان تولیت این آتشکده را بر عهده داشته و ساسانیان همواره علاقه خاصی به این آتشکده داشته‌اند.

باغ نشاط:
 

باغ نشاط لارستان

باغ نشاط كه از بناهای دوره افشاریه محسوب می شود، با مساحتی حدود یک هکتار در شهر قديم لار واقع شده  و از دوران صفويه به بعد مقر حكومتي لار، بوده است.

عمارت اصلي باغ نشاط لار، در سه طبقه بنا شده و ارتفاع ايوان آن به ۲/۵ متر مي رسد.

همچنین در قسمت شمالی این باغ، حمامی قرار دارد که فضاي داخلي حمام شامل بخش هاي مختلف از جمله گرمخانه و خزينه است و نيز بر ديوارهاي آن نقوش تزييني و خطوط نستعليق بسياري ترسيم شده است.

موزه ها:
 

موزه شهدای لارستان

برای معرفی بهتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهرستان لارستان، موزه هایی ایجاد شده است که از آن جمله می توان موزه مردم شناسی لار در باغ نشاط، موزه مردم شناسی بخش اوز، موزه مردم شناسی روستای کریشکی بیرم، گنجینه آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره) امام جمعه فقید لارستان در محل حسینیه اعظم و گنجینه آثار باقی از شهدا هشت سال دفاع مقدس در گلزار شهدای شهر لار نام برد.

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین