یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۱ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لزوم وجود هایپرمارکت کالاهای لارستانی

طی هفته گذشته نشست مشترکی بین اصحاب رسانه و رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت لارستان پیرامون کالای لاری و لارستانی برگزار شد. در ابن نشست بر لزوم توجه به کالاهای…

طی هفته گذشته نشست مشترکی بین اصحاب رسانه و رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت لارستان پیرامون کالای لاری و لارستانی برگزار شد. در ابن نشست بر لزوم توجه به کالاهای بومی تولید شده در منطقه و خرید

آنها با توجه به کیفیت مناسب بسیاری از انها(همسو با رویکردهای اقتصاد مقاومتی ذکر شده توسط مقام معظم رهبری) تاکید شده و ایده های مناسبی نیز بیان گشت. شاید یکی از نظرات مهم ارائه شده در این زمینه ” ایجاد فروشگاه دائمی عمده و خرده فروشی مخصوص عرضه کالای تولیدات لارستانی در سطح شهر و نیز جنوب فارس و حتی کشورهای همسایه(با توجه به حضور تعداد زیادی از لارستانی ها در خلیج فارس)”  بود. ایده ای که اگر عملیاتی شود می تواند منجر به رونق مناسب به توسعه کالاهای لارستانی و بالتبع آن توسعه منطقه گردد.

از سوی دیگر یکی از مواردی که در بسیاری شهرهای کشور وجودداشته و نوع رسمی آن در منطقه تجارت خیز و البته تولید محور لارستان دیده نمی شود؛هایپر و یا همان فروشگاه های زنجیره ای  می باشد. موضوع فروشگاه‌های زنجيره‌ای، علل وجودي و شرايط كاميابي آنها مدتي است كه موردتوجه صاحبنظران قرار گرفته است. 

اگرچه ايجاد اين فروشگاهها پديده جديدي نيست و سابقه آن به سال ۱۳۲۸ وتاسيس تعاوني مصرف سپه برمي گردد، ولي در سالهاي اخير، دولت برآن شده تا با تاسيس فروشگاههاي نوين زنجيره اي ، وضعيت توزيع را در كشور بهبود بخشد و از آشفتگي در بازار جلوگيري كند. فروشگاههاي رفاه ، اتکا و شهروند به دنبال اين تصميم ايجاد شدند که ضعف ها و قوت های خود را دارا می باشند.

در تعریف این نوع فروشگاه ها باید گفت :

الف ) يك فروشگاه زنجيره ای از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالكيت مشترك و متمركز تشكيل مي شود . وظايف و كاركردهاي عمده يك فروشگاه زنجيره اي ( بازرگانی ، تبليغات ، اجاره و…) توسط يك واحد فرماندهي مركزي يا يك مديريت مركزي كنترل مي شوند.

ب ) فروشگاههای زنجيره ای به شبكه اي از خرده فروشيهاي كوچك و بزرگ اتلاق مي گردندكه كالاهاي يكساني را با مالكيت انحصاري ارائه مي نمايند.

فروشگاههاي زنجيره اي در مقايسه با واحدهاي توزيع سنتي و خرده فروشيها، داراي خصوصيات و ويژگيهاي چندي هستند كه برخي از آنها عبارتنداز:

۱٫ يك فروشگاه زنجيره اي كه از شعب و فروشگاههاي متعدد تشكيل مي شود، معمولا” در تمام واحدهايش ، كالاهاي تجاري يكساني را مي فروشد .

۲٫ خريد فروشگاه در حجم و مقياس بالايي بوده ، لذا مي تواند در مقايسه باخرده فروشيهاي كوچك ، كالاها را با قيمت پايين تري به فروش رساند .

۳٫ واحدهاي زنجيره اي به واسطه حجم فروش بالايي كه دارند، با سرعت و سهولت بيشتري مي توانند از بانكها و ساير موسسات اعتباردهنده تقاضاي وام كنند.

با توجه به ذکر نکات بالا و نیز  گستردگی منطقه لارستان بزرگ و ارتباط تنگاتنگ آن با بخش هایی  از هرمزگان و نیز بخش های مرکزی فارس و از سوی دیگر با کشورهای خلیج نشین، می توان با سرمایه گذاری مناسب و خوش فکری در این زمینه علاوه بر ایجاد تجارتی سالم در منطقه و ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای مخصوص کالاهای لارستانی(منظور کل لارستان بزرگ و کل کالاهای تولیدی منطقه که شامل کالاها و محصولات سنتی و دست ساز نیز می شود)، در تسهیل خرید و فروش مردم منطقه نیز سهیم بوده و از ویژگی های یک هایپر مناسب در لارستان و اطراف همچون کل کشور بهره برد. ایجاد شعبه های مختلف در شهرستان های مجاور و مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند بر قدرت خرید این هایپر اثرگذار بوده و تجارت را در کل منطقه توسعه دهد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۳:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین