سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵ب.ظ
::آخرین مطلب 32 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

يادبود دو مهندس معمار و بنا كننده شهر جديد لار

میلاد لارستان: به پاسداشت روز مهندس صمد کامجو از پژوهشگران و محققان بومی لارستان مطلبی درخصوص دو نفر از نخستین مهندسان در این شهرستان مطلبی را برای میلاد لارستان فرستاده…

میلاد لارستان: به پاسداشت روز مهندس صمد کامجو از پژوهشگران و محققان بومی لارستان مطلبی درخصوص دو نفر از نخستین مهندسان در این شهرستان مطلبی را برای میلاد لارستان فرستاده است که در زیر می آید:

مهندس سيد مصطفي فاضلي متولد ۱۳۰۷خورشيدي در همدان، يکي از مهره هاي كليدي در انجام فعاليتهاي امدادي، اسکان موقت و بازسازي زلزلۀ شهر  لار بود. وي كه در زمان وقوع زلزله با ۲۸ سال سن، سالهاي اوليه دانش آموختگي از دانشکده هنرهاي زيبا (معماري) را سپري مينمود، با لياقتي كه از خود در فعاليتهاي عمراني جمعيت هلال احمر نشان داده بود به عنوان سرپرست و هماهنگ كننده  فعاليت هاي عمراني منصوب شد و به  لار عزيمت نمود.

كمتر مرد سالخوردۀ  لاري است كه نام او را به ياد نداشته باشد. وي فردي متواضع، صبور، گرم و مهماننواز بود و با اين كه ساكن تهران بود، خود را  لاري ميدانست و به  ويژه كه زبان  لاري را در مدت چند سال اقامت حرفهاي در  لار به خوبي آموخته بود در حدي كه به بسياري از واژه هاي مهجور  لاري اشراف داشت و حتي بعضي از تصني جمله: اَمادُوكو دُوكو ناچَم .. اَما اَشَهر نو ناچَم .. اَما زِرِ جُلً گَو ناچم … راه شهر نو، دورِه …آوه شهر نو، شورِه …مرغ شهر نو كورِه …زِمِن شهر نو سَخته

شناخت او از شخصيتهاي خاص و عام  لاري نشانه اي از همنشيني خالصانه اش با آنان بود كه جز اصول رفتار حرفهاي و شغلي محسوب ميشود.

تخصص اصلي ايشان، طراحي و معماري بيمارستان بود و بيمارستانهاي مختلفي را در شهرهاي مختل كشور از جمله اروميه، بندر لنگه، بوشهر و  لار طراحي نمود .

بر اساس بررسيهاي اينجانب، بيمارستان  لار در زمان خود جزو آثار برجسته جهاني محسوب ميشد كه در يک مجله حرفه اي تخصصي بين المللي به توصيف آن پرداخته شده بود.

دامنۀ فعاليت حرفه اي و اقدامات عمراني ايشان تنها به مرزهاي ايران محدود نبود بلکه طراحي و ساخت بيمارستان ايرانيان در دوبي و چند بيمارستان و درمانگاه در شيخ نشينهاي ديگر امارات نيز در زمره سوابق ايشان به شمار مي آيد .

عشق و علاقۀ او به فعاليتهاي عمراني و خدمت در مناطق دورافتاده و محروم ايران موجب شده بود سالهاي جواني را به دور از پايتخت و جدا از همسر و فرزندان در بيابانهاي گرم و بي آب و علف خطۀ جنوب سپري كند بدان اميد كه ديگران هم از امکانات اوليه زندگي و خدمات درماني بهره مند گردند.

وي در روز چهارشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۲ دار فاني را در ۸۵ سالگي وداع گفت و دو روز بعد در قطعۀ ۲ بهشت زهرا چهره در نقا خاك كشيد.

شرح كوتاه وقايع اتفاق افتاده بعد از زلزله لار از قول مرحوم مهندس فاضلي:

پس از وقوع زلزله، عده اي به طور موقت، تا رفع خطر كامل زلزله به شهرهاي اطراف  و حتي  تهران عزيمت نمودند. عده اي نيز به طور دائمي به شهرهاي ديگر همانند شيراز مهاجرت نمودند.

شماري نيز پايداري به خرج داده و ابتدا در مسکنهاي موقت زندگي كردند و پس از بازسازي و جابجايي شهر در منزلهاي جديد سکني گزيدند.

درخصوص بنا نمودن شهرجديد  لار نمي توان بروز مقاومت هاي محلي را كه مبتني بر تحريک توده هاي مردم توسط مالکين محلي بوده است ناديده انگاشت اما در نهايت فرهنگ سازي و استفاده از سياست هاي تشويقي از يکطرف و فرهنگ پذير شدن سطح همکاري مردم لار منجر به جابجايي مکان شهر  لار درفاصله هاي مطلوب ازگسل فعال لار بر اساس يک شهرسازي نسبتا مدرن با رويکردي تطبيقي با ويژگي هاي اقليمي و بومي و با پيروي از استانداردهاي قابل قبول روز و مقاوم در برابر زلزله هاي محتمل آينده شد.

این مطلب به پاس يادبود دو مهندس معمار و بنا كننده شهر جديد لار آقایان فاضلی وفخرایی گردآوری شده است.

روحشان شاد …

گرد آوری: صمد کامجو

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین