جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 18

آشنایی با محصولات لارستانی(1)/نوشینه

توسعه صنعت و گسترش تولیدات و صادرات غیر نفتی با توجه به ضرورت تقویت به تولید داخلی و حمایت از آن، امروز از موضوعات مهم کشور به شمار می‌رود. لار…

توسعه صنعت و گسترش تولیدات و صادرات غیر نفتی با توجه به ضرورت تقویت به تولید داخلی و حمایت از آن، امروز از موضوعات مهم کشور به شمار می‌رود. لار و منطقه لارستان بزرگ با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی از جمله داشتن شهرک صنعتی، نزدیکی به دریا، بهره‌مندی از فرودگاه بین

المللی و مواردی از این قبیل می تواند در این زمینه به خوبی نقش آفرینی کند.

یکی از مقوله های قابل اهمیت در منطقه لارستان لزوم توجه به کالاهای بومی تولیدی منطقه می باشد.  متاسفانه به دلایل مختلف تولید، روحیه تولید در بین قشر تحصیل کرده لارستانی کمتر پدیدار بوده تا جایی که تمایل فارغ التحصیلان و دانشجویان به مشاغل دولتی و اداری بیشتر بوده و خود سبب شده که روحیه کارآفرینی و خلاقیت تاحدی از جوانان سلب شود.

اما در این میان شرکت هایی نیز هستند که با روحیه خود باوری و با رویکردی علمی محصولات مختلف را در منطقه تولید می کنند. میلادلارستان بر آن است تا به معرفی چنین شرکت هایی علاوه بر حمایت از آنان به تولید داخلی نیز اهمیت بیشتری در بین مردم دهد. شما نیز می توانید با معرفی چنین شرکتهایی در جهت تهیه گزارش مجموعه میلادلارستان از آنها سهیم باشید.

یکی از شرکت هایی که رویکرد علمی و جوانگرایی را در خود مورد توجه قرار داده شرکت “نوشینه”  لارستان تولیدکننده انواع دمنوش در طعم های مختلف می باشد که نمونه‌ای از آن دسته از شرکت‌هایی است  که به همت دانشجویان و فارغ التحصیلان لارستانی تاسیس شده و قدمی در راستای کارآفرینی برداشته است. این شرکت توسط دو تن از دانشجویان لاری محصل در رشته مهندسی شیمی و کارشناسی صنایع شیمیایی با هدف راه‌اندازی یک کارگاه  تولیدی شروع به کار کرده و تا امروز توانسته جایگاه مناسبی را در بین مردم کسب کند.


این شرکت در حال حاضر ۶ محصول از جمله دم‌نوش بابونه، نعناع، آویشن، چای ترش، مخلوط لیمو و مخلوط آرام بخش را تولید کند که لازم به ذکر است تمامی مراحل تولید توسط ماشین‌آلات استاندارد صورت می‌گیرد. این شرکت همچنین در برنامه آتی خویش تولید دم‌نوش‌هایی با طعم‌های جدید و همچنین چای طعم‌دار را نیز وعده داده است.

 

محل تولید فعلی این شرکت  با توجه به سرمایه اندک در شروع فعالیت، با کمبود فضا و عدم قابلیت توسعه و تکمیل استانداردهای ملی روبروست، به همین خاطر محصولات تنها موفق به کسب مجوز منطقه‌ای بوده و اخذ مجوز ملی مستلزم هزینه بیشتر و فراهم شدن امکانات لازم است که امیدواریم مسئولان محترم در صورت امکان تسهیلاتی را فراهم کنند تا این محصول و سایر تولیدات در داخل منطقه به مجوز و استاندارد ملی برسند.


در حال حاضر محصولات این تولیدی در لار و تا حدودی مناطق اطراف آن در محل سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها و مراکز بزرگ خرید عرضه می‌شود که امید است با حمایت از کارآفرینان جوان منطقه، این محصول و سایر محصولات لارستانی بازار خود را در کل منطقه لارستان بزرگ پیدا کنند.

==================================

مراحل تولید محصول دمنوش نوشینه

مواد اولیه:
مواد اوليه اين طرح گياهان تازه دارويي ميباشد كه برخي از گياهان دارويي بصورت خودرو هستند و برداشت آنها بصورت پراكنده انجام ميگيرد.ولي برخي ديگر در سطح محدودي از گلخانه ها كشت و به صورت صنعتی شستشو و خشک می شوند. که در نهایت به صورت عمده و خرده در بازار عطاری ها به فروش می رسد.  برای انتخاب مواد اولیه بايد از نظر ويژگي هاي ظاهري مانند رنگ، ، بو شكل، ميزان آسيب ديدگي و ميزان مواد خارجي مورد آزمون قرار گيرد. تا بهترین نمونه ها خریداری گردد. گياهان خریداری شده در انبار گياهان در بسته هاي جداگانه نگهداري مي شوند تا وارد مراحل توليد گردند .

آسیاب کردن:

در اين مرحله گياهان دارويي خشك شده براي توليد چاي كيسه اي گياهي به مانند چاي بصورت قطعات ريزي از برگ خشك خرد شوند و بدين منظور به آسياب برشي فرستاده مي شوند. گياه آسياب شده آماده بسته بندي مي باشد.

مخلوط سازی:

این قسمت دمنوش هایی که قرار است به صورت مخلوط تولید شوند، به میزان خاص باهم ترکیب شده و با میکسر صنعتی یک مخلوط کاملا یکنواخت برای خوراک دستگاه بعدی تولید می شود.

بسته بندی:
در اين مرحله يك دستگاه تمام اتوماتيك بسته بندي چاي كيسه اي براي بسته بندي گياهان دارويي خشك شده و خردشده مختلف در نظر گرفته شده است. گياهان خشك شده در كاغذهاي مخصوص حرارتي كه براي بسته بندي چاي كيسهاي مناسب مي باشد ودر برار حرارت مقاوم هستند و در آبجوش خراب نمي شوند ، در بسته هاي ۵/۱ گرمي بسته بندي شده و در جعبه هاي ۲۰ تايي جاي مي گيرند. در نهایت برای حفظ کیفیت محصولات کل جعبه شرینک شده تا ماندگاری بو و طعم محصول افزایش یابد و آماده عرضه بازار گردند .

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین