دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۸ب.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

گَپ و گفت با معلمان (2)

میلاد لارستان: به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و به پاس تقدیر از تلاش های آنان، خبرنگار میلاد لارستان با چند تَن از فرهنگیان گفت و گویی صمیمی داشته که در ذیل می آید:

به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و به پاس تقدیر از تلاش های آنان، خبرنگار میلاد لارستان با چند تَن از فرهنگیان گفت و گویی صمیمی داشته که در ذیل می آید:

 میلاد لارستان: ضمن عرض تبریک بمناسبت روز معلم در ابتدا خودتان را معرفی فرمایید؟

علیرضا پژومان دارای ۲۷ سال سابقه کار و هم اکنون مدیر دبستان شاهدفرزاد بنی زمان لار هستم.

میلاد لارستان: چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

از زمانی که در حال تحصیل نیز بودم هر وقت که در انشا می گفتند می خواهید چکاره شوید با توجه به فرهنگی بودن خانواده ام نیز از همان دوره به این رشته علاقه مند بودم و حتی بازیهایی هم که انجام میدادیم مربوط به معلمی بود.

پس از گذران دوران تحصیل با تعدادی از دوستان به مرکز تربیت معلم لار رفته و رست آموزگاری را تا مقطع لیسانس گذراندیم.

میلاد لارستان: ویژگی یک دانش آموز خوب از دیدگاه شما چیست؟

بنظر من دانش آموزی که زرنگ و با ادب باشد می تواند یک دانش آموز موفق باشد. افراد در هر زمینه ای دارای استعداد هستند و ما بعنوان معلم می توانیم آن استعدادها را شکوفا کنیم و خانواده ها نیز نباید بفکر این باشند که کمبودهای زمان کودکی خود را از طریق فرزندان جبران کنند و اجازه دهند کودکان به بچگی بپردازند. هر کسی همانگونه که هست باید رشد کند و خانواده ها نیز به فرزندان این اجازه را بدهند.

میلاد لارستان:  اگر یکبار دیگر به عنوان دانش آموز در کلاس قرار بگیرید با معلم خود چگونه رفتار می کنید؟

زمانی که خودمان دانش آموز بودیم سعی خود را می کردیم که با معلمین رابطه خوبی داشته باشیم. در آن زمان به خاطر شرایطی که وجود داشت ارتباط ها به هم نزدیک تر بود.

میلاد لارستان: شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات دوران معلمی را بطور خلاصه بیان نمایید؟

تلخ ترین خاطره من مربوط به حدود چهارسال پیش می شود. زمانی که یکی از دانش آموزان به همراه پدر خود از بلوار روبروی مدرسه در حال گذشتن بودند و در این حین دانش آموز ما جلو چشم ما و دیگر دانش اموزن تصادف کرد و حدود دوازده روز در کما قرار داشت. این روزها هم به ما و هم کادر مدرسه جز روزهای بسیار سخت تلقی می شد. البته خوشبختانه پس از آن مدت آن دانش آموز به هوش آمد اما کماکان بزخی مشکلات همراه اوست ولی باز هم خدا را شکر که سالم است.

شیرین ترین خاطره نیز مربوط به زمانی است که قرار بود کتابها عوض شود و در لار نیز ما و تعدادی از همکاران مسئول تدریس آن بصورت آزمایشی بودیم. از آنجا که ما تجربه خاصی در ارائه کتابهای جدید به دانش آموزان نداشتیم از طریق کشیدن نقاشی با کمک خانواه خود که معمولا شبهایمان را به نقاشی کردن برای تدریس بهتر می گذراندیم سپری کردیم. اما در پایان با همین فن موفقیت تدریس را در دانش آموزان شاهد بودیم و این از خاطرات شیرین من از دوران معلمی بوده است.

 میلاد لارستان: معلم چه نقشی در تحقق شعار امسال که بنام (اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال) نامگذاری شده است دارد؟

معلم بعنوان یک بزرگتر پس از پدر و مادر می تواند بچه ها را راهنمایی کند. حتی معلم می تواند در حین درس دادن و با توجه به امکانات راه های صرفه جویی و شکرگذاری را به دانش آموزان بیاموزند. از امکانات در جهت آموزش دانش آموزان با توجه به شعار امسال استفاده کنند.

میلاد لارستان: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودید برای معلم ها چه کاری انجام میدادید؟

اولین موردی که سعی بر دنبال کردن آن داشتم ایجاد آرامش فکری و روحی در معلمین است مخصوصا از لحاظ مالی از طرفی سعی می کردم آرامش را در کلاس برای معلمین فراهم نمایم.

یکی از معضلاتی که هم اکنون معلمین با آن مواجه هستند طرحهای مختلفی است که در سال ارائه می شود و معلم بجای تمرکز بر کارهای مدرسه بر روی آنها تمرکز می کند و از کارهای مدرسه دور می ماند. بنظر من در سال یک تا دوطرح ارائه شود و همه چیز در آن بصورت جامع قرار گیرد بهتر است.

 میلاد لارستان: چهره کدام یک از معلم های دوران دانش آموزی در ذهنتان مانده است؟

تمام معلمین ما انسانهای خوبی بوده اند و در ذهن من مانده اند اما اگر بخواهم نام یکی را بگویم آقای سیدجعفرجوادپور است که در دبیرستان شهیدغریبی حضورداشتند و هنوز هم با اینکه در شیراز هستند با هم در ارتباط هستیم. ایشان بسیار انسان خوبی بودند و سعی داشتند به همه کمک کنند.

میلاد لارستان: اگر یکبار دیگر به عقب باز گردید آیا دوباره معلمی را برمیگزینید؟

بلی. البته آن زمان هم شرایط کارهای دیگر را داشتم اما با علاقه به این کار روی آوردم.

میلاد لارستان:  اولین مفهومی که در مواجهه با این کلمات به ذهنتان می آید را بیان فرمایید:

آموزگار: کوه محبت

 دانش آموز: تلاش و کوشش

مستخدم مدرسه: یکی از ارکان مدرسه

زنگ ورزش: شیرین برای دانش آموزان

امتحان پایان ترم: دلهره و وسواس

شهیدمطهری: معلمی وارسته

میلاد لارستان:  یک آرزو برای دانش آموزان؟

اول موفقیت در کارها را برایشان آرزو می کنم و بعد یک آرزوی مهم اینکه همیشه سایه پدر و مادر بر روی سر آنان باشد تا بتوانند شکوفایی فرزندان خود را ببینند.

میلاد لارستان: کلام پایانی؟

در پایان از تمام همکارانی که در طول دوران خدمت با هم بوده ایم و از تجربیاتشان استفاده کردیم تشکر میکنم. و از معلمانی که جدیدا وارد این شغل می شوند می خواهم که با علاقه به این کار وارد شوند زیرا بدون علاقه در این کار موفق نخواهند شد.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین