سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۲ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 29

ترشي زردك (هويج)

امروز در مطبخ بي‌بي مي‌خواهيم يك نمونه ترشي شيرين با نرگسي يا همون گزِر خودمون، تهيه كنيم كه بيشتر مخصوص ذائقه افراد ميانسال و سالخورده است بخصوص اونايي كه ناراحتي…

امروز در مطبخ بي‌بي مي‌خواهيم يك نمونه ترشي شيرين با نرگسي يا همون گزِر خودمون، تهيه كنيم كه بيشتر مخصوص ذائقه افراد ميانسال و سالخورده است بخصوص اونايي كه ناراحتي معده‌داران و نميتونن مواد اسيدي و ترش بخورن. اميدوارم تهيه كنين و خوشتون بياد.

مواد لازم:

نرگسي يا زردك: يك كيلو
شكر: ۳۰۰ گرم
فلفل سبز تند: ۴ عدد يا پودر فلفل سرخ:‌يك قاشق غذاخوري
سركه: به ميزان لازم
سير: ۶ حبه يا به دلخواه خودتان
آب: به ميزان لازم
تمر هندي: يك بسته و نيم
زيره – رازيانه – تخم گشنيز – گلپر پودر شده: يك قاشق غذاخوري

طرز تهيه:

هويج‌ها را شسته، خلال خلال يا حلقوي يا نيم‌دايره‌اي مي‌كنيم. بعد با كمي سركه و آب مي‌جوشانيم به طوري كه (دندان گير شود يعني خيلي پخته نشود چون دوباره بايد آنها را بجوشانيم) تمر هندي را با كمي آب، در ظرفي ريخته چنگ مي‌زنيم بعد مي‌فشاريم و هسته‌ها را جدا مي‌كنيم. فلفل سبز همراه با شيره تمر با شكر و كمي از آب و سركه جوشيده قبلي كه مانده بود مخلوط مي‌كنيم و مي‌جوشانيم .

وقتي جوشيد هويج‌هايي را كه قبلاً كمي پخته بوديم به اين مواد اضافه مي‌كنيم و بعد از ۵ دقيقه شعله را خاموش كرده و ظرفي را زير آبكش قرار مي‌دهيم و مواد را از آبكش عبور داده و به مدت يك روز (در تابستان) و دو روز در زمستان مي‌گذاريم تا هوا بخورد و كمي خشك شود. محلول آب و سركه و تمر هندي كه از آبكش عبور كرده بود به اضافه ادويه ترشي كه داشتيم همه را در شيشه مخصوص ترشي، ريخته  و چند حبه سير را پوست گرفته دو يا سه قسمت مي‌كنيم و درون مواد مي‌ريزيم و هويج‌ها نيز درون ظرف قرار داده، محلولي كه بر روي هويج‌ها مي‌ريزيد توجه كنيد كه بايد محلول بيشتر از هويج باشد تا به خوردش برود و فضاي كافي نيز بايد در شيشه باقي بگذاريد. وقتي هواي شيشه چند دقيقه‌اي خارج گرديد درِ شيشه را ببنديد . (حداقل يك هفته ديگر ترشي آماده خوردن است).

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین