سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 32

خرید تضمینی آب بازیافتی لارستان و چند نکته

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دکترجعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی،طی پیگری های به عمل آمده از سوی وی و طی جلسه با معاون…

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دکترجعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی،طی پیگری های به عمل آمده از سوی وی و

طی جلسه با معاون ویژه رئیس جمهور و رئیس مناطق آزاد کشور، قرار است پس از شروع پروژه تصفیه فاضلاب شهری در منطقه لارستان،  آب بازیافتی از آن به صورت تضمینی خریداری شود که خود رونق بزرگی در اقتصاد منطقه ایجاد خواهد نمود.

خرید تضمینی آب بدان دلیل است در حوزه تصفیه فاضلاب معمولا بخش خصوصی باید وارد شود و با استفاده  از قانون خرید تضمینی پساب و تضمین دولت در خرید آب استحصال شده  بخش خصوصی استقبال بهتری از پروژه های تصفیه فاضلاب خواهد داشت.

بر این اساس بر آن شدیم تا کلیاتی از مقوله فاضلاب شهری را مرور نماییم

با توجه به اینکه امرزوه تقریبا اکثر صنایع از  آب استفاده می کنند و تولید فاضلاب در چرخه طبیعت می کنند لذا علم تصفیه فاضلاب صنعتی و تبدیل فاضلاب بهداشتی و انسانی به آب پاک تر و کم ضررتر جایگاه خاصی در صنعت آب و فاضلاب ایجاد کرده است. اصولا آب و فاضلابها برای استفاده مجدد و بازگشت به محیط نیاز به تصفیه دارند.  اصولا می توان گفت هدف از تصفیه فاضلاب به ظور کلی تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم،  پاک نگهداری محیط زیست،  بازیابی فاضلاب، تولید کود طبیعی و حتی تولید انرژی می توان نام برد.

در این میان جهت تصفبه آب و فاضلاب ها باید دانست که چندین نوع مختلف فاضلاب در چرخه زندگی ماشینی امروزه وجود داشته که مهم ترین آنها عبارتند از :

۱)    فاضلابهای صنعتی : که از صنایع مختلف حاصل می شوند و نسبت به نوع صنایع ترکیبات شیمیایی مختلفی داشته و وقتی وارد دریاها شوند باعث آلودگی آب و مرگ آبزیان می شوند.

۲)    فاضلابهای کشاورزی: که در آنها سموم کشاورزی مانند هیدروکربنهای هالوژنه، DDT، ترکیبات فسفر دار و.. وجود داشته و هنگامی که این ترکیبات همراه با آب کشاورزی در لایه های زمین نفوذ کرده و یا به بیرون از زمین کشاورزی هدایت شوند باعث ایجاد فاضلابهای کشاورزی خطرناک می شوند.

۳)    فاضلابهای شهری: که از مصرف خانگی حاصل شده و در آنها پسابها انواع موجودات ریز، میکروبها و ویروسها و چند نوع مواد شیمیایی معین وجود داشته و عمده ترین آنها آمونیاک و مقداری اوره می باشد. این فاضلایها باید از مسیرهای سربسته به محل تصفیه هدایت شوند. انواع آلاینده های موجود در فاضلاب شهری عبارتند از آلاینده های بیولوژیکی( از دفع پسابهای بیمارستانی)، آلاینده های شیمیایی( از دفع پسابهای خانگی شامل مصرف شوینده ها که غیرقایل تجزیه بیولوژیکی اند) و سایر آلوده کننده ها شامل (مواد جامد و رسوبات، مواد رادیواکتیو، مواد نفتی و آلوده کننده های حرارتی)  می توان نام برد.

روش های تصفیه فاضلاب را می ­توان به ۳ دسته اصلی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تقسیم بندی نمود. در اکثر موارد لازم است که ترکیبی از روشهای فوق استفاده شود.

تصفیه فاضلاب مراحل مختلفی دارد که به طور خلاصه می توان از مرحله اول(تصفیه مقدماتی) شامل تصفیه ی فیزیکی از قبیل آشغال گیری، دانه گیری ، ته نشینی مواد معلق و بالاخره خشک کردن ودفع لجن، مرحله دوم (تصفیه ثانویه ): شامل  تصفیه زیستی با استفاده از باکتریها ی گوناگون هوازی موجود در فاضلاب و تصفیه ی زیستی با استفاده باکتر های بی هوازی برای تصفیه فاضلاب و لجن و مرحله سوم (تصفیه پیشرفته و یا تصفیه نهایی )  شامل  زلال سازی فاضلاب اشار ه کرد

در صورتی  که تمام تاسیسات یک تصفیه خانه به درستی کار کنند ، می توان در مرحله ی دوم تصفیه آلودگی فاضلاب را ۹۰ تا ۹۶ درصد کاهش داد واین کاهش آلودگی برای برقراری ظوابط لازم جهت دفع فاضلاب به منبع های طبیعی آب  حفظ بهداشت و پاک نگه داشتن محیط زیست کافی است. ولی در صورتی که بخواهیم از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضا های سبز درون شهرها استفاده کنیم یک تصفیه ی پیشرفته که مرحله ی سوم را تشکیل دهد لازم می باشد

منابع:
http://www.farabsanaat.com/
http://www.rosoobgir.com/index.aspx?Type=NewsDetail&ID_News=715
http://fa.parsethylene-kish.com/UserFiles/Uploads/WasteWater%281%29.pdf

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین