چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

امام جمعه لارستان چه کسی باشد؟

میلاد لارستان – غلامرضا حامدی پور: در گذشت حجت الاسلام نوربخش  امام جمعه فقید  لارستان یکبار دیگر تعیین امام جمعه را در بین مردم و مسولان به یک موضوع مهم…

امام جمعه لارستانمیلاد لارستان – غلامرضا حامدی پور: در گذشت حجت الاسلام نوربخش  امام جمعه فقید  لارستان یکبار دیگر تعیین امام جمعه را در بین مردم و مسولان به یک موضوع مهم تبدیل نمود.

مرحوم نوربخش که بعد از فوت  حضرت آیت ا.. آیت اللهی عهده دار این امر خطیر در منطقه لارستان بود  از همه توان خود برای ایفای نقش یک خطیب مردمی استفاده کرد هر چند تا آخرین روزهای حیاتش همواره در سایه نام مرحوم آیت اللهی بود و با کمال شجاعت و با اخلاص تمام به جایگاه رفیع آن عزیز از دست رفته اذعان داشت.

  وی در طول دوران مسوولیتش با ارتباطی که با مردم کوجه و بازار و ائمه جمعه و جماعت اهل سنت و تشیع برقرار کرد در تداوم منش حضرت آیت اللهی در حفظ وحدت منطقه تلاش وافری داشت اما فراست، شجاعت و نفوذ حضرت آيت‌الله العظمي آيت‌اللهي جاي خود دارد كه بايد در مقوله ديگر بحث شود.

خداوند روح مرحومان را با اجداد طاهرینشان محشور گرداند.

گمانه زنی هایی در باره امام جمعه بعدی در بین خواص وجود دارد و از شخصیت های مختلفی نام برده می شود و در تازه ترین موضع گیری حجت الاسلام والمسلمین حسین ملک مکان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس  اعلام کردند که در حال رایزنی و بررسی هستیم که ببینیم چه کسی مناسب لارستان است و به دلیل اهمیت و حساسیت شهرستان لارستان سعی می کنیم که معرفی امام جمعه جدید طولانی نشود و ان شاءالله تا نیمه ماه شوال (۱۰ مردادماه) امام جمعه جدید لارستان را معرفی می کنیم……

وی افزود: باتوجه به اینکه لارستان با شهرستان های دیگر متفاوت است سعی بر این است که فردی جا افتاده، مجرب، ترجیحا سیّدبرای لارستان تعیین شود   و حداقل درحد شاگرد آیت الله آیت اللهی به عنوان امام جمعه جدید این شهرستان معرفی کنیم، که پس از تایید، تصویب و مشخص کردن شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ما نیز اعلام خواهیم کرد.

فارغ از اینکه چه کسی برای امامت جمعه لار در نظر گرفته شود چند نکته قابل تامل است  که امید واریم مد نظر متولیان امر تعیین امام جمعه باشد.

بدیهی است جایگاه علمی و شخصیت والا و بی بدیل  مرحوم آیت اللهی در حدی است که کمتر شخصیتی را بتوان همتراز ایشان پیدا کرد.

با یک نگاه به پیام رهبر معظم انقلاب به هنگام درگذشت حضرت آقا می تواند  راه انتخاب امام جمعه لار را تسهیل نماید  معظم له چند ویژگی برای آن مرحوم قائل بودند ویژ گی هایی چون :

… ملجاء و مرجع امور دینی و اجتماعی و سیاسی مردم … عمر خود را درخدمت به دین و دنیای مردم سپری کرد…. یکی از ارکان مردمی نظام جمهوری اسلامی در آن خطه بود و…. در مراسم ختم ایشان جمله ای توسط حجت الاسلام والمسلمين گلپایگانی رئیس دفتر رهبری از قول معظم له  در فقدان آقا گفتند که … ایشان چهره ای بی نظیر برای جنوب کشور بود، حیف بود …. واقعا حیف بود .

آنچه که از این پیام ها قابل درک است این است که وی علاوه بر پشتوانه قوی علمی در حد یک مرجع بزرگ ، اما همزمان یک روحانی معتقد به اصول ، ساده زیست ، مردمی ،دارای مناعت طبع و منشی  که هر مخاطبی را به سوی خود جذب می کرد در عین حالی که به تمامی ارکان نظام اسلامی پایبند بود  اما  در عین حال در کنار مردم بود و در موقع  لزوم از حقوق مردم تمام قد دفاع می کرد و این راز محبوبیت آن مرحوم بود.

لارستان از دیرباز مهد عالمانی بوده که  ویژگی برحسته آنها برخورداری از جایگاه مرجعیت  بوده و اگر به چند دهه پیش برگردیم می بینیم جمعی از معتمدین لار  به نجف می روند و با مرحوم آیت ا…  شیرازی مرجع بزرگ آن روز جهان اسلام در خصوص تعیین یک عالم دینی برای منطقه با ایشان به رایزنی می پردازند و آیت ا.. شیرازی نیز یکی از شاگردان برجسته خود یعنی مرحوم سید عبد الحسین لاری را به منطقه لارستان اعزام می کند که علاوه بر زعامت دینی مردم در ایجاد وحدت بین آحاد مردم منطقه  اعم از شیعه و سنی نقش بسزایی داشتند  ونقش خود را به عنوان یک عالم دینی آگاه به زمان در  مبارزه  با استعمار انگلیس  و ایجاد  نوعی از حکومت اسلامی در مقیاسی کوچک ایفا کردند و… و فرزندان و نوادگان آن عالم بزرگوار ( مرحومان حضرات آیات سید عبدالمحمد و سید علی اصغر) در کسوت مرجع دینی نیز ضمن رهبری دینی و ارشاد مردم به امور اجتماعی و رفاهی و بهداشتی جامعه نیز توجه ویژه داشتند كه مجال شرح آن در این نوشتار نیست.

مرحومان( آیت اللهی و موسوی لاری )نیز همچون اجداد خود در کنار مردم بودند ونقش آنان در ایجاد وحدت منطقه غیر قابل انکار می باشد در خصوص حضرت آیت ا…آیت اللهی امام جمعه همین بس که بار ها از طرف علما و مراجع بزرگ قم از ایشان دعوت شده بود که برای تدریس و استفاده بیشتر از دریای معرفت ایشان به قم تشریف بیاورند اما آن مرحوم ساده زیستی و در کنار مردم بودن را به همه القاب و عناوین دنیوی ترجیح داد  و مقبولیت ایشان در بین علما اعم از تشیع وتسنن و مردم منطقه قابل کتمان نیست.

نگارنده حدود سه دهه پیش به اتفاق جمعی از دوستان به خدمت ایشان رسیدیم وایشان در حال رسیدگی به یکی از اختلافات فقهی علمای اهل سنت منطقه بر سر موضوع خاصی  بودند (در آن جلسه که مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی مفتی بزرگ اهل سنت منطقه و جمعی از علمای اهل سنت خنج و دهستان های اطراف نیز حضور داشتند) احاطه علمی حضرت آیت ا… بر متون فقهی مذاهب  چهار گانه اهل سنت به گونه ای بود که با استدلال های  منطقی ،ابهام ها و تردیدهای علما را برطرف نمود و همه با رضایت کامل از محضر ایشان مرخص شدند این خاطره از آن جهت گفتم که دست اندر کاران بدانند فردی که برای امامت جمعه لار تعیین می شود  علاوه بر ویژگی هایی که  ذکر شد باید:

۱- دارای جایگاه یک مرجع دینی و برخوردار از درجه اجتهاد بوده و از توان علمی برجسته برخوردار باشد تا به نیازهای علمی و فقهی علمای منطقه اعم از شیعه و سنی به عنوان یک قطب علمی پاسخ دهد.

۲- شرایط فعلی کشور و منطقه را به خوبی مدیریت نموده وبه عنوان محوری برای همه جریان های فکری و سیاسی عمل نموده  و ضمن ایجا د ارتباط دو سویه با مردم و مسوولان ، مطالبات بحق منطقه را در سطوح بالاتر پیگیری نماید و در یک کلام زبان گویای مردم باشد .

۳- علاوه بر زعامت دینی  به امور اجتماعی و سیاسی مردم نیز توجه نموده و از چنان جایگاهی برخوردار باشد که به عنوان کانون وحدت و همدلی مرکز شهرستان و مناطق همجوار مقبولیت داشته باشد .

۴- از توانمندی علمی خود برای  تبیین معارف دینی به خصوص برای نسل جوان و بالنده به درستی استفاده نموده و با منش اخلاقی خود در جذب هر چه بیشتر نیروها ی کار آمد موفق عمل نماید.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین