شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1
مردم منتظر پاسخ مسئولین اند:

بررسی 3جانبه موضوع نصب دکل هوایی برق +طومار مردم لار

یکی از موضوعات روزهای اخیر در محافل رسمی و مجازی که بازتاب قابل توجهی نیز در پی داشته است مقوله خط انتقال برق(زمینی و یا هوایی) بوده که از جنبه…

یکی از موضوعات روزهای اخیر در محافل رسمی و مجازی که بازتاب قابل توجهی نیز در پی داشته است مقوله خط انتقال برق(زمینی و یا هوایی) بوده که از جنبه های مختلفی نیاز به بررسی داشته و ۳ جنبه اصلی آن حوزه سلامت محیطی و ایمنی (سرطان زایی …) و نیز کالبد و مبلمان شهری و مهمتر از آن حوزه مطابقت و یا عدم مطابقت با مصوبه(مصوبات) موجود و ابلاغی می باشد.

در خصوص اهمیت تامین برق و تقویت سیستم برق لار و تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولین محترم فرمانداری، شهرداری، شرکت برق لار و فارس و مدیریت ایستگاه های برق لار در این موضوع تردیدی وجود نداشته و تلاش های آنها قابل تقدیر است. اما با توجه به موارد بالا، اهمیت تصمیم گیری اصولی و مهمتر از آن قانونی اهمیت ویژه ای خواهد یافت.

به همین دلیل در ادامه  ۳ جنبه فوق الذکر با دقت بیشتری بررسی شده است:

الف) سلامت محیطی و ایمنی شهروندان

ابتدا  طی دو مصاحبه با مدیر ایستگاه های برق لارستان ( اینجا) و نیز یکی از مدیران ارشد برق فارس (اینجا) موضوع پیگیری شده و آنها به بی خطر بودن موضوع اذعان نمودند.لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر نیز مسئولان برق در مطلبی دیگر ارسالی به یکی از پایگاه های خبری منطقه، این موضوع را مجددا مورد بحث قرار دادند.

از سوی دیگر برخی مستندات دیگر زیان بار بودن استفاده از دکل هوایی به جای استفاده از خطوط زیرزمینی را مورد تاکید قرار داده اند.

میلاد لارستان به دلیل بررسی بیشتر، این موضوع را طی یکی دو روز اخیر از یکی از کارشناسان حوزه بهداشت محیط جویا شده که در ادامه می آید:

ميدان مغناطيسي نتيجه شدت جريان در سيمها يا وسايل الكتريكي مي‌باشد و قدرت آن با افزايش ولتاژ افزايش مي‌يابد. علیرغم تحقیقات گسترده جهانی هنوز اثرات ناشی از مواجهه بلند مدت با امواج الکترومغناطیس تابش شده از خطوط انتقال برق فشار قوی به طور کامل شناخته نشده است. برخی دانشمندان وجود رابطه میان انواعی از میدان های االکترومغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تایید می کنند و اعلام کرده اند کابل ها و دکل های فشار قوی می توانند عامل سرطان های خون در کودکان باشند نتیجه تحقیقات آنها نشان می‌دهد که سکونت در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری دکل‌های برق فشارقوی خطر ابتلا به سرطان خون را در افراد به‌خصوص در کودکان۸٫۵ برابر افزایش می‌دهد؛ همچنین در دیگر تحقیقات انجام شده، احتمال ناباروری و اثر نامطلوب بر روی سلول های خونی و اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و ایجاد استرس ، در نتیجه مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیس تابش شده از خطوط برق فشار قوی ، گزارش شده است.

ب) کالبد و مبلمان شهری

در خصوص رویکرد فوق می توان گفت اکثریت  بر این باورند که استفاده از دکل هوایی در بین دو شهر قدیم و جدید (در میدان امام خمینی) در علاوه بر نازیبا نمودن مبلمان شهری، در آینده ای نزدیک کالبد شهری را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلات فراوانی در خصوص طرح جامع شهر لار ایجاد خواهد نمود.

در خصوص این موضوع نیز میلاد لارستان مجدداً نظرات یکی از مخصصین حوزه شهرسازی را جویا شده و ان شاء الله در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.

ج) مصوبه(مصوبات) موجود و ابلاغی

پیگیری های بیشتر  طی به یافت مصوبه ای مورخ ۱۴/۴/۹۵ منجر شد (اینجا) که در آن طی جلسه ای با حضور کردی مدیرعامل صنعت برق کشور و جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی و با حضور وقت فرماندار ویژه لارستان و ریاست شورای شهر لار، این موضوع مورد بررسی قرارگرفته و مقرر شده بود:

۱) جهت ایمنی شهروندان و مبلمان شهری به میزان یک کیلومتر با همکاری فرمانداری و شهرداری لار به صورت زمینی دایر گردد که در این خصوص مقرر شده بود هماهنگی لازم از سوی نماینده مردم جهت تعامل بین فرمانداری و شهرداری لار صورت پذیرد.

طی تماس با نماینده مردم، ایشان نتایج جلسه فوق را در حکم ابلاغ و لازم الاجرا تلقی نموده اند و لذا در این خصوص می بایستی فرمانداری و شهرداری لار (در معیت شورای شهر) در خصوص تامین اعتبار و نحوه تعامل طرفینی به جمع بندی می رسیده اند؛ که از جمع بندی صورت گرفته در این خصوص اطلاعی در دست نیست.

۲) از سوی دیگر  بنابر ماده ۶ مصوبه هیئت دولت مورخه ۳۰/۰۱/۹۴ در ارتباط با تعیین حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق، هرگونه عملیات ساختمانی و اقداماتی نظیر ایجاد تأسیسات صنعتی، مسکونی، مخازن سوخت، انبارداری و تأسیسات دامداری یا باغ یا درختکاری در مسیر و حریم زمینی و هوایی خطوط انتقال و توزیع نیروی برق ممنوع است.

و بر همین اساس اهالی لارستان و ساکنان و فعالان در محدوده میدان امام خمینی (ره)، بولوار ولایت، بولوار شهید امامی و محدوده مسجدالنبی (ص)، اخیرا با تهیه نامه ای طومار مانند خطاب به مسئولان شهرستان، خواستار توجه دقیق به این موضوع تا حصول نتیجه شده اند. در ادامه متن ارسالی این طومار به میلاد لارستان آورده شده است:

 

باسمه تعالی

امام جمعه محترم شهرستان لار،

نماینده محترم مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی،

فرمانداری محترم ویژه لارستان،

شهردار محترم لارستان،

شورای اسلامی شهر لار،

شورای اسلامی شهرستان لارستان،

شرکت محترم برق منطقه‌ای لارستان

با سلام و احترام، ما اهالی لارستان و ساکنان و فعالان در محدوده میدان امام خمینی (ره)، بولوار ولایت، بولوار شهید امامی و محدوده مسجدالنبی (ص)، نسبت به عبور کابل و دکل‌های برق فشار قوی (خطی که دارای ولتاژ ۶۳ کیلو ولت و بالاتر است: به استناد مصوبه هیئت دولت در مورد حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق مورخه ۳۰/۰۱/۹۴) از مسیر هوایی بولوار ولایت، میدان امام خمینی (ره) و بولوار شهید امامی، به دلایل متعدد و مختلفی که توسط کارشناسان مختلف ارائه می‌گردد و مشورت صورت گرفته با افراد متخصص و عوارض و تبعات زیانباری که عبور این گونه برق فشار قوی بر شهر و سلامت شهروندان خواهد داشت، به شدت معترض بوده و درخواست اکید داریم مسئولین ذیربط در تصمیم متخذه در اسرع وقت تجدید نظر نمایند و این امر مجددا کارشناسی شود و راه حل جایگزینی پیش‌بینی گردد.

به اختصار برخی دلایل اعتراض به عبور برق فشار قوی از این محدوده از شهر ارائه می‌گردد:

  • بنابر تحقیقات انجام شده که حتی مسئولین امر با یک کنکاش ساده در وبسایت‌های معتبر نیز می‌توانند بدان دست پیدا کنند، احتمال ابتلا به لوسمی (سرطان خون) برای افرادی که در شعاع کمتر از ۵۰۰ متر از دکل‌های انتقالی برق زندگی می‌کنند ۵/۸ برابر افراد معمولی بوده که این آمار در کودکان و زنان باردار بیشتر نیز خواهد بود. جای تعجب است که برخی مسئولینِ اجرای دکل‌ها در لار اذعان داشته‌‌اند حریم ۸ متر رعایت می‌شود، لذا خطری تهدید نمی‌کند، حال آنکه تحقیقات حتی تا شعاع ۵۰۰ متری را زیانبار می‌دانند.

 

  • میدان امام خمینی (ره) و فضاهای سبز اطراف آن از جمله محدود نقاط و یکی از مهمترین و شلوغ‌ترین نقاط تفریحی اهالی شریف لار بوده و عبور کابل برق فشار قوی تا حد بسیار زیادی به جهت خطرات زیستی و سلامتی و ایجاد صدا، این تفریح‌گاه را از حیز انتفاع و کارایی ساقط می‌سازد. پر واضح است ایجاد جایگزین در شرایط کنونی برای فضای تفریحگاهی شهروندان هزینه بسیار هنگفتی را برای شهر در پی خواهد داشت که قطعا در برابر هزینه ایجاد دکل‌ها به زعم صرفه‌جویی، قابل تأمل است و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

 

  • بنابر ماده ۶ مصوبه هیئت دولت مورخه ۳۰/۰۱/۹۴ در ارتباط با تعیین حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق، هرگونه عملیات ساختمانی و اقداماتی نظیر ایجاد تأسیسات صنعتی، مسکونی، مخازن سوخت، انبارداری و تأسیسات دامداری یا باغ یا درختکاری در مسیر و حریم زمینی و هوایی خطوط انتقال و توزیع نیروی برق ممنوع است و فقط اقداماتی از قبیل زراعت فصلی و سطحی، حفظ یا کاشت درختان کم ارتفاع، حفرچاه و قنوات بدون استفاده از دکل حفاری، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن، راه‌سازی و احداث شبکه آبیاری مشروط براینکه مانعی برای دسترسی به خطوط برق برای وزارت نیرو و شرکت‌های برق ایجاد ننماید و سبب ایجاد خسارت برای تأسیسات خطوط برق نگردد با رعایت ماده (۸) این تصویب‌نامه بلامانع است.

در تبصره یک۱ ماده ۶ آمده است: تراکم و نوع درختان کم ارتفاع با توجه به وضعیت جغرافیایی محل و سایر شرایط توسط وزارت نیرو با کسب اطلاع از مراجع ذی‌ربط اعلام خواهد شد.

در تبصره۲ ماده ۶ نیز تصریح شده است: ایجاد شبکه آبیاری، حفر چاه و قنوات و راه‌سازی در اطراف پایه‌های خطوط نباید در فاصله‌ای کمتر از (۳) متر از پی ‌پایه‌ها انجام گیرد.

توجه و دقت در این ماده قانونی و تبصره‌های آن نکاتی را روشن می‌سازد:

اولا، با نصب دکل‌های برق باید تمام درختان بلند و سبزی که در بولوار‌های ولایت و امامی وجود دارند قطع و یا حداقل ارتفاع آن‌ها به نصف کاهش یابد و این امر، آن هم در منطقه گرم و خشک لار که به شدت با کمبود فضای سبز مواجه است و زیبایی شهر تا حد زیادی منوط به وجود همین اندک درختان است، بسیار زیانبار است و خدشه‌ای بزرگ در زیبایی این محدوده از شهر را نیز درپی دارد.

ثانیا، ایجاد شبکه آبیاری در فاصله کمتر از ۳ متر از پی پایه‌ها ممنوع است و لذا باید آبیاری و آبرسانی به چمن‌ها و فضاهای سبز این بولوارها و درختان آن‌ها متوقف شود که سبب از بین رفتن کلی فضاهای سبز در این محدوده می‌گردد.

ثالثا، ایجاد راه نباید در فاصله کمتر از ۳ متر از پی پایه‌ها باشد، حال آن‌که بولوارهای ولایت و امامی از مسیرهای مهم و پرتردد شهر لار محسوب می‌شوند و فاصله خط‌های عبوری آن‌ها از پایه‌ها کمتر از ۳ متر است و این خطری بزرگ محسوب می‌شود.

رابعا، مخازن سوخت نباید در حریم و یا نزدیکی اینگونه خطوط برق قرار داشته باشند، حال‌ آن‌که جایگاه پمپ بنزین صالح‌پور دقیقا بر کرانه همین خط برق فشار قوی در نظر گرفته شده قرار دارد و این مسئله بسیار خطرناک و طبق قانون ممنوع است و مغایر با پدافند غیرعامل نیز محسوب می‌شود.

  • محدوده اطراف بولوارهای ولایت و امامی و میدان امام خمینی (ره) جزء مناطق توسعه‌ای کالبدی شهر محسوب می‌شود و در طرح‌های بالادستی مانند طرح جامع، برای آن پیشنهادهایی جهت رونق و اتصال بهتر شهرقدیم و شهرجدید شده‌است. عبور این مسیر برق فشار قوی، توسعه این محدوده را مختل کرده و از ورود سرمایه به آن جلوگیری می‌کند و برای همیشه مرزی روشن بین شهرقدیم و شهرجدید به جهت عدم پیوستگی کالبدی شهر برقرار می‌نماید.

 

  • سیما و منظر شهری در این محدوده از شهر که به عنوان مرکز تفریحی شهر و محل ورود و اسکان میهمانان و مسافران نیز هست، کاملا مخدوش شده، چهره‌ای زشت بدان می‌بخشد. هیچ جای دنیا با محدوده پرجمعیت و تفریحی شهر و میدان بزرگ شهر چنین برخوردی نمی‌شود. اگر در برخی شهرهای ایران در گذشته از روی ندانم کاری و عدم کار کارشناسی همچین اتفاقی رخ داده، امروز به مضرات آن پی برده شده و مشکلات ناشی از آن درک شده و در بسیاری موارد سعی در رفع نقص شده ،حال چه شده که ما می‌خواهیم کار اشتباه را دوباره بیازماییم؟!

و بسیاری دلایل دیگر که در این مرقومه نمی‌گنجد و به واسطه تمام این دلایل در بسیاری شهرها مسیر این‌گونه کابل‌ها و خطوط را در حاشیه شهر و به دور از مناطق مسکونی و پرجمعیت انتخاب می‌کنند و یا حداقل به صورت زیرزمینی ایجاد می‌شوندتا آثار مخرب کمتری بر شهر و شهروندان داشته باشد.

مسئولان محترم! صرفا به هزینه‌های کمتر امروز نیاندیشید، به هزینه‌ها و تبعات بسیار هنگفت و سنگین دراز مدت توجه نمایید و مسئولیت ما در برابر آیندگان.

سربلند و پیروز باشید

میلاد لارستان آماده انتشار پاسخ مسئولین لارستان اعم از نماینده مردم؛ فرماندار ویژه، شهرداری و اداره برق می باشد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

15 Responses to “بررسی 3جانبه موضوع نصب دکل هوایی برق +طومار مردم لار”

  1. ح گفت:

    مسئولین فعلی لارستان اسم شما را سالها بعد به بدی یاد میکنند …
    آخه اگه ضرر نداشت که هشدار نمی دادند موبایل و کامپیوتر و … ضرر داره
    بدون شک نمی خوام بگم سرطان و مغناطیس به عنوان یک نیرو و انرژی روی بدن بی تاثیر نیست و قطعا عملکرد عادی اون رو تحت تاثیر میزاره
    سخن دیگر …. اگر اشتباه نکنم حریم برق فشار ضعیف ۱٫۵ متر است همین الان ضمن اینکه شرکت برق اجازه ساختمان تو این محدوده نمی ده حتی اگه ساختمان قدیمی باشه و شرکت برق بخواد خدماتی بده اول میگه ساختمان رو از محدوده خارج کن یعنی خراب کن ….. هرچند مثل بقیه جاها با صحبت حلش میکنی ولی گفتنی رو بهت میگه واسه روز مبادا !!!!!!!!!
    حالا حساب حریم ۵۰۰ متری رو کن … دقیقا از قلب شهر عبور کرده یعنی نابودی کامل شهر …. بنده تو شهرهای بزرگ که دیدم هیچکدوم از مرکز شهر عبور نکرده و معمولا کمربندی یا به ناچار خیابانهای حاشیه شهر عبور داده شده

    زیبایی…. همین بلوار پارک شهر رو توجه کنید پایه های برقش هوایی به هم وصله با پایه های زمین بقیه بلوارها مقایسه کنید ….چه شکل بدی به این بلوار داده….
    حالا ببینیم مسئولین سلامت روحی مردم براشون مهمه (همین نگرانی مردم) یا فقط و فقط توجیه میکنند

  2. لارستان گفت:

    روند نصب این دکلها ادامه داره و در حال آرماتورگذاری هستن و احتمالا تا چند وقت دیگه هم دکلها نصب میشن و تنها چیزی که در این میان اهمیت نداشت سلامتی مردم بود

  3. ميلاد گفت:

    حالا بنده ميگم ۵۰درصد متخصصين ميگن ضرر داره و مابقي ميگن ضرر نداره ،چه تصميمي بايد گرفت ،ايا بهتر نيست احتمال رو بر اول گذاشت و جهت سلامتي و امنيت و ارتقاي سلامت جامعه نهايت تلاش رو داشت .در کشورهاي ديگه حتي کابل معمولي برق هم از زير زمين عبور ميکنه

  4. حسين .... گفت:

    سوالي که دارم ،چرا طبق اون جلسه ي گرفته شده مصوبات جلسه که بايد کابل را از زير زمين عبور داد ،چرا عمل نميشه ،اخه زمين که خير ميده

  5. ابراهيمي گفت:

    رييس محترم برق لار ،شما جز انگشت شمار يک مدير بومي لاري در اداره لار هستيد ،پس بگذاريد هميشه نام شما به نيکي ياد شود ،کسي که در شيراز نشسته فکروذکرش اتمام کار و صرفه جويي در سرمايه به هر طريقي است ،اما شما بعنوان يک لاري ،تصور کنيد با اين کابلهاي ضمخت و زشت چه بر سر مناظر شهري مي ايد ،چه بر سر محيط زيست مي ايد

  6. الهه گفت:

    مسوولين محترم لاري شرکت برق لار. که حامي اين طرح هستيد ،خودتون و وجدانتون ،اگه فقط،احتمال يک درصد احتمال سرطان و امراض مختلف باشه بواسطه اين کابل فشارقوي ،شما ميدانيد در ان دنيا جوابگو باشيد و اين تقصير تا اخر عمر به گردن شماست ،..

  7. احسان گفت:

    بنده پيشنهاد يک مسير بهتر و خوب و بدون خطر براي اين طرح دارم ،اگه موضوع صرفه جويي در اموال دولت براي مردم اين شهر نيست و سلامتي بحث اصليست ،دکلهاي فشار قوي بسمت کمربندي لار بندرعباس ،فلکه ي امام حسين ،بلوار مرحوم محمدحسين نخبه و بلوار پرواز و از انجا تو اون دشت بسمت شهرصنعتي يا خور،برده بشه

  8. منوچهر گفت:

    نماينده محترم، رييس شرکت برق شما الان بايد سخت پيگير باشيد که جون مردم منطقه برامون اهميت داره حتي اگه اثرات دکل برق فشارقوي کم باشه و بودجه بزاريد براي زيرزميني و يا جابجايي مسير

  9. نصرت گفت:

    اي کاش مسوولين محترم طي اين چند سال پيگير روشنايي ورودي شهر بودند ،ميدانيد چند سال کمربندي غربي لار احداث شده ولي روشنايي درستي ندارد ،ميدانيد تماميه شهرهاي استان حداقل ۱۰کيلومتر تا ۱۵کيلومتر ورودي روشن است ،اي کاش ورودي لار شيراز حداقل تا کورده روشن بود و همچنين از ورودي بندر و بستک،برويد بلوار نخل ورودي لار از فرودگاه ببينيد که چه وضعيتي داره

  10. ناشناس گفت:

    اداره کل برق استان می خواهد قوانین را زیر پا بگذارد انهم به قیمت سلامتی مردم و محیط زیست

  11. ... گفت:

    خب چرا نماينده ملت سکوت کرده ،مگه ايشون تو اون جلسه اوليه نبوده که تصويب شده کابل زيرزميني رد بشه

  12. ناشناس گفت:

    واقعا باید گفت حاشا به غیرتتون،خیری واسه لار ندارین لااقل شر مرسان
    امروز صبح زود در حال نصب پایه های دکل هم بودن،سلامت یک کودک که تو اون محدوده زندگی میکنه هیچ ارزشی نداره براتون اونوقت حرف از دفاع از حقوق کودکان فلسطین و سوریه میزنید!!

  13. محمد علی گفت:

    شاید انتقال به صورت زمینی تصویب شده! و هزینش هم تامین شده!
    از اونجایی که هزینه زمینی بیشتر هست تو جلسه یه چیز دیگه هم تصویب شده که به صورت هوایی اجرا بشه تا نصف هزینه برای هوایی خرج بشه و بقیه هزینه توی جیب خرج بشه

  14. محمد علی گفت:

    در جواب نامه شماره ۲۰۹۶/۱۱۳۰/۱۴۸ تاریخ ۹۶/۳/۲۰ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس(سهامی خاص)
    به استانداری فارس
    یه سوال پیش میاد مردمی که در شهر لار زندگی میکنند در تنها فضای سبز شهر میدان امام استراحت میکنند برای استراحت و زندگی زیر دکلهای برق که جدیدا میخواد رد بشه از کی باید استعلام بگیرند که بمونند یا نمونند؟سرطان بگیرند یا نگیرند؟

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین