جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 14 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

ترشي ليمو ترش

 بي‌بي توي سرداب خونه‌اش، انواع و اقسام ترشي‌ها رو پشت پنجره رديف كرده و مي‌دونه كه با چه غذايي كدوم نمونه ازترشي‌ها رو سر سفره بياره كه با طعم و…

 بي‌بي توي سرداب خونه‌اش، انواع و اقسام ترشي‌ها رو پشت پنجره رديف كرده و مي‌دونه كه با چه غذايي كدوم نمونه ازترشي‌ها رو سر سفره بياره كه با طعم و مزه اون غذا هماهنگي داشته باشد. بي‌بي در اينجور مواقع سليقه خاصي رو به خرج مي‌ده كه به قول همه بستگان و اهالي خانواده، سليقه و «دست و كار» بي‌بي حرف نداره و خودش، يه استاد به تمام معناست. عده‌اي از اهالي محله و بستگان هم و در بعضي زمينه‌ها بخصوص آشپزي سنتي از بي‌بي درس مي‌گيرن. بي‌بي هم چقدر «شَوا وَرِ سِرَه اَني» (چقدر به خودش مي‌باله و افتخار مي‌كنه)‌ كه اكثراً اونو به استادي قبول دارن.

اغراق نباشه تجربه بي‌بي توي خيلي موارد بيشتر از جووناست و حتماً‌ توي خونه‌هايي كه بي‌بي‌هاشون با اونا زندگي مي‌كنن اين مسأله رو به عينه ديدن و تجربه كردن كه چه گنجينه‌هاي با ارزشي توي خونه دارن. امروز ترشي بي‌بي چنان آب دهان و بزاقم رو تحريك كرده بود كه بدون معطلي ناخنك زدم و يكي رو برداشتم و خوردم. سركه ترشي اونقدر غليظ شده بود كه حالت كش‌دار به خودش گرفته بود و اين نشان قوام و جاافتادگي ترشي بود. بي‌بي كه كارهاشو تموم كرده و مشغول استراحت بود صِدام زد كه برَم پيشش . منم از فرصت استفاده كردم و ازش دستور تهيه اين ترشي جا افتاده خوشمزه رو پرسيدم و او اينطور برام توضيح داد:

مواد لازم:

ليمو ترش متوسط كه پوست زرد و نازكي داشته باشد: يك كيلو
فلفل سبز
سير: ۱۰ – ۱۵ حبه
نمك و زردچوبه: به اندازه لازم
سركه: به انداز كافي
كرفس: يك ساقه

طرز تهيه:

ابتدا ليموها را شسته و درون يك تشت پلاستيكي ريخته و بر روي ان آب نمك مي‌ريزيم. هر روز آب نمك آن را دور ريخته و دوباره در‌ آب نمك تازه بر روي ان مي‌ريزيم و اين كار را به مدت دو هفته ادامه مي‌دهيم. به طوري كه پوست زرد ليموها كم كم بي‌رنگ شود. بعد درون يك قابلمه، مقداري آب را مي‌جوشانيم و ليموها را كه آبكش كرده‌ايم به مدت ۱۰ دقيقه درون آبي كه مي‌جوشد مي‌ريزيم. سر قابلمه را نبايد ببنديم چون ليموها ترك مي‌خورد. بعد ليموها را آبكش مي‌كنيم. وقتي كه سرد بشه، با چاقو از قسمت سر، چهار قاچ كوچك به ليموها مي‌دهيم. حبه‌هاي سير را پوست گرفته و داخل چند تا از ليموها قرار داده با فلفل و كرفس كه نازك نازك برش داده‌ايم همه را داخل ظرف مخصوص ترشي ريخته و سركه بر روي آن مي‌ريزيم و كمي نمك و يك قاشق چايخوري زردچوبه به آن اضافه مي‌كنيم و مي‌گذاريم مدتي قوام بيايد و غليظ شود. كرفس، ترشي را خوش عطر و خوش طعم مي‌كند.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین