شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 20 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

ترشي شيرين انبه كال و نارس

وقتي وارد خونه بي‌بي مي‌شي، مي‌بيني توي طاقچه مطبخ بي‌بي شيشه‌هاي جور واجور ترشي به طور مرتبي رديف شده و دهان هر بيننده تازه واردي رو آب مي‌اندازه و خوردن…

وقتي وارد خونه بي‌بي مي‌شي، مي‌بيني توي طاقچه مطبخ بي‌بي شيشه‌هاي جور واجور ترشي به طور مرتبي رديف شده و دهان هر بيننده تازه واردي رو آب مي‌اندازه و خوردن و چشيدن اونا اشتها رو چنان تحريك مي‌كنه كه اگه بگم از خوردن غذا سير نمي‌شي، اغراق نكردم. سليقه و دست پخت بي‌بي هم كه حرف نداره و همه فاميل و اهل محل كه اونو چشيدن و غذاهاشو خوردن، معترف اين نكته هستن كه بي‌بي كدبانوي باسليقه‌اي است و در آشپزي بي‌نظيره. اما امروز كه هفته‌هاي اول ارديبهشت و فصل به بازار اومدن انبه‌هاي ترش و سبز منطقه بستك و بندرعباس است بي‌بي هم از فرصت استفاده كرده و رفته ميدون «اوشين» ببخشين بازار روز و چند كيلويي انبه سبز خريده و مي‌خواد اون ترشي معروف خودشو تهيه كنه كه به جاي اين كه ترش باشه، شيرين است و براي اونايي كه اگر حتي ناراحتي معده هم دارن، چندان ضرري نداره. منم كه آدم فرصت طلبي توي يادگيري هنرهاي آشپزي بي‌بي هستم خواستم تا بي‌بي طرز تهيه اين نوع شيريني رو برامون بگه تا اگه دوست داشتين شما هم بتونين اونو تهيه كنين حتم دارم كه از خوردن اون لذت مي‌برين.

مواد لازم:

انبه ترش و نارس و ريز: نيم كيلو
تمر هندي تازه: يك پاكت الي ۱/۵ پاكت به دلخواه
سير: ۱۰ حبه
سركه: ۳ ليوان
فلفل سبز متوسط و تند: ۴-۳ عدد
ادويه شامل: زيره – رازيانه و تخم گشنيز پودر شده : يك قاشق غذاخوري سرپر
آب: يك ليوان
شكر: يك ليوان

طرز تهيه:

ابتدا، انبه‌ها را شسته و از قسمت سر، چهار قاچ كوچك مي‌زنيم به طوري كه بتوانيم با نوك چاقو هسته‌ها را از درون آنها خارج كنيم (مي‌توان آنها را حلقه حلقه تيز برش داد و هسته‌ها را جدا كرد) تمر هندي را با مقداري سركه يا آب، درون ظرفي ريخته و خوب چنگ مي‌زنيم بعد آن را صاف كرده و هسته‌ها و تفاله‌ها را از آن جدا مي‌كنيم بعد انبه، تمر، شكر، فلفل و سركه درون ظرفي ريخته و روي اجاق گاز، حرارت داده به جوش مي‌آوريم به اندازه‌اي كه انبه‌ها كمي پخته شود و مخلوط سركه و تمر به غليظي فرني شود.

البته بايد مواظب باشيم انبه ها له نشود. سپس شعله را خاموش كرده و مواد را درون آبكش ريخته تا انبه‌ها از مخلوط غليظ شده‌اي كه در آن قرار دارد جدا شود. انبه‌ها را درون سيني ريخته و دو روز در مقابل سرما مي‌گذاريم تا كمي خشك شود. بعد انبه‌ها را در شيشه مخصوص ترشي ريخته و چند حبه سير حلقه حلقه شده در لابه لاي آنها قرار مي‌دهيم. پودر ادويه نيز كه كمي روي شعله بو داده‌ايم درون مايع غليظ شده‌اي كه داشتيم (سركه، تمر، شكر و فلفل) ريخته و پس از هم زدن و مخلوط كردن ادويه با آن، روي انبه‌ها مي‌ريزيم. اين ترشي شيرين پس از دو تا سه روز آماده خوردن است. بايد توجه داشت كه شيريني ترشي به ميزان شكري كه در آن ريخته شده بستگي دارد پس اگر ذائقه شما، شيريني كمتر يا بيشتري مي‌پسندد مي‌توان ميزان شكر را كم يا زياد كنيد. همچنين ميزان فلفل و سير نيز به دلخواه مي‌توانيد انتخاب كنيد.

تذكر بي‌بي:

چنانچه با انبه آلرژي داشته باشين مي‌تونين با گَزرك (زردك – هويج زرد) نيز اين نوع ترشي شيرين درست كنين و تموم دستور تهيه اون، مثل تهيه ترشي شيرين انبه، خواهد بود.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین