جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

طرز تهيه شيريني زيگرو گردويي

دم و دودي كه توي مطبخ بي‌بي به راه افتاده بود غير از اون بوي غذاهاي هميشگي بي‌بي بود كه از توي مطبخ مشام هر كسي را كه وارد خونه…

دم و دودي كه توي مطبخ بي‌بي به راه افتاده بود غير از اون بوي غذاهاي هميشگي بي‌بي بود كه از توي مطبخ مشام هر كسي را كه وارد خونه مي‌شد نوازش مي‌داد، معلوم بود كه بي‌بي داره باز غذا يا شيريني‌هايي رو تهيه مي‌كنه كه يا براي مهموناش مي‌خواد يا براي سوغاتي. بي‌بي حسابي سرگرم كار بود كه حتي متوجه حضور من هم نشد! من كه هميشه پرسر و صدا و جنجالي هستم حضورم را با شلوغ‌بازي‌هام اعلام كردم و خداقوتي گفتم و ازش خواستم تا اگه كاري از من ساخته است بگه تا بهش كمك كنم.

بي‌بي هم از خدا خواسته منو كنار خودش نشوند و كِنجو(۱) به دستم داد و اشاره كرد به خميرهاي گلوله شكلي كه توي سيني گذاشته بود ازم خواست تا اونا رو كنجو بزنم و اطراف اونارو هفت، هشت يا به قولي زيگزاكي كنم. گفتم: بي‌بي اينا ديگه چه جور شيريني‌هايي است كه تا حالا نديدم از اينجور شيريني‌ها درست كني؟ بي‌بي گفت: درست مي‌گي، اين يك نوع زيگرو است كه با زيگروي لاري خودمون فرق داره!‌ زيگروي لاري روي زغال و بدون روغن سرخ مي‌كنيم و اونو دورِ ني چوبي مي‌پيچيم و حلقه حلقه مي‌كنيم و بعد توش با شكر و مغز بادام پر مي‌شه ولي اين زيگرو جور ديگه‌اي تهيه مي‌شه. از بي‌بي خواستم تا مواد لازم و طرز تهيه اين شيريني رو برامون بگه تا شايد كسي مايل باشه اونو تهيه كنه. و بي‌بي هم طبق معمول با حوصله و علاقه خاصي كه در اين جور مواقع از خودش نشون مي‌ده، ازم خواست تا يادداشت كنم:

مواد لازم:

آرد معمولي: يك كيلو
روغن جامد: نيم كيلو به اضافه مقداري كه بتوان شيريني‌ها را در آن سرخ كرد
آب نيم گرم: ۱/۵ ليوان
شكر نرم يا پودر قند: نيم كيلو
مغز گردو: ۳۰۰ گرم

طرز تهيه:

ابتدا روغن را ذوب كرده با آرد مخلوط مي‌كنيم و آن را ورز مي‌دهيم تا آرد و روغن خوب با هم مخلوط شوند. بعد آب ولرم به آن اضافه كرده تا خميرها نرم و لطيف و يكدست شوند. بعد قدري از خميرها را برداشته در كف دست مي‌چرخانيم تا شبيه گلوله و توپي شكل شود و در ضمن انجام كار، يك تكه از مغز گردو را در لاي خمير گلوله‌اي قرار داده و در بين آن مخفي مي كنيم. اطراف گلوله خميري را با كنجو، هفت هشتي مي‌كنيم. وقتي كه چند تا از اين گلوله‌ها آماده شد مقداري روغن درماهيتابه ريخته روي اجاق گاز گذاشته داغ مي‌كنيم و آنها را درون روغن سرخ مي‌كنيم به طوري كه همه قسمت‌هاي گلوله سرخ شود بعد آنها را در آبكش مي‌گذاريم تا روغن‌هاي اضافي آنها بچكد و پس از ۳ تا ۴ ساعت وقتي خوب سرد شد آنها را در شكر نرم يا پودر قند مي‌غلتانيم و در ظرف مي‌چينيم.

(۱)    وسيله‌اي فلزي شبيه انبرك يا منقاش

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “طرز تهيه شيريني زيگرو گردويي”

  1. ناشناس گفت:

    عکس لازم داره

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین