پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۷ق.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

کلاف پیچیده نصب دکل برق فشار قوی در لار

۲ هفته است که مردم شهر لار با نگرانی و دلهره زندگی می‌کنند، نگرانی از احداث پست برق ۶۶ کیلوولتی که قرار گرفتنش در مرکز شهر نگرانی‌هایی بابت سلامت و…

۲ هفته است که مردم شهر لار با نگرانی و دلهره زندگی می‌کنند، نگرانی از احداث پست برق ۶۶ کیلوولتی که قرار گرفتنش در مرکز شهر نگرانی‌هایی بابت سلامت و توسعه شهر لار به وجود آورده است.

محمدامین دامن‌کشان، مدیر شرکت توزیع برق لارستان در گزارشی که در دی ماه سال ۹۵ در منتشر شده است از خطر خاموشی در یک قدمی لارستان سخن گفته و بر احداث این پست تاکید کرده است اما احداث این پست که از ۲ هفته پیش آغاز شده نه تنها سبب خوشحالی و رضایت مردم نشده بلکه اعتراضات وسیعی را به دنبال داشته است.

این پست برق بناست در میدان امام خمینی شهر لار، منطقه مسکونی و مرکز شهر به صورت هوایی احداث شود که علاوه بر بحث سلامت مردم نصب دکل برق فشار قوی در منطقه زیبایی بصری شهر را مخدوش می‌کند در صورتی که براساس دیداری که نماینده این شهرستان با مدیرعامل شرکت توانیر داشته بنا بوده یک کیلومتر آن در میدان امام شهر لار به صورت زمینی باشد.

 با وجود این مصوبه و دیدار در زمان اجرا این امر محقق نشده و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را برای مردم و کارشناسان شهرسازی به وجود آورده است.

مکان کنونی مناسب نصب دکل برق نیست 

حامد مقدم، استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی و معماری می‌گوید: در سال ۸۹ زمان برنامه‌ریزی برای طرح تفصیلی شهر لار این موضوع مطرح شد که در همان سال نظر کارشناسان بر جابه‌جایی این پست از مکان کنونی بود چراکه براساس مصوبه هیئت دولت در مورد حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق فضای سبز این مکان با نصب دکل آسیب می‌بیند.

در ماده ۶ این مصوبه آمده است: « هرگونه عملیات ساختمانی و اقداماتی نظیر ایجاد تأسیسات صنعتی، مسکونی، مخازن سوخت، انبارداری و تأسیسات دامداری یا باغ یا درختکاری در مسیر و حریم زمینی و هوایی خطوط انتقال و توزیع نیروی برق ممنوع است». در تبصره ۲ این ماده آمده است: « ایجاد شبکه آبیاری، حفر چاه و قنوات و راه‌سازی در اطراف پایه‌های خطوط نباید در فاصله‌ای کمتر از (۳) متر از پی‌پایه‌ها انجام گیرد».

حجت‌الاسلام علی عمرانی، رئیس شورای شهر لار می‌گوید: براساس این مصوبه درختانی که در این میدان واقع شده یا باید قطع شود یا به دلیل عدم استفاده از چاه برای آبیاری به تدریج خشک می‌شود در صورتی که این میدان یکی از محل‌های تفریح و استراحت مردم لار است.

ضربه برق به اقتصاد لارستان 

علاوه بر آن به گفته مقدم علاوه  بر آسیب به زیبایی‌های بصری شهر، مکان کنونی کانون توسعه شهر لار است که در صورت احداث پست برق ارزش اقتصادی زمین‌های این منطقه کاهش پیدا کرده و آسیب جدی به مراکز تجاری و اقتصادی شهر می‌زند.

براساس تبصره ۴ ماده ۶ مصوبه هیئت دولت «آن قسمت از بام ساختمان‌هایی که در محدوده زیر حریم هوایی در خارج از مسیر و حریم‌های زمینی و هوایی قرار دارد، باید با شیب بیش از (۴۵) درجه باشد» که به گفته مقدم  با نصب این دکل ساخت‌وساز در این محدوده با مشکل مواجه شده و مانع توسعه شهر می‌شود.

پیشنهادی که مقدم برای احداث پست برق دارد، کانال ندا در شهر لار است، وی می‌گوید: این کانال در ضلع جنوبی همین محور کنونی است با این تفاوت که از طرفین حداقل ۵۰ متر فاصله دارد و برای احداث دیگر تاسیسات نیز مناسب است.

رد صلاحیت شورا از اظهارنظر در امور مردم 

با شروع کار نصب دکل و اعتراضات مردمی شورای شهر لار توقف کار نصب دکل را تصویب کرد اما به گفته صمد کامجو عضو شورای شهر لار این مصوبه از سوی فرمانداری لارستان و گروه تطبیق ( گروهی که در بالادست شورا قرار دارد و مصوبات شورا را تائید می‌کند) با این دلیل که پروژه ملی است و شورای شهر صلاحیت ورود ندارد، رد شده است.

عمرانی، رئیس شورای شهر لار با تاکید بر اینکه شورای شهر با اصل این کار و اجرای پست ۶۶ کیلوولتی برق در لار مخالفتی ندارد، می‌گوید: دغدغه مبلمان شهری و به ویژه سلامت مردم سبب شد که شورا و شهرداری مکان‌های دیگری را برای اجرای این پروژه پیشنهاد دهند که تمامی مکان‌های پیشنهادی رد شده است.

به گفته وی به تازگی نیز شورای شهر پیشنهاد داده است که پست برق از بلوار شهید امامی و میدان امام خمینی لار به بلوار رحمت منتقل شوذ که باز هم با مخالفت روبه‌رو شده است. عمرانی می‌گوید: یکی از دلایلی که برای رد انجام زمینی این پروژه مطرح می‌کنند این است که در صورت قطعی برق امکان ردیابی با دشواری روبه‌رو و زمان‌بر است.

« دلیل دیگری که مطرح می‌شود هزینه‌بر بودن تغییر مکان است» این را رئیس شورای شهر لار مطرح و تاکید می‌کند تقاضای شورای شهر این است که سلامت مردم و مبلمان شهری با پول عوض نشود.

برق منطقه‌ای استان فارس نیز در جوابیه مطرح کرده که اجرای این پروژه هیچ گونه تهدیدی برای سلامت مردم نیست اما نگرانی مردم ادامه دارد به همین دلیل کامجو، عضو شورای شهر لار معتقد است حتی اگر این مسئله برای سلامت مردم ضرر ندارد، مسئولان وارد شوند، مردم را توجیه کنند و از نگرانی درآوردند اما تاکنون این امر نیز رخ نداده است.

نکته دیگری که کامجو بر آن تاکید دارد این است که حداقل خواسته مردم این است که براساس صورت جلسه‌ای دیدار مدیرعامل توانیر با نماینده شهرستان همان یک کیلومتر واقع در محدوده میدان امام به صورت زمینی باشد. کامجو می‌گوید: دلایل این تغییر تصمیم از سوی مسئولان تشریح نشده است.

مردم لار علاوه بر مراجعه حضوری به شورای شهر و بیان اعتراض خود به صورت کتبی و شفاهی، طوماری را نیز امضا کرده و خواستار توقف این پروژه شدند اما تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده و کار همچنان ادامه دارد.

گزارش از تسنیم

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

7 Responses to “کلاف پیچیده نصب دکل برق فشار قوی در لار”

  1. ح گفت:

    همین الان دولت به عنوان مسئول حقوقی تعهد کتبی دهد که خطر ندارد تا بشه در آینده با اثبات خطرات اون علیه دولت اعلام شکایت و ادعای خسارت برای تک تک مردم نمود .

    • ناشناس گفت:

      تا اون موقع این دولت رفته . هر دولت دیگه هم که بیاد می ندازه گردن دولت فعلی. دقت کنید که اینجا ایرانه…

  2. ح گفت:

    هیمن و هم انجام نمیدین مطمیئن باشید چون میشناسم گفتم…
    ————————————————————–
    حالا موضوع بعد ظاهرا برای بار ۵ ام دارن بلوار هلال احمر رو تعمیر می کنن اینطور ک از ظاهر قضیه معلومه قرار نورپردازی بشه…
    حالا چند سوال چند بار باید برای این بلوار بدون در نظر گرفتن برنامه مشخص هزینه کرد؟
    چرا از ۴ سی متری فقط این بلوار… البته شاید دلیلشون ورودی شهر باشه ولی حداقل از این ۵-۶ بار یه بار هم به بلوارهای دیگه برسید نا سلامتی بلواری بنام اندیشه دارید که توش چند مدرسه است بلوار نماز و …
    سوال آخر آیا نمی شد راهی پیدا کرد که بدون خراب کردن این بلوار تازه تعمیر عمل نور پردازی انجام داد؟ چرا میشد ولی زحمت فکر و تحقیق نمی دن یا می خوان زودتر شورا و شهرداری یه کاری انجام بدن مثل قبلی ها
    امیدوارم این انتقادات جهت بهبود تصمیم مسئولین باشه

  3. مسعود گفت:

    جناب دامنکشان رييس شرکت برق تماميه کساني که گفته اند اين دکلهاي برق ضرري براي شهر و شهروندان ندارد لاري نيستند و گذارشان هم به لار نمي افتد ،فقط شما در اين ماندني هستي و بس ،پس به نفع مردم کاري کنيد

  4. رضا گفت:

    جالبه توی اونایی که میگن دکلها ضرر داره یکنفرشون متخصص امر نیست

    • ناشناس گفت:

      لازم نیست متخصص باشی .یه سرچ بزن تو نت ،تحقیقاتی که تو دنیا در این مورد انجام شده رو بخون

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین