چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

نان جرادك

مطبخ بي‌بي رو به سفارش يكي از خوانندگان عزيز به طرز تهيه و پخت جرادك اختصاص داديم كه به وسيله پيامك از ما درخواست كرده بودن. در خدمت حاجيه خانم…

مطبخ بي‌بي رو به سفارش يكي از خوانندگان عزيز به طرز تهيه و پخت جرادك اختصاص داديم كه به وسيله پيامك از ما درخواست كرده بودن. در خدمت حاجيه خانم ف.يكه در مركز مشاركت زنان نيكوكار بني‌فاطمه لار هستيم تا از تجربيات و دست‌پخت اين بانوي بزرگوار و پرتلاش استفاده كنيم. با سپاس از ايشان كه در چند مورد ما را مهمان دست پخت خوشمزه و لذيذ خودشون نمودن و مطبخ بي‌بي رو خوشبو و سفره‌هامون رو رنگين كردن.

مواد لازم:

نخود خام خرد شده (بَلكُتَه شده)
آرد به اندازه لازم مثلا ۴ تا ۴/۵ كيلو
دانه خشخاش يا تخم لِمخو يا تخم خرفه به اندازه لازم
گل اسك به اندازه لازم (از قبل آن را با كمي آب خيس مي‌كنيم تا رنگ بياورد)
آب ولرم (نه خيلي سرد نه خيلي داغ)
مهويه و روغن به اندازه لازم
نمك به اندازه لازم

طرز تهيه:

يك قوطي خالي شير گيگوز يا يك ظرف روي و معدني آماده كرده تا يك چهارم آن نخود خرد شده مي‌ريزيم و بيشتر از نصف قوطي روي آن آب ولرم ريخته مي‌گذاريم تا خيس بخورد بعد به مدت ۱۰ ساعت مثلا يك ظهر تا شب تا آخر شب تا صبح آن را زير پتو مي‌كنيم. بعد نگاه مي‌كنيم اگر كف كرده و حباب آورده آماده است به اندازه نيم كيلو آرد به آن افزوده خوب هم مي‌زنيم تا مثل خمير شلشلو شود. دوباره آن را زير پتو كرده و بعد از تقريباً دو ساعت خمير كه ورآمد آن را با سه ربع كيلو آرد خمير مي‌كنيم و نمك به آن اضافه كرده به طوري كه از خمير نان تپتپي كمي سفت‌تر شود چون مثل خمير بوتنور خودش را مي‌اندازد و بعد كمي شل مي‌شود. اين خمير اصلي ما است كه به دست مي‌آيد كه آن را با ۳ كيلو آرد خمير مي‌كنيم و مي‌گذاريم ور بيايد. ور كه آمد كمي آرد به عنوان اُنگي برداشته و دست را به آن آرد آغشته كرده و چونه مي‌گيريم كه بايد از (چونه بوتنور بزرگتر باشد) و آن را روي خوئه سنگي غلتانيده و كمي پهن مي‌كنيم. آماده كه شد روي تابه داغ گذاشته روي آن  گل اسك و مهوه و دانه‌هاي خشخاش يا دانه‌هاي خرفه يا لمخو مي‌ريزيم. شعله رو كم كرده آن را پشت و رو مي‌كنيم البته آن را مي‌توان در فر اجاق گاز هم گذاشت اما در قديم از برزه و تنور هم استفاده مي‌شده است. بعد آنها را يكي يكي پشت و رو چرب كرده و نوش جان مي‌كنيم.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین