شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 17 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

لارستان یکی از قطب‌های تولید در استان می‌شود اگر…

شاید زمانی که عبارت «اقتصاد مقاومتی » را می‌شنوید یاد کالاهای بی‌کیفیت داخلی بیفتید اما این نکته، تنها دیدن نیمه‌خالی لیوان است. اگرچه اقتصاد مقاومتی را بسیار شنیده‌ایم اما هنوز…

شاید زمانی که عبارت «اقتصاد مقاومتی » را می‌شنوید یاد کالاهای بی‌کیفیت داخلی بیفتید اما این نکته، تنها دیدن نیمه‌خالی لیوان است. اگرچه اقتصاد مقاومتی را بسیار شنیده‌ایم اما هنوز هم تصویر صحیحی از آن نداریم. برای یافتن درک درست از ماجرا، نیمه‌پر لیوان را هم باید دید. در شرایطی که کشور با تحریم‌های سنگینی روبه‌رو شده است، اقتصاد مقاومتی می‌تواند کلید حل مشکلات باشد.

یکی از ارکان اصلی اقتصاد، مردم هستند که اگر از تولید داخلی حمایت نکنند، باعث ورشکستگی تولید داخل و وابستگی جامعه به واردات می‌شود. هر کالای داخلی که توسط مردم خریداری‌شده، به‌منزله حمایت از نیروی کار و تولید کننده داخلی است اما از طرف دیگر باید مسئولان و تولیدکنندگان به تولید ملی اهمیت بدهند و روزبه‌روز کیفیت کالای خود را افزایش دهند و اگر این کار را نکنند، اعتماد مصرف‎کنندگان داخلی را از دست خواهند داد که باعث می‎شود سود دهی این کارخانه کاهش یابد.

منطقه لارستان نیز استعدادهای فراوانی دارد که باید از آن، نهایت استفاده را ببرد.

قبل از هر کاری باید ابتدا استعدادهای منطقه لارستان شناسایی شود. به‌ عنوان‌ مثال از نظر جغرافیایی به بندرعباس نزدیک است و می‌تواند علاوه بر صادرات کالاهای خود به استان‌های هم‌جوار، آن را به خارج نیز صادر کند.

لازم نیست منابع را به صورت پراکنده برای تولید کالاهای مختلف استفاده کنیم بلکه باید کالاهای مناسب تر، از نظر هزینه تولید و میزان منابع و نیروی انسانی را شناسایی و سرمایه ها را روی تولید چنین کالاهایی متمرکز کنیم. مثلا سرمایه گذاری برای کشت برنج در لار کاری زیان ده است ولی میتوان همین سرمایه را در تولید و بسته‎بندی خرما خرج کرد.

برای تقویت تولید بومی، باید در کنار منابع طبیعی خوب، از نیروی انسانی باتجربه و باسواد نیز استفاده کرد به‌ عنوان‌ مثال فارغ‌التحصیلان لاری را به مراکز صنعتی برد و از علم آن‌ها برای افزایش بهره‌ وری کارخانه‌ها کمک گرفت.

اگر صنعت با علم همگام شود، می‌توان با هزینه کمتر، به سود بیشتری دست‌یافت. برای رسیدن به این اهداف عالی به همکاری و همبستگی تک تک لارستانی‌ها نیازمندیم. باید تلاش کنیم که چهره‌ای مناسب از کالاهای تولید لار ارائه دهیم.

بخشی از این تصویرسازی بر عهده کارخانه است که باید محصولات را در بسته‌بندی‌های زیبا و شکیل روانه بازار کند اما بخش دیگر آن بر عهده خود مردم است، زیرا مردمی که برای کالای بومی خود، ارزش و اعتباری قائل نیستند، نباید توقع داشته باشند که مردم دیگر شهرها از این کالاها استفاده کنند.

اگر چه در این راه موانع فراوانی وجود دارد اما این هدف غیرقابل‌ دستیابی نیست. به امید روزی که بتوانیم اقتصاد مقاومتی را در لار عملیاتی کنیم و به یک‌ قطب تولید در استان تبدیل شویم.

بازنشر/نگارنده: علیرضا مهدویان

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین