جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

آمارهای قابل تأمل وضعیت پزشکی در استان فارس

میلاد لارستان: استان فارس از دیرباز به عنوان قطب خدمات پزشکی در جنوب کشور مشهور بوده است، این استان با ۶۰ بیمارستان دولتی، دانشگاهی، خصوصی و مرکز آموزشی درمانی و…

میلاد لارستان: استان فارس از دیرباز به عنوان قطب خدمات پزشکی در جنوب کشور مشهور بوده است، این استان با ۶۰ بیمارستان دولتی، دانشگاهی، خصوصی و مرکز آموزشی درمانی و ۶ هزارو ۶۶۲ تخت بیمارستانی در شیراز و شهرستان ها حرف های اساسی برای گفتن دراین عرصه دارد.

به گزارش میلاد لارستان، دکتر محمدهادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در استان فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح موقعیت بهداشتی و درمانی استان فارس و شیراز، این استان را قطب خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی و شیراز را سرآمد شهرها و مناطق جنوب و مرکز کشور برای دستیابی به این خدمات ذکر کرد.

بر اساس آمارهای موجود ، مرکز بهداشتی ، درمانی استان فارس در گروه بیمارستانهای دانشگاهی – درمانی ، مرکز آموزشی درمانی ، مراکز درمانی وابسته به سایر سازمانها و ارگانهای دولتی ، بیمارستانهای خیریه و بیمارستانهای خصوصی تقسیم بندی می شود .

* مراکز بیمارستانی دولتی ، دانشگاهی ، خصوصی و خیریه

شمار این مراکز و بیمارستان ها ۶۰ بیمارستان است که ۳۴ مورد آن در شیراز و ۲۶ مورد آن در شهرستان ها است ، همچنین شمار تخت های بیمارستانی فعال در شیراز پنج هزار و ۱۲ تخت و تخت های سایر شهرستان ها یک هزار و ۶۵۰ تخت است .

بر اساس این تقسیم بندی استان فارس دارای ۱۰ مرکز آموزشی درمانی ، ۳۰ بیمارستان دولتی – دانشگاهی با پنج هزار و ۲۴۲ تخت ، شش بیمارستان وابسته به سایر ارگان های دولتی و سازمان ها ، شش بیمارستان خیریه و ۱۲ بیمارستان خصوصی است که شمار تخت های غیر دولتی و دانشگاهی در این مراکز و بیمارستان ها یک هزار و ۴۲۰ تخت است .

بر اساس آمارهای موجود ، بیمارستان مسلمین شیراز وابسته به سپاه پاسداران با ۱۵۶ تخت ، بیمارستان شهید بهشتی وابسته به تامین اجتماعی با ۲۵۰ تخت ، بیمارستان جنت وابسته به بنیاد شهید و امور جانبازان با ۳۵ تخت ، بیمارستان ایران وابسته به نیروی انتظامی با ۳۶ تخت ، بیمارستان ارتش با ۷۲ تخت و بیمارستان شهید مظفری وابسته به اداره کل امور زندان ها با ۳۵ تخت در شیراز فعال است .

دو بیمارستان خیریه شیراز نیز بیمارستان کوثرومادر و کودک غدیر است که به ترتیب ۳۰۰ و ۱۳۷ تخت فعال دارند و درامور تخصصی و فوق تخصصی به شهروندان خدمات ارایه می کند .

استان فارس در زمینه امور درمانگاهی نیز جایگاهی ویژه دارد بطوریکه ۱۲۲ درمانگاه در شیراز و ۶۳ درمانگاه در سایر شهرستان های این استان فعال است .

از مجموع ۱۸۵ درمانگاه فعال دراستان فارس ۸۲ مورد دولتی و دانشگاهی و غیر دانشگاهی ، ۸۶ مورد خصوصی و ۱۷ مورد خیریه است .

* حضور ۱۴۵۳ دکتر فعال در استان فارس

پزشکان فعال دراستان فارس نیز به پزشکان عمومی ، پزشکان متخصص درمانی ، پزشکان متخصص عضو هیات علمی تقسیم بندی می شوند که بر این اساس ۱۹۶ پزشک عمومی ، ۲۱۱ متخصص درمانی ، ۳۷۱ متخصص عضو هیات علمی در شیراز و ۲۱۴ پزشک عمومی و ۴۷۱ متخصص درمانی در شهرستان های دیگر فعال است .

* ۲۵۰ آزمایشگاه ومراکز تشخیص طبی درشیراز

در زمینه آزمایشگاهها و مراکز تشخیص طبی باید گفت این مراکز اغلب در مراکز درمانگاهی و بیمارستانی و مراکز خصوصی فعال است که شمار آن در کل استان فارس حدود ۲۵۰ مورد است و اغلب این آزمایشگاهها در شیراز فعال است اما شهرستان ها نیز به فراخور نیاز دارای آزمایشگاه خصوصی و مستقر در مراکز درمانی است .

حدود ۱۵۰ مورد نیز مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در شیراز و سایر شهرستان های استان فارس فعال است که اغلب این مراکز نیز در شیراز دایر است .

تعداد مراکز سنگ شکن و MRI و اسکن ایزوتوپ در استان فارس نیز حدود ۲۸ مورد است که در بیمارستان های خصوصی و دولتی و دانشگاهی شیراز و مراکز استان ها و شماری نیز در مراکز بخش خصوصی در شیراز فعال است که از این تعداد ۹ مورد سنگ شکن ، یک مورد رادیوتراپی و مابقی مرکز MRI است.

* مراکز بیمارستانی وابسته به وزارت بهداشت و درمان

بیمارستان ها ، کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کلان شهر شیراز شامل بیمارستان و مرکز درمانی بزرگ نمازی ، درمانگاه شهید مطهری ، بیمارستان آنکولوژی امیر درمانگاه چشم پزشکی پوستچی ، درمانگاه امام رضا ، بیمارستان زنان حضرت زینب ، بیمارستان شهید فقیهی ، مجتمع تخصصی و فوق تخصصی نادرکاظمی ، بیمارستان حافظ ، بیمارستان تخصصی شهید چمران ، بیمارستان خلیلی ، بیمارستان اعصاب وروان استاد محرری ، بیمارستان علی اصغر ، بیمارستان ترومای شهید رجایی ، بیمارستان ابن سینا ، بیمارستان قلب الزهرا ، بیمارستان سوختگی قطب الدین و بیمارستان تخصصی اطفال شهید دستغیب است .

برخی از بیمارستان های بزرگ و تخصصی شیراز از جمله بیمارستان نمازی سابقه ای ۶۰ ساله در ارایه خدمات پزشکی دارند ، این بیمارستان اکنون ارایه دهنده خدمات پزشکی به مردم استان فارس و همه استان های همجوار و حتی برخی از مراجعان از استان های شمال و شرق و غرب کشور است.

خدمات پیوند کلیه وکبد که در بخش پیوند این بیمارستان ارایه می شود در کشور بی نظیر است و بسیاری از پیوندهایی که دراین بخش انجام می شود گیرنده یا دهنده از سایر استان ها دارد .

همچنین سه مرکز بهداشتی شهدای انقلاب ، والفجر و شهدای گمنام در شیراز خدمات بهداشتی عمومی به مردم دراین شهر ارایه می کند.

همه مراکز شهرستان های استان فارس نیز حداقل داری یک مرکز درمانی و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی وابسته به وزارت بهداشت و درمان است و در برخی از شهرستان ها تعداد بیشتری از این مراکز فعال است .

شهرستان فسا دارای دو بیمارستان تخصصی ولی عصر و شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و شهرستان جهرم نیز دارای دو بیمارستان پیمانیه و شهید مطهری است.

* مراکز بیمارستانی و درمانگاهی وابسته به تامین اجتماعی

بیمارستان شهید بهشتی تنها بیمارستان وابسته به مدیریت درمان تامین اجتماعی دراستان فارس است ، این بیمارستان با ظرفیت ۳۰۰ تخت و ۲۵۰ تخت فعال درسال ۱۳۵۷ و با نام اولیه بیمارستان شیراز افتتاح شد که پس ازانقلاب به بیمارستان شهید دکتربهشتی تغییر نام داد.

بیمارستان شهید بهشتی با ۲۸ هزار مترمربع مساحت و زیر بنای ۲۰هزارمتر مربع دربخش جنوبی شیراز واقع شده و ارائه دهنده خدمات به طیف متوسط و بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

مدیریت درمان تامین اجتماعی دراستان فارس همچنین در سه پلی کلینیک تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی به شهروندان ارایه می دهد .

پلی کلینیک حافظ در فضایی به وسعت پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع و با زیر بنای پنج هزار مترمربع ، پلی کلینیک شهید رضایی در فضایی به وسعت ۱۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع و با زیر بنای هفت هزار مترمربع ، درمانگاه و پلی کلینیک طب سالمندان نیز در فضایی به مساحت سه هزار متر مربع و با ۵۴۰ متر مربع زیر بنا در شیراز فعال است .

مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس همچنین در شهرهای شیراز ، آباده ، اقلید ، خرامه ، فراشبند ، فسا ، قیر و کارزین ، کازرون ، کوار ، مرودشت ، نی ریز و جهرم دارای درمانگاه است .

* مراکز بیمارستانی بخش خصوصی و خیریه ها

در شیراز همچنین حدود ۱۳ بیمارستان خصوصی فعالیت می کند که اغلب این بیمارستان ها در زمینه عمومی فعالیت دارند ، برخی نیز مانند بیمارستان چشم پزشکی دکتر خدا دوست خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می کند .

بیمارستان های دکتر میر ، پارس ، شهریار ، دکتر میر حسینی ، علوی ، کسری ، فرهمند فر ، شفا ، مشیر ، اردیبهشت ، دنا و مرکزی از جمله این بیمارستان ها است .

موارد دیگر مراکزدرمانی در شیراز بیمارستان های خیریه است که از جمله آن بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کوثر است و بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز است .

دورنمای کلی مراکز درمانی و بیمارستانی شیراز و استان فارس نشانگر آن است که بخش عمده ای از این خدمات توسط مراکز علمی و دانشگاهی دولتی و بخش قابل توجهی نیز توسط مراکز غیر دولتی ، خیریه ها ، مراکز نظامی و مراکز خصوصی ارایه می شود.

پر واضح است که هماهنگی این مراکز و نظاارت بر امور آن و انتظار از دولت و وزارت بهداشت و درمان برای انجام امور بهنیه و ارایه خدمات کامل و نظارت بر همه این مراکز امری دشوار و شدنی است که تا کنون انجام شده است .

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین