سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 55

پرندگان لاری

*)خروس لاریخروس لاری به خروس نژاد لاری گفته می‌شود که بارزترین صفت آن جنگندگی واستقامت بالای آن در مبارزه و عدم تسلیم آن می‌باشد. درگذشته  به خصوص در روستاها و…

*)خروس لاری
خروس لاری به خروس نژاد لاری گفته می‌شود که بارزترین صفت آن جنگندگی واستقامت بالای آن در مبارزه و عدم تسلیم آن می‌باشد. درگذشته  به خصوص در روستاها و محلات شهر قدیم در هر خانه ای که نگاه می‌کردی در آن مرغ وخروس بود علاوه براینکه پرورش می دادند .  از تخم و جوجه های آن ودر بعضی مواقع از گوشت ان استفاده می کردند .  خروس ساعت اذان گوی خانه ها ومحلات به حساب می آمد . اذان هایی که سر ساعت وبا نظم  می گفت از شب تا صبح چندین مرحله با اسامی متفاوت نام گذاری می کردند .  از خروس در گذشته به عنوان بازی وشرط بندی که به جنگ خروس معروف بود استفاده می‌شد .  جنگ خروس واقعا دیدنی و عجیب و وحشتناک  است طوری که تا سرحد مرگ باهمدیگر گلاویز می شوند  که اگر یک نفر از خروس داران کوتاه نیایدواعلام باخت نکند یک یا هردو خروس از بین  می‌روند .

 
*)کبوتر (کفتر )
 کفتر بازی ودسته کفتر داشتن  در لارستان از زمانهای دور بین بعضی از جوان ها رایج بود وبه عنوان سرگرمی تلقی می شد ولی هم اکنون برای بعضی افراد به عنوان کار وکسب  ودر آمدمطرح می باشد .
از دید مردم به علت اینکه همسایه در آسایش نیستند وکینه و کدورت بین کفتر بازها به وجود می آید ومایه ضرر وزیان می باشد  رواج وگسترش آن به عنوان کار وسرگرمی مورد تأييد نيست و در افكار عمومي به عنوان يك مسأله ضد ارزش تلقي مي‌شود .


 
*)کپگ (کوگ):
 این پرنده زیبا که در زبان لاری به آن کوگ می گوینددر صحرا وکوه ها دیده می شوند.


 
*)گنجشک (بجی ) :
 این پرنده کوچک  به قول لاریها   چُد است  و تعدادآنها در لارستان زیاد می باشد.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین