جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بادگیرها….

وارد خانه ی قدیمی در ناف  محله ی دم گاله کمی آن طرف تر از سابات حاج غلامرضا معتمد  می شوم می بینم بباجی ؛ آهن حاج محمد در اتاقی…

وارد خانه ی قدیمی در ناف  محله ی دم گاله کمی آن طرف تر از سابات حاج غلامرضا معتمد  می شوم می بینم بباجی ؛ آهن حاج محمد در اتاقی که  خبری از سانترال کولر گازی و کولر آبی و حتی یک پنکه سقفی ودستی هم نیست  در حال استراحت  می باشد .

 می گویم بلند شو و بریم آن اتاقی که امسال درست شده است ومجهز به خنک کننده مدرن است استراحت کن . یک نگاهی می کند و می گوید مگر اینجا خنک نیست .؟ انصافا خنک با هوای مطبوع بود .!  نگاه بالا که می کنم می بینم که اتاق با سقفش ارتباط  با پشت بام  دارد  و باد مطبوع از آنجا به پایین می آید . و بدون درنگ سئوال می کنم  درمورد بادگیر این شوفاژو سانترال ؛ کولر گازی ؛ کولر آبی وپنکه سقفی ودستی قدیم که بدون برق وگاز وآب وپوشال  وبه صورت طبیعی کار می کند  و او پاسخ می دهد  .

 درست است که یزد به عنوان شهر بادگیر ها معرفی شده است  ولی لارستان هم از نظر تعداد بادگیر ها  دست کمی از این شهر ندارد ولی آهی می کشد ومی گوید این ادعای من مربوط به زمان های دور می باشد  اصرار دارم که به پشت بام برویم وبادگیر را از نزدیک ببینیم می گوید فعلا هوا گرم است بعد از ظهر با هم می رویم نگاه كن و عکس آن را بگیر وبه جوانان بگو که اگر ما سالم مانده ایم وسن نزدیک نود سال داریم  به دلیل استراحت به موقع کار وتلاش و تغذیه مناسب وتوکل به خداوند  بدون استرس و دلهره و امیدواری مثبت  به آینده بوده است .

او راجع به بادگیر ها  ادامه می دهد که استادهای  ماهر وعاشق در خانه هایی که از نظر مادی  متمکن تر بودند با عشق وعلاقه بادگیر های زیبا و متنوع و بزرگ وکوچک درست می کردند  مصالح آن خشت و گچ و تعدادی چوب بوده است البته بعدها با آجر همراه با  سیمان هم درست می کردند .  پشت بام بادگیر هم با گِل برکه و کاه، دوشت ( اندود ) می دادند و جالب این بود که شیار ها در چهار طرف بود وبادگیرها به صورت مربع یا مستطیل درست می شد .

در کنار شیارها با گچ بری های زیبا به این اثر زینت می داند . صحبت پایانی او چنین است  در حال حاضر بادگیر در شهر قدیم لار به تعداد انگشتان یک  دست هم باقی نمانده است .ودر شهر جدید هم یک بادگیر در خانه  حاج باقر می باشد و تعدادی بادگیر هم در بخشها و روستاها باقی مانده است . در حال حاضر این اثر   فقط به درد عکاسان و دانشجویان  می‌خورد که از آن به عنوان آثار باستانی عکس بگیرند   .

هر چند   که اکثریت  باد گیر ها در خانه های شخصی می باشد و اختیار خراب کردن دارند ولی باید میراث فرهنگی فکر اساسی  برای این آثار زیبا  انجام دهد تا  لارستان کهن همچنان با زیبا يی‌هاي خود پایدار بماند . خدا قوت

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۵:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین