شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷ق.ظ
::آخرین مطلب 24 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

باغ نشاط

شهر لار با قدمت طولاني در جنوبي‌ترين نقطه‌ي استان فارس و در منطقه‌اي با آب و هواي گرم و خشك و در ميان كوهستان‌هاي زاگرس واقع شده است.  در اثر…

شهر لار با قدمت طولاني در جنوبي‌ترين نقطه‌ي استان فارس و در منطقه‌اي با آب و هواي گرم و خشك و در ميان كوهستان‌هاي زاگرس واقع شده است.  در اثر زلزله ۱۳۳۹ قسمتي از شهر ويران گشت و شهر جديد در جنوب شهر قديم پايه ريزي شد.  اما شهر قديم كه داراي بناهاي با ارزش بود به همان پويايي و ظرافت خاص خودش كماكان خواستگاه اصلي زندگي شهرنشيني محسوب مي‌شود.  عمارت تاريخي باغ نشاط متعلق به دوره‌ي افشاريه ۱۱۵۶هـ.ق واقع در كنار رودخانه‌ي خشك و در مجاورت پل شاه‌عباسي (صفويه)‌ اتفاقات مهم تاريخي زيادي را تجربه كرده، مستشرقين زيادي در اين باغ حاكم نشين اقامت داشته‌اند و اشاراتي به اين بنا و جزييات آن كرده‌اند. بنا، دستخوش تحولات زيادي شده، طبقه‌ي دوم و بادگير آن كاملاً تخريب شده. هنوز هندسه‌ي بسيار قوي در بنا با توجه به توصيف‌هاي مستشرقين و آثار باقيمانده طرح احيا‌ با كاربري موزه بر روي آن ارايه شده است. عمارت با گچبري‌هاي زيبا، مقرنس و حوض‌هاي هشت گوش در ميان نخلستان همراه با عمارت حمام و عمارت زاويه دراويش شكل گرفته است.

*)باغ نشاط
اين بنا در ضلع شمالي پل عباسي و در ميان فضاي سبزي قرار گرفته و مقر حكومتي لار پس از صفويه بوده است. مساحت قصر ۳۵*۱۳۵ متر است . وضعيت نگهداري آن بسيار بد و نامطلوب است.ارتفاع طبقه بالا ۷ متر و ايوان ها ۱۲٫۵ متر مي باشد. طبقه زيرين روي هم رفته داراي ۴ اتاق است .  اتاق مركزي درست زير سالن ايوان قرار دارد كه از بالا به كمك يك منفذ هشت گوش روشن مي شود . در وسط اتاق حوضچه اي از مرمر و هشت گوش قرار دارد. چنانچه در نگهداري و بازسازي آن همتي به عمل آيد از بناهاي زيبا و جذاب عصر صفوي است.

*)حمام باغ نشاط
در ضلع شمالي باغ نشاط ، بناي حمام قصر كه احتمالا همزمان با آن بنا شده است قراردارد . دو اتاق كه هر دو داراي يك گنبد كوچك هستند و يكي از آنها روي ستونهاي پيچيده قرار دارد، رو به باغ باز مي شود. نقاشيهاي ديواري آن با ظرافت خاصي نقش شده است كه بر اثر بي توجهي به تدريج از بين مي رود.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین