شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۱ب.ظ
::آخرین مطلب 17 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

لارستان كهن سرزمين راستان(2)

*)«ذرع لار» واحد اندازه‌گيري به جز زبان لاري و لهجه‌هاي متنوعِ منشعب از آن و پول رايج «لار» نشاني ديگر از فرهنگ غني و خودكفا و جامعه‌اي انديشمند كه براي…

*)«ذرع لار» واحد اندازه‌گيري

به جز زبان لاري و لهجه‌هاي متنوعِ منشعب از آن و پول رايج «لار» نشاني ديگر از فرهنگ غني و خودكفا و جامعه‌اي انديشمند كه براي رفع حوايج خود و تسهيل در داد و ستد روزمره تلاش وافر نشان مي‌دادند واحد طول نيز به نام «ذرع لار» متداول بوده است.
ذرع متد اول بازار معروف است به «ذرع لار» و معادل با دو فوت و سه اينچ انگليسي است.

*)مومياي قيمتي لار

سانسون در زمان حكومت شاه سليمان صفوي (۱۱۰۵ هـ.ق) و محمد دبير سياقي درجلد دوم فرهنگ غياث‌اللغات به مومياي قيمتي لار اشاره دارند. آن نوعي موميايي كه از تخته سنگي كه در نزديكي شهر لار تراوش مي‌كند به قدري نادر و قيمتي است كه به جز شاه كسي ديگر از آن موميايي ندارد. در كوه، تالابي است (كوه قريه‌اي به نام يايي) بعد از سالي درآن چشمه‌اي جوش مي‌آيد بر درِ آن چشمه غربالي از جنس مس وصل كنند و بعد از سال غربال را بر مي‌دارند و در آن چند درهم موميايي يابند.

*)ملاقات حافظ شيرين سخن با دوست خود در لار
محمود شاه بهمني با اصرار تمام از حافظ درخواست تا به بارگاه وي در دكن رود خواجه عازم خليج فارس شد، ليكن ضمن راه در شهر لار تمام پول خود را پيش‌كش دوستي كرد كه روزگارش به پريشاني كشيده بود.

*)چشمه‌هاي آرام‌بخش
امروزه جايگاه اين‌گونه چشمه‌ها در سراسر جهان كه با ديد درمان بسياري از دردها مورد استفاده قرار مي‌گيرد از نظر پنهان نيست به جرأت مي‌توان گفت اهالي لارستان بايد انسان‌هاي خوش مشربي باشند كه با طبيعت اين‌گونه از درِ مدارا در مي‌آيند. مثلاً‌در فصل پاييز با شور و شوق و دُهُل و كرنا و انار فراوان راهي اين‌گونه چشمه‌ها مي‌شده‌اند و اكنون نيز با اشتياق كمتر چنين است.

*)يكصد و اندي سال قبل
«لار از بلاد قديمه دنيا محسوب مي‌شود، حال هم بلده‌ايست وسيع، صاحب بيوت عاليه، مركز تجارت اطراف خود، بازار آن شبيه و قريب به بازار شيراز است. قلعه لار، بر فراز يك پارچه كوهي مرتفع بنا شده.»

*)هفتصد سال قبل
«… به كهورستان رسيده و ان شهري است كوچك، از آنجا سه روز باز از وسط صحرا گذاشته و به شهر لار رسيده، آن مدينه‌اي است كبيره صاحب اشجار و باغات و عيون كثيره»

*)چهارصد سال قبل
«به جهت اين كه هوا هنوز خيلي گرم بود و كشتي‌هاي معهود وارد بندر هرمز نشده بودند، لذا ترجيح داديم كه در لار توقف نماييم،‌تا خبر ورود كشتي‌ها برسد.»

ادامه دارد

محمدعلي نراقي

کُتاب ( مکتب خانه

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۳۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین