جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 27 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

تولید «میگوی وانامی فارس» در روستای بدون برق لارستان

منطقه شمس‌آباد لارستان نه آبی برای شرب دارد، نه برقی و نه جاده‌ای اما نخستین مزرعه پرورش میگوی وانامی استان فارس در این محل شکل گرفته است. به گزارش میلاد…

منطقه شمس‌آباد لارستان نه آبی برای شرب دارد، نه برقی و نه جاده‌ای اما نخستین مزرعه پرورش میگوی وانامی استان فارس در این محل شکل گرفته است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، کارهای بزرگ همیشه در بهترین شرایط و امکانات انجام نمی‌شود، گاهی در روستایی دورافتاده هم می‌توان کاری کرد کارستان مانند کاری که در منطقه شمس‌آباد لارستان انجام شده و برای نخستین بار میگوی وانامی در استان فارس در این منطقه رشد و پرورش یافت.

پرورش میگوی وانامی با کمترین امکانات

منطقه شمس‌آباد در ۵ کیلومتری روستای چغان بخش جویم لارستان قرار دارد که نه آبی برای شرب دارد، نه برقی و نه جاده‌ای. عنایت‌الله طالب‌پور در این منطقه بدون امکانات پرورش میگو را آغاز کرده است و اکنون در سال دوم این کار قرار دارد.

وی به مراحل پرورش میگو اشاره می‌کند و می‌گوید: پرورش میگو در ۲ مرحله انجام می‌شود که هر مرحله ۱۲۰ روز است. دمای آب برای پرورش این نوع میگو ( وانامی) باید ۲۳ تا ۲۴ درجه باشد.

به گفته وی آب گرم و شور چاه‌های این منطقه ظرفیت مناسبی را برای پرورش میگوی وانامی فراهم کرده است، از طرفی آب حاصل از پرورش ماهی و میگو برای کشاورزی بسیار مطلوب است. طالب‌پور معتقد است که پرورش میگو را به صورت چند منظوره درآورده است.

استان‌های جنوبی به ویژه قشم بازارهای هدف این نوع میگو است که طالب‌پور با کمک اهالی منطقه میگوی مورد نیاز این بازار را فراهم می‌کند. وی می‌گوید: با تولید یک تن میگو برای ۳۰ تا ۴۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود که شامل کارگران پرورش میگو و کارگرانی است که میگو را پاک می‌کنند.

در منطقه شمس‌آباد ۱۲ خانوار زندگی می‌کنند که به گفته طالب‌پور به دلیل نداشتن برق بسیاری از این خانوارها تنها زمان کار برمی‌گردند و در دیگر مواقع از شمس آباد کوچ می‌کنند.

نبود برق مانع اصلی توسعه پرورش میگوی وانامی

وی تنها مشکل را نبود برق ذکر می‌کند چراکه روستائیان را مجبور به استفاده از موتور برق می‌کند که صدای آزاردهنده‌اش شبانه‌روز در گوش مردم است. در حال حاضر مردم این منطقه مشکلات خود را با گازوئیل برطرف می‌کنند که به گفته طالب‌پور دولت برای هر لیتر گازوئیل ۱۵۰ تومان به روستائیان سوبسید می‌دهد.

وی معتقد است که اگر دولت همین مبلغ سوبسید را برای برق‌رسانی هزینه کند، می‌تواند مشکل برق این منطقه را برطرف کند. طالب‌پور شرط توسعه کار را تامین برق می‌داند و می‌گوید: اگر برق تامین شود هم می‌توان تعداد استخرها را گسترش داد و هم اینکه کارگران بیشتری را استخدام کرد.

کارشناسان توزیع برق در لارستان معتقدند که برای برق‌رسانی به این منطقه با توجه به فاصله ۵ کیلومتری تا روستای چغان نیاز به ترانس و ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر شبکه برق است. امین دامن‌کشان، مدیر توزیع برق لارستان نیز از تلاش برای برق‌رسانی به این منطقه و بازدید میدانی مسئولان توانیر در سال گذشته از این منطقه سخن می‌گوید که به دلیل عدم تائید توانیر برق‌رسانی به این منطقه میسر نشده است.

نجفی، روابط عمومی توزیع برق استان فارس درباره روال برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق چنین می‌گوید: تائید توانیر برای این امر ضروری است و برخی از امور از حیطه شرکت‌های توزیع خارج است.

منطقه شمس‌آباد به گفته رفعت‌حقیقی روابط عمومی جهاد کشاورزی لارستان به لحاظ محیطی شرایط مناسبی را برای پرورش میگوی وانامی دارد و قطعا تامین شرایط لازم برای پرورش این نوع میگو می‌تواند هم زمینه اشتغالزایی برای جوانان این منطقه را فراهم کند و هم رونق اقتصادی لارستان را به دنبال داشته باشد.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین