پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 11

توصیه نزار القطری به دیگر مداحان

نزار القطری لاری را دیگر همه می شناسیم. مداح محبوب و بومی که دیگر شهرت جهانی دارد. وی اخیرا در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی شفقنا در سخنانی توصیه…

نزار القطری لاری را دیگر همه می شناسیم. مداح محبوب و بومی که دیگر شهرت جهانی دارد. وی اخیرا در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی شفقنا در سخنانی

توصیه ای به مداحان داشته است که با هم مرور می کنیم.

وی در سوال خبرنگار مبنی بر توصیه به مداحان اظهار داشته است: بنده کوچک‌تر از آن هستم که مداحان را توصیه یا نصیحت کنم. بنده خود نیازمند توصیه و نصیحت هستم. اما نصیحتی که خودم به خودم می‌کنم را می‌گویم. اولا باید اخلاص در عمل داشته باشیم که در سه کلمه است یعنی اخلاص، اخلاق و اجتهاد که به معنای تلاش و کوشش است. ما باید اخلاقمان کامل باشد چون مردم به ما نگاه می‌کنند و اخلاق ما باید همانند اخلاق اهل بیت (ع) باشد تا بتوانیم در جامعه موثر باشیم. دوما؛ باید اخلاص داشته باشیم. یعنی ما باید با نیت خالص خدمت کنیم و بدنبال اموال دنیا نباشیم. اگر در کارمان اخلاص باشد، توفیقات از طرف خداوند و ائمه بیشتر خواهد شد. سوم هم باید اجتهاد، کوشش و تلاش داشته باشیم تا بتوانیم بهتر و بیشتر خدمت کنیم و کسل نباشیم. باید بگردیم و نوحه‌ای بخوانیم که شور بیشتری داشته باشد و قوی‌تر باشد. لذا همیشه باید در حال کوشش باشیم.


سه کلمه‌ای که بیان کردم مطالبی عام بود. اما اگر بخواهیم روی موضوع بیشترعمیق‌تر شویم، به مداحان توصیه می‌کنم که ای مداحان اهل بیت(ع) بروید و کار کنید و کار شما فقط مداحی نباشد و زندگی خود را از راه مداحی نگذرانید. همانند امام صادق (ع) و علی ابن ابیطالب (ع) و دیگر ائمه که خلیفه و امام زمان بودند اما کار می‌کردند. شما مداحان هم باید بروید کار کنید و مداحی را فقط برای خدمت به دین بگذارید.

همچنین نصیحت می‌کنم که ما باید درخصوص انتخاب اشعار و قصیده‌ها دقت کنیم. زیرا ما که این اشعار را بر منبر می‌خوانیم، در حقیقت داریم بعضی روایات را بیان می‌کنیم. اگر این روایات به زبان ائمه باشد، بنابراین نباید دروغ باشد. نباید به زبان ائمه دروغ بگوییم .وقتی مقتل می‌خوانیم، آنچه امام حسین(ع) بیان کرده است را باید بیان کنیم. چراکه اگر امام اینچنین نگفته باشند، به ایشان دروغ و افترا بسته‌ایم. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارها انتخاب شعرها و قصاید است.

انتخاب لحن‌ها مهم‌تر از قصاید است. زیرا متاسفانه امروزه سبک‌ها و الحانی روی کار می‌آید که ارتباطی به امام حسین و نهضت امام حسین و قیام ایشان ندارد. بلکه سبک‌هایی متعلق به پاپ و غرب است. حتی شعرهایی که روی این سبک خوانده می‌شود، بعضی‌ از آنها بسیار سخیف است. مگر در این دریایی که این همه شعر و قافیه در آن وجود دارد، چیزی گیر نیاورده‌اند که بدنبال چنین کلمات و اشعاری می‌روند؟شما مداحان، منتسب به اهل بیت هستید و باید در انتخاب قصاید و الحان بسیار دقت کنید. مبادا گاهی لحنی از الحان شما متناسب با مجالس لهو و لعب باشد.

 

متن کامل مصاحبه شفقنا با  نزار که در پایگاه خبری ایسنا نیز بازنشر یافته را از اینجا بخوانید

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۰۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین