پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس

مدیر پایگاه تاریخی شهر لار با نظر فرماندار یا نماینده تعیین می شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره تعیین مدیر برای پایگاه تاریخی شهر لار، گفت: هر گزینه ای را که فرماندار یا نماینده مردم لارستان برای این سمت پیشنهاد دهند، با…

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره تعیین مدیر برای پایگاه تاریخی شهر لار، گفت: هر گزینه ای را که فرماندار یا نماینده مردم لارستان برای این سمت پیشنهاد دهند، با توجه به شرایط لازم معرفی می شوند.

به گزارش میلاد لارستان مصیب امیری در جلسه با مسئولان و فعالان میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه اعتبارات نخصیصی در حوزه میراث فرهنگی شهرستان لارستان در میان شهرستان های استان فارس از وضعیت مناسبی برخوردار است به طوری که هر ساله به بناهای باغ نشاط، قلعه اژدهاپیکر و بازار قیصریه ردیف اعتباری تعلق می گیرد، اظهار داشت: در بسیاری مواقع اختصاص تا تخصیص و پرداخت اعتبارات تفاوت زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای باغ نشاط، قلعه اژدهاپیکر و بازار قیصریه هزینه شده است، افزود: زمانی که بنا کاملا در اختیار میراث فرهنگی است این نهاد وظیفه کامل حفظ و نگهداری آن را بر عهده دارد اما بناهایی که دارای مالکین خصوصی دارد، بهسازی ها به صورت مشارکتی صورت می گیرد یا اماکنی همچون بازار قیصریه که محل کسب مردم محسوب می شود طبق قانون دولت می تواند ۲۰ درصد هزینه کند و ۸۰ درصد آن را باید مالکان انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اذعان به اینکه در سال ۹۶ بیش از ۱۱۰ میلیون تومان هزینه شده است، تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات، باید با همکاری نهادهای مختلف همچون شهرداری ها انجام شود.

وی با تأکید بر حفظ ظواهر بافت تاریخی شهر لار، خاطر نشان کرد: اداره مسکن و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی که شامل شهر لار نیز می شود، طرح و نقشه ها را تحویل میراث فرهنگی می دهد که این نهاد نیز می کوشد برای پیشبرد این طرح همکاری لزم را داشته باشد.

امیری با بیان اینکه با توجه به اوقافی بودن کاروانسراها، میراث فرهنگی در عمل نمی تواند برای بهسازی ان کاری انجام دهد و فقط می تواند در حد مرمت اضطراری اقدام کند، یادآور شد: میراث فرهنگی فارس با واگذاری کاروانسرای قوام آباد در بین راه شیراز به پاسارگاد به بخش خصوصی باعث رونق این بنا شده است.

این مسئول پیشنهاد واگذاری کاروانسراهای نو و گلشن شهر لار به بخش خصوصی را مطرح کرد و افزود: اداره اوقاف نیز طرح واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی دنبال می کند که می توان برای کاروانسراهای لار نیز چنین اقدامی را صورت داد که امید می رود با ورود بخش خصوصی یا شهرداری، به میزان هزینه ای که برای بازسازی بنا انجام می دهند، اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز به همان میزان بودجه اختصاص می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره تعیین مدیر برای پایگاه تاریخی شهر لار، گفت: هر گزینه ای را که فرماندار یا نماینده مردم لارستان برای این سمت پیشنهاد دهند، با توجه به شرایط لازم معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه به منظور ایجاد اقامتگاه بومگردی که می تواند به عنوان یک مرکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرد که امکان راه اندازی آن مثلا در همین کاروانسرای شهر لار وجود دارد و برای تحقق آن تسهیلات پرداخت می شود، تصریح کرد: در روستاها برای ایجاد اقامتگاه بومگردی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۶ درصد و در شهرها با بهره ۱۸ درصد تسهیلات پرداخت می شود.

امیری اضافه کرد: در حوزه سرمایه گذاری گردشگری در لارستان نیز اداره کل میراث فرهنگی هر کمکی بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به میراث فرهنگی لارستان اختصاص یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۷ نیز بیش از ۳۹۰ میلیون تومان به منظور رسیدگی به بازار قیصریه، باغ نشاط و قلعه اژدهاپیکر هزینه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به کمبود نیرو در همه ادارات این نهاد در سطح استان، گفت: پذیرش سربازان امریه در مقاطع مختلف تحصیلی می تواند بخشی از کمبود نیروهای میراث فرهنگی را جبران کنند.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۶:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین