چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 6 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1
همزمان با سالروز رحلت آيت الله العظمي سيدعبدالحسين لاري

بازنشر/ سالروز رحلت سید لاری و ماجراي مبلغان مسيحي…

نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةالله العظمی سیّد عبدالحسین لاری قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و…

نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةالله العظمی سیّد عبدالحسین لاری قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست ساله‌ی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است.

منطقه‌ی لارستان در صد و اندی سال پیش به همّت این مرد بزرگ و کمک مردم این منطقه یک حرکت اسلامی بسیار پرماجرائی را در تاریخ ما ثبت کردند… آن روزی که مقاومت در مقابل اشغالگران خارجی برای بسیاری از ملّتهای منطقه‌ی ما و ملّت خود ما چندان معنای روشنی نداشت، مردم منطقه‌ی لارستان به رهبری این سیّد بزرگوار در برابر اشغال انگلیس ایستادند؛ در مقابل زورگوئی انگلیسها جان خودشان را کف دست قرار دادند.

 

دريافت فايل اينفوگرافي سيدعبدالحسين لاري (لينك)

مرحوم آیةالله آ سیّد عبدالحسین لاری در نامه‌ای که به فرزند خودش مینویسد، مینویسد فشارها زیاد است، اما من تا آخرین قطره‌ی خون خودم ایستاده‌ام. وقتی رهبر اینجور است، وقتی پیشوای مردم اینجور صادقانه می‌ایستد، به طور طبیعی عزم و اراده‌ی ملّی در جهت درست به کار می‌افتد و ملّتها را هدایت میکند. بعد از آن بزرگوار هم فرزند او، مرحوم آیةالله آ سیّد عبدالمحمد هم مبارزاتی را انجام دادند.
بیانات امام خامنه اي در دیدار مردم لار ۱۳۸۷/۲/۱۹

 

امروز مصادف با ۵ شوال و به روايتي سالروز رحلت عالم جليل القدر آيت الله العظمي سيد عبدالحسبن لاري است درباره اين بزرگوار بسيار گفته شده و بسيار شنيده ايم، اما برخي از ابعاد زندگي ايشان شايد كمي جاي موشكافي بيشتري داشته باشد. در ادامه دو حكايت جالب از زندگي آن بزرگوار را با هم مرور مي نماييم. 

 

سید عبدالحسین در نجف اشرف متولد شد. پدرش سید عبدالله، دزفولی بود که بعدها به نجف مهاجرت کرده بود. از هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب آغاز کرد و سپس مشغول فراگیری علوم حوزوی و اسلامی شد. سید لاری در دوران تحصیلات خود در درس پنج تن از اساتید نجف حاضر شد: فاضل ایروانی، شیخ محمدحسین کاظمی، شیخ لطف الله مازندرانی، ملا حسینقلی همدانی و میرزای شیرازی. سید لاری تا زمانی که میرزای شیرازی در نجف اقامت داشت، در درس او حاضر می‌شد و پس از مهاجرت میرزا به شهر سامرا، او در جلسه درس چهار استاد دیگر شرکت می‌کرد. وی در بیست و دو سالگی قدرت استنباط بدست آورد. و از میرزای شیرازی، شیخ لطف الله مازندرانی و فاضل ایروانی اجازه اجتهاد گرفت.

 

۱)  ماجرای مبلغان مسیحی (اوج اقتدار در برابر غرب)


در دوره‌ای که دولت انگلیس برای سلطه استعماری خود ، عده زیادی مبلغ مسیحی و کتاب و نشریات تبلیغی به ایران می‌فرستد ، آیت الله لاری فرمان اخراج مبلغان مسیحی و جمع‌آوری کتب ضاله را صادر می‎کند. این فرمان ایشان دولت بریتانیا را خشمگین می‌کند. انگلیس برای از بین بردن فرمان وی از دولت ایران می‎خواهد تا مجتهد لاری را در تنگنا قرار دهد. دولت قاجار عین الملک را مأمور رسیدگی موضوع می‌کند و دستور می‎دهد قیمت کتاب‌های جمع‌آوری شده را یعنی ۲۰۰۰ تومان از آیت الله لاری دریافت کند. در آن زمان کل مالیات سالیانه لارستان ۴۰۲۰ تومان بوده است. عین الملک به لار می‎رود و با مشاهده نیروهای ایشان با عذرخواهی به تهران برمی‎گردد.

 

۲)  تحریم کالاهای خارجی(اقتصاد مقاومتي و استفاده از كالاي بومي)

آیت الله لاری بارزگانی استعمارگران روس و انگلیس را به زیان امت اسلامی می‎داند. به همین خاطر استفاده از چای ، قند ، ادویه ، خوراک و پوشاک هایی را که از کشورهای خارجی – بخصوص روسیه و انگلیس – وارد ایران و سایر کشورهای اسلامی می‎شود ، تحریم می‎نماید. وی عقیده دارد ، خروج ارز از کشورهای اسلامی برای خرید اشیای خارجی موجب تقویت دشمنان اسلام و قدرت استعمارگران است و بدین وسیله سبب ریخته شدن خون مسلمانان و ملتهای فقیر می‎گردد. همچنین ورود کالاهای خارجی موجبات وابستگی اقتصادی را فراهم می‎آورد و از دیدگاه فقهی و سیاسی اسلام ، حرام است.۱۱

 

 

شايد به همين دلايل باشد كه امام خامنه اي در ديدار با اعضاي كنگره بزرگداشت سيد عبدالحسين لاري در سال ۷۷ در خصوص آن عالم جليل القدر فرمودند:

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین