چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

هفته دوم آبان ماه 1387 -شماره 538 (توسعه مراكز فرهنگي و‌ آموزشي)

يكي از راههاي تعالي جامعه توسعه مراكز فرهنگي و آموزشي آن جامعه است، همينطور كه مراكز صنعتي كارگران و مهندسين را به خود جذب مي‌كند مراكز فرهنگي اعم از قديم…

يكي از راههاي تعالي جامعه توسعه مراكز فرهنگي و آموزشي آن جامعه است، همينطور كه مراكز صنعتي كارگران و مهندسين را به خود جذب مي‌كند مراكز فرهنگي اعم از قديم و جديد دانشمندان و پژوهشگران و انديشمندان را به خويش فرا مي‌خواند.
همين گونه كه جهت توسعه اقتصادي و رشد مادي، به صنايع و دامداري و كشاورزي نياز مبرم است براي توسعه معنوي و انساني به مراكز فكري و فرهنگي احتياج است بلكه احتياج مراكز فرهنگي دوچندان است زيرا مراكز مادي مشترك بين انسان و حيوان است اما مراكز فرهنگي به انسان اختصاص دارد به قول مولوي:
آدمي فربه شود از راه گوش                           جانور فربه شود از حلق و نوش
پس راه آگاهي و تعالي فكر را بايد گشود تا فكر رشد كند و به قول مولانا «فربه» شود.
مهمترين مراكز فرهنگي در هر جامعه‌اي دانشگاهها حوزه‌هاي علميه، تجهيزات علمي، آزمايشگاهها – كتابخانه‌ها، پژوهشكده‌ها و مراكز تحقيق و انسان پروري است.
 وجود دانشگاهها در رشته‌هاي مختلف در صورتي كه بتوان جهت اعتلاي افكار عمومي نيز از آن بهره برد حائز كمال اهميت است.
حوزه‌هاي علميه در گذشته نه چندان دور در منطقه لارستان بسيار فعال و تأثيرگذار بوده است به نحوي كه بعضي از بازاريان كه به نظر نمي‌رسد كسي از آنها ديگر مانده باشد نقل مي‌كردند كه ما صبح قبل از وارد شدن به بازار و گشودن مغازه‌ها به مدت يك ساعت تا يك ساعت و نيم سر درس فلان عالم مي‌رفتيم و بعد به بازار مراجعه مي‌كرديم.
 همين‌ها در تجارت و كسب صحيح بازاريان اهتمام داشتند به نحوي كه در هر راسته‌اي از بازار يكي دو نفر – كه آنان توضيح‌المسائل متحرك بودند – وجود داشتند و مشكلات مردم را مرتفع مي‌نمودند.
تأثير فوق در دانشگاهها نيز مي‌تواند بروز نمايد چه خوب است كليه اشتغالات در مسائل خود تحقيق داشته باشند و با ديدگاه علمي دقيق به رشد خود و جامعه مبادرت ورزند.
 نكته ديگر توسعه و گسترش مراكز دانشگاهي و آموزشي است خيرين مدرسه‌ساز كه خداوند امثال آنها را افزون نمايد، مي‌توانند به خيرين دانشگاه‌ساز و دانشكده ساز مبدل شوند و مسئولين از دولت بخواهند فلان ساختمان را براي فلان رشته‌هاي دانشگاهي تحويل مي‌دهيم و اين رشته‌هاي درسي براي منطقه در نظر بگيريد.
همين جا لازم مي‌دانم از مسئولين امر بخواهم «هرچند مكرر خواسته شده و جز قول پوچ خبري عايد مردم نشده است» دانشكده پرستاري را توسعه دهيد و از مسئولين به جدّ بخواهيد رشته‌هاي مختلف را براي آن در نظر بگيرند و تأسيساتي با اين گستردگي به يك رشته محدود نكنيد.
يا دانشگاه علمي كه قولش را دادند و شنيده‌ام به سخن محال وابسته كرده‌اند كه زميني به وسعت يك صد هكتار به انضمام فلان ميليون وجه نقد تحت اختيار قرار دهيد تا…
 به راستي كدام دانشگاه در ايران وسعت يكصد هكتار دارد كه براي شهرستان لارستان چنين سنگ بزرگي را رها مي‌سازند.
آيا در شهرستان همسايه كه امسال تأسيس شد چنين پيش شرطي قايل شدند؟
خدا كند ما بد فهميده باشيم و چنين نباشد.

مدير مسئول

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین