سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 30

هفته چهارم آذر 1387 -شماره 544 (قوط نظام اقتصادي سرمايه‌داري زمينه‌ساز تجلي اقتصاد اسلامي)

با سقوط ماركسيسم در دو دهه گذشته و يكه‌تازي كاپيتاليسم در جهان، انتظار تحقق سريالي از مسائل ريز و درشت از سوي نظام سرمايه‌داري غرب مي‌رفت اما ملاحظه شد كه…

با سقوط ماركسيسم در دو دهه گذشته و يكه‌تازي كاپيتاليسم در جهان، انتظار تحقق سريالي از مسائل ريز و درشت از سوي نظام سرمايه‌داري غرب مي‌رفت اما ملاحظه شد كه نظام كاپيتاليسم غرب نيز سرنوشتي بهتر از سوسياليسم شرق ندارد و اينك لبه دوم قيچي استعمار كندتر از هميشه به سقوط كشيده مي شود و زمينه تجلي اقتصاد اسلامي شكوفا مي‌گردد اين مطلب در اجلاس بازرگانان مسلمان جهان اسلام كه اخيراً در تركيه برگزار شد، علناً اعلام گرديد.
۲۰۰۰ نفر از بازرگانان جهان اسلام و ۳۰ وزير در تركيه اجلاسي برگزار نمودند و در آن اجلاس نكته‌هاي حساس بيان كردند.
رجب اردوغان گفت: «استخوان‌هاي نظام سرمايه‌داري در حال شكستن است» يكي ديگر از شركت‌كنندگان گفت: «نظام سرمايه‌داري فرو ريخته و الان وقت بانكداري اسلامي است».
ديگري اظهار داشت: «جهان ربوي به هم ريخته است، جهان اسلام بپا خيزد»
روزنامه الشرق الاوسط در گزارشي از روند چرخش آمريكا به سوي اقتصاد اسلامي خبر داده است و نوشته «از همان ۸ سال پيش كه اولين كنفرانس سالانه اقتصاد اسلامي توسط دانشگاه حقوق هاروارد در وزارت خزانه‌داري امريكا برگزار شد واشنگتن تلاش كرد نگاه تازه‌اي به اقتصاد اسلامي و نحوه بهره‌برداري از آن داشته باشد.
اين تمايل به اقتصاد اسلامي تا سال ۲۰۰۴ چندان بارز نبود تا اين كه جان بي.تيلر وزير خزانه‌داري در امور خارجه در كنفرانس بعدي اعلام كرد در حال بررسي و پژوهش در نوع بانكداري اسلامي است.
با اين حال، ادامه پيگيري اين برنامه تا اواخر سال ۲۰۰۴ متوقف شد و وزارت خزانه‌داري امريكا نيز تا زمان روبرت كيميت، قائم مقام وزير خزانه‌داري امريكا برنامه را از دستور كار خود خارج كرد تا اين كه دوباره اعلام شد كه اين وزارتخانه قصد دارد به منظور بهره‌برداري از منافع اقتصاد اسلامي‌ به طور عميق و با برنامه حساب شده مطالعات گسترده‌اي را براي بررسي بانكداري اقتصاد اسلامي شروع كند وبراي نجات از بحران مالي جهاني، از اصول بانكداري اسلامي بهره‌برداري شود.
با توجه به آنچه نگارش يافت چند مسأله نظرها را به خود جلب مي‌كند.
نظام سرمايه‌داري به سرنوشت هم كيش خود يعني نظام سوسياليستي مبتلا مي‌شود و جهان اسلام بايد با توجه به شناخت همه جوانب با برنامه‌اي حساب شده رهبري اقتصاد يا شريان حياتي جهان را به دست گيرد.
در اين جريان:
۱-بيداري و توجه كامل علماي اقتصاد اسلامي بويژه مراجع معظم تقليد كه در اين جريان حساس، التقاطي صورت نگيرد.
۲-دقت كامل در مسائل اقتصادي و مباني و زير ساخت‌هاي اقتصاد اسلامي كه آنچه انجام مي‌شود به بهترين وجه تحقق پذيرد زيرا تحقق صحيح آن خود مايه رشد و شكوفايي اسلام خواهد بود.
۳-استفاده بهينه در الگوبرداري از حاكميت رسول خدا و وصي آن حضرت در طول چند ساله حكومت آن بزرگواران.
۴-پرهيز از افراط و تفريط و تحليل دقيق علمي از آنچه كه تاكنون پياده شده و آنچه بايد جامه عمل پوشد با استفاده از كارشناسان خبير اقتصادي و علوم اسلامي و حتي تجديد نظر در بعضي مسائل كه بامشكل مواجه شده‌ايم.
۵-دقت كافي در مباني اقتصادي كه برادران اهل سنت در فقه مطرح كرده‌اند و بهره‌برداري كامل از مكتب اهل بيت و تبيين برتري آن بدون هيچ گونه تعصب جهت كاربردي كردن هرچه بيشتر اقتصاد اسلامي.
به اميد تحقق حاكميت اسلام بر سرتاسر جهان بشري.

مدير مسئول

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین