سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 28

هفته سوم فروردين ماه 1388- شماره 559 (ارتقاء با كدام واژه!؟)

به بهانه دومين سفر  رياست محترم جمهوري به استان فارس، هفته‌نامه ميلاد لارستان درخواست عموم مردم را منعكس نموده است. سالهاست مي‌گوييم از ديرباز به ما ستم شده و اين…

به بهانه دومين سفر  رياست محترم جمهوري به استان فارس، هفته‌نامه ميلاد لارستان درخواست عموم مردم را منعكس نموده است. سالهاست مي‌گوييم از ديرباز به ما ستم شده و اين مردم مورد بي‌مهري و قهر نظام حاكم گذشته قرار گرفته‌اند.  فرياد مي‌زنيم ما در ايران زمين اولين خاستگاه حكومت اسلامي بوده‌ايم و اولين تمبر دولت اسلامي را ما چاپ كرده‌ايم.

مي‌گوييم مقابله با استعمار پير انگليس كار ساده‌ نبوده كه مردم اين مرز و بوم به رهبري قائد مجاهد مرحوم آيت‌الله العظمي سيدعبدالحسين لاري ايستادند و از جان و دل مايه گذاشتند و سپاه دشمن نيز با همه قدرت بر اين مردم يورش برد تا جايي كه براساس نوشته روزنامه حبل‌المتين تعداد زيادي از خانواده‌ها دختران و زنان خود را از ترس تجاوز نيروهاي دشمن مسموم كردند يا به چاه افكندند مبارزه با رژيم ستم‌شاهي در جريان خرداد ۴۲ نيز ادامه داشته كه غائله كشتار لرونفر نمونه بارز آن است.
بر همين اساس مردم توقع دارند در نظام عدالت‌محور جمهوري اسلامي به اين منطقه رسيدگي بهتري شود.
همه معترفند كه يك سري نقايص مرتفع و برخي از مشكلات رفع شده است اما برخي مشكلات و نارسايي‌ها باقي مانده كه بايد در رفع‌ آن كوشا بود.
نكته‌‌اي كه همه منطقه در پي آن هستند مسأله ارتقاء است بعضي شهرهاي لارستان خواهان تبديل شدن به شهرستان هستند.
برخي دهستانها خواهان تبديل شدن به بخش و پاره‌اي خواهان گسترش در مسائل ديگرند.
حضرت آيت‌الله‌العظمي آيت‌اللهي مدظله كه رهبري و مرجعيت لارستان را به عهده دارند معتقد‌اند بايد ارتقاء توأمان صورت گيرد هم شهرستان ارتقاء يابد و هم شهرها به شهرستان بدل شود و همه به اين ديده نه تنها احترام مي‌گذارند كه خواهان تحقق آن هستند.
اما نكته‌اي كه تذكر آن لازم است اين كه هر ارتقائي بايد از طريق هيئت محترم دولت و وزارت كشور براساس ضوابط معين و با تعريفي مشخص صورت پذيرد در غير اين صورت كارساز نبوده، فايده‌بخش نخواهد بود.
به عنوان نمونه وقتي شهرستان را تعريف مي‌كنيم مي‌گوييم منطقه جغرافيايي كه جمعيت آن بيش از ۱۲۰۰۰۰ نفر يا ۷۰۰۰۰ نفر باشد كه آن هم به شهرستان اول و دوم تقسيم مي‌نماييم و بعد تبصره قائل شده‌اند كه با توافق هيئت دولت در حالات خاص جمعيت ۵۰۰۰۰ نفر هم قابل قبول است يا با توافق مجلس و هيئت دولت كمتر از اين هم مي‌توان به شهرستان تبديل نمود پس يك تعريف مشخصي دارد.
يكي از واژه‌هايي كه اخيراً باب شده اين كه شهرستانهاي با جمعيت حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر داخل شهرستان و ۲۵۰۰۰۰ نفر كل شهرستان و فاصله بيش از ۲۵۰ كيلومتر از مركز استان و… به فرمانداري ويژه تبديل مي‌شود اين فرمانداري ويژه در قانون كنوني وزارت كشور جاي خاصي ندارد يعني وقتي بخش، شهر، شهرستان و استان را تقسيمات جغرافيايي مي‌دانيم فرمانداري ويژه در ميان اين‌ها جايي از اعراب ندارد كه مسئولين مربوطه بايد در اين مهم اقدام كنند.
از سوي ديگر برخي نمايندگان استان اصرار بر سه استان شدن فارس داشتند يعني فارس شمالي – جنوبي و مركزي اگر لارستان را در ۳۰ سال پيروزي انقلاب در نظر بگيريم كه سه شهرستان لامرد و مهر و خنج از آن جدا شده است.
سزاوار است مسئولين امر در تشريف فرمايي مقام محترم رياست جمهوري از ايشان درخواست تشكيل استان جنوبي به مركزيت لارستان را نمايند.
لازم به ذكر است كه در سال ۱۳۸۴ طرحي براي استان شدن لارستان به وزارت كشور تسليم شده كه سزاوار است هيئت محترم دولت طرح مذكور را با ديدي مثبت بررسي فرمايند و درخواست عمومي مردم منطقه را جامه عمل بپوشند.
طبعاً با اين عمل ضمن ارتقاء حقيقي كل منطقه لارستان نقايص آن نيز رفع خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین