چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

يكي از انواع بازي‌هاي كودكانه لاري(2)

بازي تَل اَتَل، بي تَل اَتَل اين بازي نيز نياز به هيچ نوع وسيله بازي ندارد. بازي بسيار سرگرم كننده و بانشاط است و مي‌توان براي كودكاني كه مي‌توانند بنشينند…

بازي تَل اَتَل، بي تَل اَتَل

اين بازي نيز نياز به هيچ نوع وسيله بازي ندارد. بازي بسيار سرگرم كننده و بانشاط است و مي‌توان براي كودكاني كه مي‌توانند بنشينند تا ۴ يا ۵ ساله نيز انجام داد. تعداد بازيكنان يك تا چند نفر را مي‌تواند شامل شود و يك نفر مي‌بايست بازيگردان باشد كه معمولاً مادر، مادربزرگ‌ها و خانم هاي ديگر هستند.

روش بازي
اگر بازيكنان شامل يك نفر است خودمان بايد به عنوان يار با او همكاري كنيم به اين صورت كه مي‌نشينيم و ابتدا يكي از دستهاي كودك را روي فرش گذاشته، دست چپ خودمان روي دست او و بعد دست ديگر كودك روي دست خودمان مي‌گذاريم. يعني دو دست كودك و يك دست بازيگردان روي هم ديگر قرار مي‌گيرد و با كف دست راست خود آهسته پشت دست كودك مي‌زنيم و شعر زير را مي‌خوانيم و هر بار دستمان را پشت و كف مي‌كنيم.

تَل اَتَل، بي تَل اَتَل
پنجَه مَزَن، شاه شَكر
شَكرو رَوْنَه(۱) بُدِه
دو دست و پاش حَلوا بُدِه
حلوَئو نون و پيا
سِرِ حوض توتيا
اَ يَك طرف بَئو(۲) خَتِه(۳)
اَيَك طرف دَما(۴) خَته
دَسمال گُل شَلو كَته
باز آخر از او مي‌پرسيم: خُروسو تَوي(۵) يا مُرخو(۶)؟

اگر كودك در سني است كه مي‌تواند صحبت كند، مي‌گويد: خروس مي‌خواهم يا مي‌گويد مرغ مي‌خواهم و هر كدام را كه خواست، بازيگردان بايد صداي آن را در آورد و بگويد كوكو كوكو(۷) …. يا قُت قُت قُتاس(۸)….  و بعد از‌آن يك دست بازيكن از گردونه بازي خارج مي‌شود.

بازيگردان دوباره اين شعر را مي‌خواند و در پايان همان سوال را مي‌پرسد هر بار يك دست بازيكن يا بازيكنان، كنار گذاشته مي‌شوند تا فقط يك دست باقي بماند كه صاحب آن دست، برنده است و برايش كف مي‌زنيم. البته بهتر است براي همه كودكان بازي، كف بزنيم و انها را تشويق كنيم تا ناراحت نشوند ولي دست شخص برنده را بالا ببريد تا معني پيروزي و برنده شدن را تجربه كنند. توجه كنيد كه اگر تعداد بازيكنان بيشتر از يك نفر است دستهاي هر كدام از آنها را يك درميان در لابه لاي دستهاي يكديگر قرار دهيد و هر بار شعر را بايد با حوصله بخوانيد و كودك را به وجد آوريد.

****

۱-رونه: روانه شدن – در اينجا يعني به سفر رفته است.
۲-بئو: عروس
۳-خته: خوابيده
۴-دما: داماد
۵-تَوي: مي‌خواهي
۶-مرخو: آن مرغ
۷-كوكو: قوقولي قوقو
۸-قت قت قتاس: قد قد قدا

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۴:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین