شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۲ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

تحلیل پروفسور پرویز کردوانی از بارشهای تابستانی لارستان

پروفسور پرویز کردوانی چهره ماندگار علمی کشور درخصوص بارانهای تابستانی گفت و گو کرد. به گزارش میلاد لارستان پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی و چهره ماندگار علمی ایران در گفت و گو…

پروفسور پرویز کردوانی چهره ماندگار علمی کشور درخصوص بارانهای تابستانی گفت و گو کرد.

به گزارش میلاد لارستان پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی و چهره ماندگار علمی ایران در گفت و گو با روزنامه همشهری درخصوص بارشهای فصلی ایران و لارستان گفت و گو کرد.

ایران در تابستان، باران کمی دارد. در شمال استان‌های گیلان و مازندران که در فصول زمستان، پاییز و بهار باران زیادی دارند، در این فصل و در واقع از آخرین ماه بهار شاهد کاهش بارانند. این کاهش با نیاز بیشتر ساقه‌های برنج به آب همراه می‌شود. بنابراین کشاورزان گیلان و مازندران برای تأمین نیاز برنج به آب ناگزیر از آبیاری و برداشت از آب‌های زیرزمینی‌اند. بیشترین اختلاف‌ها در این ۲ استان بر سر آب در تابستان رخ می‌دهد.

با این حال و با وجود کم‌شدن بارش باران باز هم استان‌های مجاور دریای خزر در فصل تابستان بدون باران نیستند. از نقاط دیگر کشورمان که در فصل تابستان در آنها بارندگی وجود دارد، منطقه لارستان است. این باران را در این قسمت به نام باران‌های «چهل‌پسین» یعنی بارانی که در ۴۰ بعدازظهر می‌بارد، می‌نامند.

با توجه به حاصلخیزی خاک و گرمای هوا، بارش باران موجب می‌شود در لارستان در همین مدت ۴۰ روز یک دوره کاشت و برداشت انجام شود. محصولاتی که در این مدت کاشته و برداشته می‌شوند، بیشتر گوجه‌فرنگی و خیارند.

همچنین در لارستان، اوز، خنج، گراش بستک آب باران در برکه‌ها ذخیره شده و به مصارف آشامیدنی می‌رسد. از آنجا که آب زیرزمینی در بعضی نقاط این مناطق شور است، این آب اهمیت فراوانی دارد.

در سال‌های گذشته گرچه این باران باعث خوشحالی مردم بود، اما کام نخلداران را تلخ می‌کرد. آنها معتقد بودند که بارش‌ها چون در فصل خرماپزان است، کیفیت محصول خرما را پایین می‌آورد و میوه نخل‌ها را ترش می‌کند.

برای همین چند سال است، ‌نخلداران روی خوشه‌ها را با نایلون می‌پوشانند و محصول خرما شیرین‌تر از قبل شده است.

جز سواحل دریای خزر و منطقه لارستان فارس، از جاهای دیگری که در تابستان باران دارند، قسمت‌هایی هستند که از ابرهای مهاجر بهره‌مند می‌شوند؛ ابرهایی که از ترکیه و از فراز دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه به کشور ما می‌آیند تا ببارند. اقیانوس‌ هند نیز ابرهایی را به ایران گسیل می‌کند. باران‌های مونسون (Monson) یا موسمی از این ابرها می‌بارند. باران‌هایی که اخیرا در سیستان و بلوچستان باریدند و رودخانه کاچو را پر آب کرد، از همین ابرها بودند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین