شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

ده سوال میلادلارستان و ده پاسخ نماینده مردم

همان گونه که در خبرهای قبلی به اطلاع رسید، میلادلارستان اخیرا مصاحبه مفصلی را با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده که متن آن در هفته نامه شماره…

همان گونه که در خبرهای قبلی به اطلاع رسید، میلادلارستان اخیرا مصاحبه مفصلی را با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده که متن آن در هفته نامه شماره ۷۴۹ میلادلارستان به چاپ رسیده و اکنون نیز بر روی خروجی سایت میلاد، آن را با هم مرور می کنیم. در این مصاحبه به مطالب متنوعی طی ده سوال پرسش شده از نماینده مردم پاسخ داده شده است.

۱)  آقای دکتر، یکسال از مسئولیت شما در سمت نمایندگی مردم می گذرد، آیا از فعالیت خود در این مدت راضی هستید؟

 

۲) مردم، درخواستهایی دارند که خواستار عملی نمودن آن می باشند. و درخواستهایی نیز داشته اند که عملی خوشبختانه تحقق یافته است. توسعه صنعت در همه ابعاد، تحقق مصوبات مهم سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، بیمارستان تأمین اجتماعی، راه آهن، دوبانده شدن راه بندرعباس – لار – شیراز و… در اینگونه موارد چه اقداماتی انجام شده است؟

۳) یکی از معیارهای ارتقای دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه، تأسیس و راه اندازی سه دانشکده است. که خوشبختانه ۲ دانشکده در لارستان دائر می باشد. برای راه اندازی دانشکده سوم چه اقداماتی صورت داده اید؟

۴) مراحل اجرائی اداره میراث فرهنگی و استخدام نیروهای بومی در آن در چه مرحله ای است؟

۵)  چه گامهایی جهت ارتقاء ادارات مرکز شهرستان برداشته اید؟

۶) برای مناطق و شهرستانهای خنج و گراش کهدرخواستهاتیی مبنی بر راه اندازی بعضی از ادارات را داشته اند، چه خبر خوشی دارید؟

۷) رویکرد شما در استفاده از نیروهای بومی برای تصدی مسئولیتهای شهرستان چیست؟ و تا چه اندازه توانسته اید برآن جامه عمل بپوشانید؟

۸) آیا معیارهای شما برای بکارگیری نیروها، همفکر بودن با شماست یا بر شایسته سالاری تأکید دارید؟

۹) اقدامات شما برای همگرایی بیشتر مردم مناطق و بخشها با مرکز شهرستان چه بوده است؟

۱۰) لطفا و در صورت ممکن ۵  فعالیت مهم و اصلی  که در یکسال انجام شده؛ بهمراه روند پیشرفت زمانی آن را بفرمائید.

 

بسم‌الله الرحمن الرحيم
ابتدا خدمت خوانندگان عزيز هفته‌نامه ميلاد عرض سلام دارم

۱) قبل از پاسخ به اين سوال كه آيا  من مشخصاً  از عملكرد  يك ساله  راضي هستم يا خير؟‌ لازم است شرايط  موجود كشور را در سال  گذشته در نظر بگيريم كه به دليل فشارهاي شديد تحريم، كه مردم خودشان آن را احساس  مي‌كردند، منابع مالي واعتباري كشور به شدت  محدود شد  و اثرات خود را در تمام عرصه‌هاي بر جا گذاشت  و كار براي همه نمايندگان مجلس دشوار بود. در پاسخ به سوال شما اگر بخواهم  آن چيزي را كه خودم در نظر داشتم  و برنامه‌ريزي كرده بودم انجام بدهم مبنا باشد در اين صورت رضايتمندي كمي دارم ولي اگر مبنا  امكانات كشور و واقعيات موجود باشد به ياري خداوند نتايج قابل قبول  و اميدواركننده مي‌باشد.

۲) از جمله درخواست‌هايي كه در دوران تبليغات  انتخابات د ر سال ۹۰  توسط مردم مطرح مي‌شد موضوع بيمارستان تأمين اجتماعي است. از ماههاي ابتداي  نمايندگي اين موضوع  دنبال شده و در جلسات متعدد  با وزير سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعي  آقاي دكتر شيخ‌الاسلامي  و سپس وزير فعلي آقاي دكتر عباسي اين مو ضوع بررسي شده و نظر مساعد هر دو وزير جلب شده. رساندن اين كار به نتيجه  داراي مراحل  متعددي بوده كه من براي اطلاع خوانندگان  مختصراً  توضيح مي‌دهم.  اول بايد هيأت امناي سازمان  تأمين اجتماعي به عنوان مرجع عالي به اين  درخواست رسيدگي وموافقت  اصولي بدهد.  قابل توجه است  كه سياست  فعلي سازمان  در چند سال اخير اين است كه در جايي اقدام به ساخت وتجهيز و تأمين نيرو براي بيمارستان  تأمين اجتماعي  ننمايد بلكه از طريق بيمارستان‌هاي معمولي  به بيمه شدگان  ارائه خدمت كند و بهاي آن را بپردازد و جز در موارد استثنايي  مجوز نمي‌دهد.

بعد از هيأت امنا بايد موضوع در هيأت مديره مطرح شود تا در صورت موافقت اصولي هيأت امنا، هيأت  مديره براساس تعداد بيمه شدگان آن منطقه مشخص كند كه سطح مركز درماني درمانگاه عادي باشد يا درمانگاه تخصصي (به اصطلاح  دي كلينيك)‌ يا بيمارستان  باشد؟ بنابراين با موانعي روبرو  بوديم: عبور از سياست سازمان، جلب موافقت  هيأت امنا، موافقت  هيأت مديره با ساخت بيمارستان. با مذاكرات متعدد با وزرا  و اعضاي هيأت امنا و رئيس و اعضاي هيأت مديره اين استدلال  مطرح شد كه چون اين بيمارستان توسط خير ساخته مي‌شود به صورت  استثنا با آن موافقت شود و در اين حد قول مساعد دادند كه بيمارستان  توسط خير ساخته شود  و تجهيز و كادر درماني  به هزينه  دولت باشد.

اما برخلاف  انتظار  در كارگاه تخصصي هيأت امنا در سال ۹۱  با تأسيس  مركز مخالفت  شد و به دنبال آن هيأت مديره هم با سطح بيمارستان  مخالفت  كرد و صرفاً  با درمانگاه تخصص سرپايي (نه بيمارستان)‌موافقت  كرد كه در ارديبهشت  امسال  به اداره تأمين اجتماعي لار هم ابلاغ نگرديد  و در برخي  سايت‌ها اشتباهاً به عنوان  «بيمارستان»‌اعلام شد. هرچند  تا اين مرحله هم موفقيت خوبي ولي اينجانب دست از پيگيري برنداشتم و مجدداً‌ در جلسه حضوري با وزير جديد و تماس  با افراد ذي ‌نفوذ در اين موضوع كار دنبال شد  تا جايي  كه مجدداً‌ موضوع در هيأت امنا مطرح شد و موافقت  اصولي گرفته شد كه اين موافقت به هيأت مديره ابلاغ شد تا هيأت مديره بررسي كند در صورت داشتن نصاب لازم بيمه شدگان، مجوز بيمارستان صادر شود. به دنبال آن با مكاتبات  با اداره كل فارس، آخرين آمار  بيمه شدگان اصلي و تبعي  گرفته شد و به هيأت مديره ارسال گرديد و به دنبال آن مستمراً كار دنبال  مي‌شود تا هيأت مديره نظر خود را اعلام نمايد. اين مراحلي كه فهرست  وار عرض كردم حدوداً ۱۱ ماه زمان برده و منظورم از بيان ‌آنها اين بود كه مردم شريف بدانند كه گاهي ارائه يك خدمت و انجام يك خواسته نيازمند ماهها پيگيري و فعاليت است و مراحل مختلف اداري  لازم دارد و مردم عزيز توجه كنند كه طولاني شدن پيگيري‌ها  به معناي فراموشي و عدم توجه به خواسته نمي‌باشد.

از مطالبات ديگر استقلال بودجه دانشگاه علوم پزشكي لارستان بود. از ابتداي دوره  نمايندگي اين خواسته در دستور قرار گرفت. ابتدا با مذاكره  با مسئولان  وزارتخانه، نمودار سازماني دانشكده به تصويب  رسيد و  در گام دوم لازم  بود كه دولت در لايحه بودجه،‌ پيشنهاد بودجه مستقل دانشكده را به مجلس  ارائه كند. در اين مرحله هرچند وزارتخانه با استقلال موافق بود  اما معاونت راهبردي، عليرغم پيگيري‌هاي مكرر اينجانب  و رئيس دانشكده و معتمدين شهر راضي به اين كار نشد و كماكان در بودجه ۹۲ دانشكده علوم پزشكي لارستان و حدود ۵۰ دانشكده ديگر را كه از شوراي  گسترش  مجوز داشتند به عنوان وابسته  پيشنهاد  كرد.

اين پيشنهاد بايد ابتدا در كمسيون تلفيق بررسي شود. خوشبختانه اينجانب از سوي كميسيون فرهنگي به عنوان عضو كمسيون برگزيده شدم كه اين افتخار  براي اولين بار بود  كه براي حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش حاصل مي‌گرديد. با استفاده از اين فرصت و رايزني  با روساي  كمسيون هاي تخصصي بهداشت و درمان و نيز آموزش كه از قبل آشنايي وجود داشت پيگيري انجام شد و نهايتاً كمسيون تلفيق مصوب كرد كليه دانشكده‌هاي داراي مجوز از شوراي گسترش به صورت مستقل داراي بودجه شوند كه بدين ترتيب اين خواسته به حق  مردم جامه عمل  پوشيد.

نمونه ديگر  درخواست  راه‌اندازي  مركز آموزش عالي دولتي در لارستان بود كه دوران انتخابات مطرح مي‌شد. اقدامات متعددي صورت گرفت  تا نتيجه حاصل شد.  ابتدا از معاون وزير علوم و مدير كل گسترش وزارتخانه دعوت شد تا در منطقه حضور يابند و ظرفيت و توانمندي‌ها را از نزديك مشاهده كنند و هر سه شهرستان مورد بازديد قرار گرفت  و نتايج بسيار مثبتي در پي داشت. متأسفانه گاهي در برخي  سايت‌ها افراد مي‌پرسند اين آمدن مسئولان به منطقه جز هزينه‌ چه فايده‌اي دارد. پس از اين بازديد جلسه‌اي در تهران با حضور كليه مسئولان  مراكز آموزش عالي  در وزارتخانه برقرار گرديد و نيازهاي همه مراكز مطرح و ثمرات  مفيدي در برداشت. در خصوص مركز آموزش  عالي دولتي  لارستان  هم چند اقدام شد. يكي مذاكره با رئيس  دانشگاه شيراز و پيگيري  نقشه ساختمان مصوب كه پيمانكار  آن انتخاب شد و عمليات را بايد پيمانكار انجام دهد. محلي هم به عنوان مكان موقت  دانشكده تعيين شد و تفاهم بين ادارات در لار منعقد گرديد. كار بعد مذاكره در وزارتخانه براي تعيين نام دانشكده بود كه عنوان «دانشكده فني و مهندسي لارستان» مصوب گرديد. براي تعيين رشته‌هاي پيشنهادي هم مطالعات زيادي صورت گرفت و تعدادي رشته مهندسي به وزارتخانه ارائه گرديد كه با مذاكره در جلسه نهايتاً سه رشته در گام اول  مصوب گرديد كه عبارت است از: مهندسي شهرسازي، مهندسي صنايع،‌ مهندسي فناوري اطلاعات، در حال حاضر هر زمان كه تجهيزات اين دانشكده تهيه شود مي‌توان شروع به پذيرش دانشجو نمود.

حتماً‌ منطقه به استقرار يك دانشگاه نياز دارد و دانشكده‌هاي پراكنده و جزيره‌اي مفيد نيست. الان به جز ۲ دانشكده در لارستان،‌يك دانشكده در اوز  و يك دانشكده در گراش  مجوز دارند. بايد از اين ظرفيت‌ها براي ارتقاي خدمات آموزشي و بهداشتي و درماني منطقه استفاده كر د.

۴)بعد از ارتقاي نمايندگي ميراث فرهنگي به اداره، به طور طبيعي موضوع پست و رديف هم مطرح مي‌شود كه مسئول مستقيم اين موضوع در شهرستان، فرمانداري و در استان اداره كل مي‌باشد. هر كمكي كه در اين زمينه لازم باشد توسط نماينده اعمال خواهد شد  ولي لازم  است مقدمات شهرستان آن فراهم شود.

۵) طبق مصوبه هيأت دولت، وقتي فرمانداري ويژه تشكيل مي‌شود ۷ اداره آن به معاونت اداره كل ارتقا مي‌يابند. اين اتفاق براي بعضي از ادارات لارستان افتاده مانند آموزش و پرورش يا جهاد كشاورزي ولي در موارد ديگر با شك و ترديد مواجه شده،‌يكي از اقدامات  شفاف‌سازي هر ۷ مورد است كه در فراكسيون  فرمانداري‌هاي ويژه دنبال مي‌شود. همانگونه كه همه مطلع‌اند اداره ثبت احوال به معاونت اداره كل ارتقا يافت و اين روند براي گام بعدي يعني ارتقا به اداره كل در حال پيگيري است. برخي اقدامات ديگر در همين زمينه در حال پيگيري است كه انشاءا… اگر به ثمر برسد به اطلاع خواهد رسيد. مورد موفق ديگر ارتقاي فرودگاه  به اداره كل فرودگاه بين‌المللي لارستان بود كه باعث شادماني مردم شد.

۶) شهرستان خنج به دليل سابقه طولاني‌تر در شهرستان شدن، مشكل حادي از لحاظ  استقرار  ادارات ندارد اما خواسته هاي ديگري در مورد بهداشت و درمان  يا راهسازي دارند كه در طول يك سال گذشته در اين مورد اقدام‌هاي خوبي صورت گرفته از جمله ارتقاي  بيمارستان نبي اكرم(ص) خنج به ۶۸ تختخواب. يا برخي از راههاي مورد درخواست مردم خنج در دست مطالعه قرار گرفته و راههايي هم آسفالت شده همچنين توسط دفتر نماينده در شهرستان خنج  موارد اداري  پيگيري يا منتقل مي‌شود. اما گراش  به دليل سابقه    كمتر در شهرستان شدن،‌برخي از ادارات آن استقرار  پيدا نكرده و پست‌هاي سازماني به آنها اختصاص نيافته است. يكي از پيگيري‌هاي انجام شده درخواست پست‌هاي سازماني به ميزان لازم  براي راه‌اندازي اين ادارات است كه  در معاونت  توسعه نيروي انساني رياست جمهور پيگيري مي‌شود  و اين موضوع همزمان از طرف رئيس جمهور محترم به وزارت  كشور  و استانداري هم ارجاع شده است.

يكي از درخواست‌هاي مهم مردم گراش  تصويب نمودار سازماني دانشكده علوم پزشكي  گراش و استقلال بودجه آن مي‌باشد  كه در اين دوره  هر دو انجام شده و همچنين  پليس  ۱۰+ كه با پيگيري  انجام شده مورد تأييد  قرار گرفته  و در نيمه  دوم امسال راه‌اندازي  مي‌شود.

۷) همانطور  كه مي‌دانيد  يكي از  جهت‌گيري‌هاي اعلام شده در زمان انتخابات  توسط اينجانب گزينش   و معرفي نيروهاي توانمند بومي براي مديريت امور شهرستان بوده و اين موضوع  در مواردي كه نيازمند معرفي نيرو بوده مورد توجه قرار گرفته است. در مواردي در شهرستان  خنج اين  اتفاق افتاده و در لار  هم  چند مورد مانند اداره كار  يا اداره ارشاد (كه به دلايلي به انجام نرسيد)  و نهايتاً  نيرويي از بخش  كه آن هم بومي محسوب مي‌شود معرفي شد يا اداره منابع طبيعي  و موارد ديگر. البته  مي‌خواهم در اين  فرصت  به نكته‌اي اشاره كنم كه بايد مورد توجه قرار گيرد. در فرهنگ شهر ما حال  به دليل تواضع يا عدم اعتماد به نفس نيروهاي بومي كمتر  راضي به قبول مسئوليت مي‌شوند و گاهي براي راضي كردن يك نفر بايد ساعتها يا روزها با او مذاكره  كرد يا چند نفر را شناسايي كرد تا شايد  يكي اين مديريت  را قبول كند در حالي كه در ساير نقاط پيدا كردن نفر براي معرفي سخت و دشوار نيست. بعلاوه براي گماشتن يك نفر  در يك سمت، بايد حتماً شرايط  اداري مانند مستخدم  دولت بودن و كارمند  بودن را داشته باشد كه بسياري از نيروهاي توانمند شهر اين شرط را ندارند لذا بومي گزيني آن جور كه بنده و  شما مي‌خواهيد پيش نمي‌رود.

۸) سعي من بر اين است كه هر نيروي باتجربه  و توانمند كه مي‌خواهد خدمت به شهر و كشور خود نمايد پشتيباني كنم البته بايد حداقل‌هايي را داشته باشد مانند التزام  به قانون اساسي و ولايت فقيه و نظام  جمهوري  اسلامي  زيرا در بررسي‌هايي كه توسط مراجع قانوني صورت  مي‌گيرد  اين‌ها شرط  لازم است. اگر  فردي  اين حداقل ‌ها را دارد و توانمند  مي‌باشد چندان به اختلاف سليقه  سياسي  او با خود اهميت  نمي‌دهم.

۹) يكي برقراري ارتباط  نزديك  با مناطق و بخش‌ها و روستاها و ديدار چهره به چهره با اهالي  مناطق دوردست. يكي از نقدهايي كه در زمان تبليغات  انتخابات به داوطلبان  وارد مي‌شد اين بود كه  نماينده پس از نمايندگي، سراغي از مردم  روستاها و بخش‌ها نمي‌گيرد به همين خاطر  يكي از برنامه‌هاي من سركشي به روستاها و بخش‌هاست تا اين  ذهنيت  نسبت به  نماينده مركز شهرستان  پاك شود البته به دليل  وسعت شهرستان‌هاي حوزه انتخابيه و پراكندگي روستاها و فواصل زياد، كار دشواري است اما به لطف خداوند در اكثر  نقاط انجام شده و به لطف خدا  انجام خواهد شد.
دوم پيگيري  برنامه‌هاي  مشترك مانند ترتيب دادن جلسات ملاقات  با مسئولان كشور با حضور مديران هر سه شهرستان به عنوان نمونه با وزير ورزش و جوانان  يا وزير بهداشت  يا بازديد  معاون وزير  علوم از هر شهرستان يا بازديد مشاور رئيس سازمان  صدا و سيما  از هر سه شهرستان .

اين برنامه‌هاباعث مي‌شود دوري بين شهرستان‌ها از بين برود و باعث همگرايي بين افراد اين خانواده بزرگ بشود  .

۱۰) حوزه انتخابيه هم بسيار  پهناور   است و هم محروميت  زياد دارد. البته بخشي از اين محروميت‌ها به دليل  خدمات دولت جمهوري اسلامي  برطرف شده و خدمت‌رساني  خوبي هم به ويژه  به روستاها شده ولي عمق محروميت  بيش از اين‌هاست. از طرف خيرين  سخاوتمند  منطقه هم براي محروميت  زيادي  و آوردن  خدمات و امكانات  فعاليت‌هاي خوبي شده  كه خداوند به آنها جزاي خير بدهد. فكر كنم د ر مدت ز ماني كه براي خدمتگزاري در اختيار است  نبايد همه و قت، صرف امور جاري  و كوتاه مدت بشود. بلكه وقت قابل توجهي به زيرساخت‌هاي توسعه و رشد  منطقه بايد اختصاص يابد مانند ابرساني  ، گازرساني،  حمل و نقل، آموزش عالي و آموزش عمومي  و فرهنگ.
فهرستي از مهمترين اقدامات انجام يا در دست اقدام  در طول يك سال  گذشته در سه فصلنامه تابستان، پاييز، زمستان ارائه شده كه با همين رويكرد  صورت گرفته و اگر خداوند توفيق دهد بايد كارهاي نيمه تمامي  كه از سال گذشته شروع شده دنبال كنيم تا به نتيجه برسد.
در پايان جا دارد از تلاش مدير محترم هفته‌نامه  ميلاد كه با دقت و وسواس مثال‌زدني پيگير امور شهرستان  هستند و مرتباً اين اقدامات  را دنبال مي‌كنند تشكر نمايم  و از مردم خوب شهرستان‌هاي حوزه انتخابيه  و بويژه  مردم شريف لار كه با پشتيباني  ،‌ زمينه‌ خدمت را فراهم مي‌آورند قدرداني كنم.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین