پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

استمداد از شیوه جدید برای حفظ قنات‌ها در فارس

قنات در ایران و به ویژه در استان تاریخی فارس قدمت دیرینه دارد و از دوران کهن تاکنون شمار زیادی از آنها خشکیده است؛‌این موضوع سبب شده مسئولان راهکار جدیدی…

قنات در ایران و به ویژه در استان تاریخی فارس قدمت دیرینه دارد و از دوران کهن تاکنون شمار زیادی از آنها خشکیده است؛‌این موضوع سبب شده مسئولان راهکار جدیدی برای حفاظت از قنات‌های کهن در پیش گیرند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تاکنون قنوات با کول‌گذاری و بهره‌گیری از قطعات سیمانی مرمت می‌شد، گفت: در سال جاری برای نخستین بار در مرمت و احیای قنات پشته قالینی واقع در شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های با استحکام خیلی بالا در دست اجرا است.

امیر اسلامی افزود: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات با اعتباری افزون بر ۱۴۰ میلیون تومان و در طول ۱۱۰ کیلومتر در حال انجام است.

کارشناسان و مسئولان از خشکسالی و حفر چاه‌ها و بهره‌برداری غیرمجاز از طبیعت به عنوان عوامل تهدیدکننده حیات قنات‌ها یاد کرده‌اند.

مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این باره گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ رشته قنات در این استان به دلیل خشکسالی و حفرچاه، یک هزار و ۷۰۰ رشته فعال است.

وی افزود: این قنوات با آبدهی تقریبی ۴۴ هزار لیتر، افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار را مشروب می‌کند و حدود صد هزار نفر بهره بردار دارد.

به گفته وی، آب محدودیت اصلی کشت و کار در استان فارس است از این رو مرمت و بازسازی قنوات که معمولا با افزایش معنی دار آبدهی همراه بوده، تاثیر قابل توجهی در رفع این محدودیت در اراضی مشروب دارد.

اسلامی با بیان اینکه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، با اعتباری معادل ۱۲ میلیارد تومان، حدود ۱۱۰ کیلومتر از قنوات استان مرمت و بازسازی شد، اظهار داشت: این امر باعث افزایش آبدهی حدود ۴۷۵ لیتر بر ثانیه شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی ۱۴۰ رشته قنات به طول ۴۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین