پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۷ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

میراث فرهنگی به فکر قلعه باستانی لار باشد…

طاق قلعه اژدها پیکر در شهرستان لار استان فارس ترک خورده و کارشناسان امر هشدار می دهند که اگر مرمتهای اضطراری برای این بخش انجام نمی شود احتمال ریزش نیز…

طاق قلعه اژدها پیکر در شهرستان لار استان فارس ترک خورده و کارشناسان امر هشدار می دهند که اگر مرمتهای اضطراری برای این بخش انجام نمی شود احتمال ریزش نیز در آن وجود دارد. به گزارش میلادلارستان در مصاحبه ای که مهر با دکتر کاظم رحیمی نژاد انجام داده است, مشکلات موجود در مرمت این قلعه تاریخی بررسی شده است.

 

قلعه اژدها پیکر بر روی تپه ای در قسمت شمالی لار واقع شده است. با توجه به یافته های موجود، قدمت قلعه اژدها پیکر به دوره پیش از اسلام می رسد و تا یک قرن پیش این قلعه مسکونی بوده است. قلعه اژدها پیکر روی یک سطح مرتفع قرار گرفته و طول آن ۷۰۰ و پهنای آن ۱۷۰ متر است.

این قلعه از سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی تشکیل شده است. به جز قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه بقیه قسمتهای قلعه ویران شده است. قلعه شهر اژدها پیکر که امروزه به آن قلعه اژدها پیکر می گویند مجموعه ای از یک قلعه یک برج یک چاه با دیواره ای سنگی و با عمق بسیار و تاسیساتی نظیر آب انبار ها و و استحکامات نظامی بوده که امروزه خرابه هایی از آنها باقی مانده است.

یک فعال میراث فرهنگی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: قلعه اژدهاپیکر یکی از بناهای تاریخی مهم در کشور به شمار می رود که به دلیل عدم حفاظت از آن هم اکنون به مخروبه ای تبدیل شده است. کاظم رحیمی نژاد با انتقاد از عدم حفاظت از این بنای تاریخی عنوان کرد:  اکثر قسمتهای این بنا به دلیل عدم رسیدگی  رو به نابودی است و شرایط به گونه ای است که در صورت ادامه این روند در آینده دیگر چیزی از بنا باقی نخواهد ماند. وی با اشاره به تخریبهای اخیر قلعه اژدهاپیکر ادامه داد: در آخرین تخریب مدتی قبل طاق ورودی قلعه ترک خورده و در صورتیکه نسبت به مرمت آن اقدام نشود این طاق به طور کامل فرو می ریزد.

این فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: در حال حاضر طاق بنا در حال ریزش است از این رو ضروری است که مسئولان امر هرچه سریعتر نسبت به  مرمت آن اقدام کنند. وی با تاکید بر لزوم مرمت اورژانسی طاق قلعه بیان کرد: این طاق در ورودی بنا واقع شده و تنها قسمتی از بناست که باقی مانده و در صورت تخریب دیگر چیزی از قلعه باقی نخواهد ماند. رحیمی نژاد با تاکید بر اینکه مسئولان این بنا را به حال خود رها کرده اند، اظهار داشت: فقط در اواخر سال گذشته با توجه به بازدید گردشگران نوروزی نسبت به نورپردازی و جارو کردن قلعه اقدام شد و در حال حاضر همچنان وضعیت بنا مانند گذشته است. وی با تاکید بر لزوم مرمت قلعه اژدهاپیکر ادامه داد: تشکل مردمی لارستان بیدار طرحهای مطالعاتی زیادی برای روی بنا انجام داده و حتی از آن نیز عکس هوایی تهیه کرده تا در صورت مرمت این طرح را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی خواستار رسیدگی سریع مسئولان به این بنا شد و گفت: این قلعه از داشتن نگهبان نیز محروم است و هر لحظه قسمتهایی از این بنا فرو می ریزد و شاهد تخریب قلعه اژدهاپیکر هستیم و در صورت ادامه این روند تا آینده ای نزدیک دیگر اثری از بنا نمی ماند. وی اظهار داشت: علاوه بر این مشکلات دیوارنویسیهای موجود در بنا چهره زشتی پدید آورده که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در این خصوص نیز بیان کرد: شواهدی در مورد وجود دروازه تاریخی قلعه اژدها پیکر در روستای “کودیان” از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز به دست آمد. این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: بر اساس بررسیهای محلی، در روستای کودیان ار توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز دروازه ای وجود دارد که اهالی آن را دروازه قلعه لار می دانند.

رحیمی نژاد افزود: این دروازه چوبی بزرگ به عنوان هدیه به صولت الدوله قشقایی داده شده و سال ها در این روستا قرار داشته و در حال حاضر این دروازه بزرگ بر روی رودخانه ای قرار داده شده و به عنوان پل دو طرف رودخانه این روستا را به هم وصل می کند. قلعه اژها پیکر لار در گذشته نه چندان دور دارای دروازه بزرگی بوده و مدتها از محل آن اطلاعی در دست

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین