چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

“لارستان” روی کمربند زلزله جنوب قراردارد

در هفته‌های اخیر نزدیک به ۸ زلزله در استان فارس با بزرگای از ۲.۵ تا ۴.۳ ریشتر رخ داد که بیشتر این زلزله‌ها در جنوب فارس گزارش شد و شهرستان‌های…

در هفته‌های اخیر نزدیک به ۸ زلزله در استان فارس با بزرگای از ۲.۵ تا ۴.۳ ریشتر رخ داد که بیشتر این زلزله‌ها در جنوب فارس گزارش شد و شهرستان‌های “کازرون”، “لار”، “لامرد” و “شیراز” را درگیر کرد. به اعتقاد محققان این حوزه عوامل متعددی چون تغییرات آب و هوا و گسل‌های فعال در زلزله‌های این استان نقش دارند.

در حال حاضر استان فارس دارای سه گسل فعال و بنیادی به نام‌های “کازرون” معروف به “قطر-کازرون”، “دره‌کره بس” و “سبزپوشان” است و وجود این سه گسل فعال، استان فارس را جزو چهار استان زلزله‌خیز کشور تبدیل کرده و در ۱۰ سال اخیر آن را جزو مناطق نخست زلزله‌خیز کشور قرار داده است.

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور حدود ۸۵ درصد از زلزله‌های فارس را کمتر از ۵ ریشتر می‌داند و با تاکید بر اینکه این استان در ۱۰ سال اخیر جزو مناطق نخست زلزله‌خیز کشور بوده است، گفت: گسل “کازرون” معروف به قطر-کازرون از مناطق “یاسوج”، “نورآباد” و “کازرون” می‌گذرد و به “خلیج‌فارس” و کشور “قطر” می‌رسد، همچنین گسل “دره‌کره‌بس” از منطقه غرب “شیراز” از “خان زنیان” و “دشت ارژن” عبور می‌کند و گسل سبزپوشان مناطقی از “گویم” به طرف “فیروزآباد” را پوشش می‌دهد.

یوسفی همچنین گسل‌های “کازرون” و “کوهمره سرخی” را از جمله گسل‌های فعال استان می‌داند که نسبت به دیگر گسل‌ها فعالیت بیشتری دارند، خاطر نشان کرد: گسل‌های فارس گسل‌های طویلی هستند که به قطعات کوچکتری تقسیم شده‌اند که هر یک از این قطعات ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر طول داشته و تا عمق حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری زمین ادامه دارند. هر قدر طول گسل‌ها بیشتر باشد، توان لرزه‌زایی آن  هم افزایش می‌یابد، برای نمونه گسلی به طول ۵۰ کیلومتر توان رخداد زلزله ۶ و نیم ریشتر  را دارد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایسنا طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور  به ارتباط رخدادهای لرزه‌ای با تغییر فصول اشاره کرد و گفت: زلزله‌ها در ابتدای فصول سرد و گرم بیشتر می‌شوند و ارتباط مستقیمی با شرایط آب و هوایی دارند، برای نمونه در هفته‌ای که گذشت، هوای فارس سردتر شده و شاهد زلزله‌های متعددی هم بودیم. ولی در عین حال باید تاکید شود که زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ چون نمی‌توان زمان، مکان و بزرگی آن را حدس زد.

به گفته وی درحال حاضر بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق استان بر روی گسل قرار دارد و شهرستان‌های “کازرون”، “فیروزآباد”، “فراشبند”، “زرین‌دشت”، “لارستان‌” و… بر روی کمربند زلزله قرار گرفته‌اند.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین