سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 27

راهبرد پيشرفت منطقه ارتقاي سياسي لارستان

 مطلبي كه ذيلا تقديم  مي شود  فقط تلنگري براي هوشياري هرچه بيشتر مردم و مسئولان و دلسوزان است تا فرصت ها يكي پس از ديگري از بين نرود نكاتي كه…

 مطلبي كه ذيلا تقديم  مي شود  فقط تلنگري براي هوشياري هرچه بيشتر مردم و مسئولان و دلسوزان است تا فرصت ها يكي پس از ديگري از بين نرود نكاتي كه به آنها اشاره خواهد شد يك باور عمومي است كه در بدنه جامعه احساس مي شود و  به يك مديريت قوي نياز دارد تا به سرانجامي نيك منجر شود مخاطب اين نوشته  فرد يا گروه خاصي نيست  بلكه  همه نيروهاي بالنده شهرستان كه در جهت اعتلاي منطقه گام بر مي دارند  شامل مي شود.

نگاه اول: مبادا خيلي زود دير شود

   ايراهستان؟   لارستان يكي از ايالات ايران؟    اولين خاستگاه حكومت اسلامي ؟     پست ملت لارستان ؟  بارانداز تجاري شمال جنوب ؟  و درروزگاري نه چندان دور  بندرلنگه ، بستك و كيش وكنگان ،– پارسيان و. ؟ لامرد ؟ مهر؟  خنج  ؟ گراش محدوده   لارستان بوده است و … همه اين واژه ها به نوعي با نام لار و لارستان عجين بوده اما ديگر به تاريخ پيوسنه  و هر يك شناسنامه مستقلي دارند .

   اما امروز لارستان …… نيازمند يك راهبرد جديدو طرحي نو است از گذشته ها عبرت بگيريم و به آينده  بينديشيم كه پيش روي ماست

  سال ها بر اين ديارگذشت مسئولاني آمدند و رفتند هر دوره  بخش هايي جدا شد و ما  با وعده ها دلخوش بوديم به ما مي گفتند  صبور باشيد هيچ تغييري در تقسيمات منطقه جنوب بدون ارتقاي مركز شهرستان بوجود نمي آيد نگاهي مستند به آرشيو ميلاد لارستان از سال ۷۱(سال انتشار ميلاد لارستان) نشان مي دهد بالاترين مقامات از وزراي كشورو استاندارها در پيام هاو ديدارهاي خود با روحانيون و  مسئولين وقت شهرستان به جايگاه لارستان اشاره مي كردند از ظرفيت ها ،توانمندي ها و…. اما اگر انتظار داشته باشيم ديگران براي ارتقاي لارستان گام بر مي دارند فقط خوش خيالي است .

امروز در شرايط خاصي به سر مي بريم اين شرايط،  هوشياري، همدلي و وفاق جمعي را مي طلبد تا به بسياري از بي اعتمادي ها نسبت به مركز شهرستان پايان داده شود.

اگر با تك تك افراد مناطق و بخش ها به گفتگو بنشينيد نارضايتي آنها  فقط عدم ارتقاي زادگاه خود مي دانند  البته خواسته به حقي است كه در صورت عدم پاسخ گويي به اين مطالبات افراد ديگري با اطلاع از اين مطالبه به حق در صدد سوء استفاده از اين موضوع براي اهداف خود بر مي آيند اما در اين ميان نكته ظريفي است كه بايد فعالان شهرستان بدرستي براي مسئولان مناطق بيان كنند كه مركز شهرستان مانع پيشرفت ديگر بخش ها و شهر ها نبوده ونيست بلكه هدف اصلي بازيابي هويت واقعي منطقه لارستان بزرگ است كه در پرتوآن همه مناطق به خواسته اصلي خود مي رسند در واقع راهبرد پيشرفت منطقه بايد ارتقاي سياسي لارستان و بازيابي جايگاه تاريخي آن  باشد   اين مهم درسايه يك برنامه ريزي دقيق و اصولي با استفاده از همه استعداد هاي منطقه عملي خواهد بود.
 

نگاه دوم: همدلي از هم زباني بهتر است

با مصوبه دولت دهم و ارتقاي برخي  ادارات شهرستان به اداره كل موجي از شادي و سرور بيشتر مناطق لارستان بزرگ را فرا گرفت مخالفت ها يي نيز  در لامرد و گراش  شاهد بوديم با بعضي موضع گيري ها اين مصوبه تا كنون اجرايي نشده است مسئولان سياسي و امنيتي  شهرستان مردم را به صبوري و پرهيز از تنش ((در آغاز به كار دولت تدبير و اميد ))سفارش نمودند تا از مسير قانوني امور پيگيري شود مردم  نيز به اين تدبير دلسوزانه لبيك گفتند مسئولان كه در تجمعات آرام مردم  خود را همراه و همگام با مطالبه به حق مردم مي دانستند بايد ضمن عمل به وعده داده شده و پيگيري امور صادقانه با مردم سخن بگويند چرا كه  رهبر معظم انقلاب در ديدار با كارگزاران نظام همواره به اين موضوع اشاره نموده اند كه مسئولان صادقانه با مردم سخن بگويند ومردم مانيز نشان داده اند از بلوغ سياسي كافي برخوردارند و حقايق را مي پذيرند و اگر غير از اين باشد مسئولان بزرگ ترين سرمايه خود يعني اعتماد عمومي را از دست خواهند داد.

نكاتي  كه اميد است مردم و مسئولان به آن توجه نمايند:

۱٫ حفظ روحيه عمومي جامعه و پيگيري خواسته به حق خود از مسئولان ارشد شهرستان    پس از شادي اوليه  به دليل ارتقاي ادارات و اتفاقات بعد از آن  احساسي در بين مردم  بوجود آمده كه نيازمند يك شوك جدي است و تلاش بيشتر مسئولان براي حفظ روحيه شاداب مردم به عينه احساس مي شود اين مردم شايسته بهترين ها هستند نجابت و متانت مردم با شفافيت و صداقت مسئولان ارتباط دو سويه دارد .

۲٫ آسيب شناسي جدي وضعيت پيش آمده مبني بر اينكه تصميات گرفته شده براي آينده لارستان درست بوده يا غلط؟ با عنايت به موردي كه در بند ۱ به آن اشاره شد بررسي چند وچون موضوع ونقاط قوت و ضعف تصميم گيري ها براي آيند بسيار مهم و ضروري است تا با وحدت و انسجام مردم و مسئولان شاهد پيشرفت كل منطقه باشيم.

۳٫  اتخاذ يك تصميم منطقي براي آينده منطقه با وجود چالش موجود (مخالفت هاي دو شهرلامرد و گراش  با ارتقاي ادارات شهرستان ) اين موضوع از آن جهت مهم است كه بايد بين مخالفت گراش با لامرد تفاوت قائل شد زيرا لامرد در راهبرد منطقه اي خود به گراش كمترين امتيازي نمي دهدولي فعلا از بعضي نارضايتي ها در جهت تضعيف جايگاه لار و صد البته به نفع خود سود مي برد و اين مردم و مسئولان گراش هستند كه بايد با واقع نگري و جمع بندي محاسن و  معايب مخالفت هاي خود يك تصميم عقلايي بگيرند كه برايند اين تصميم به انسجام هر چه بيشتر منطقه بيانجامد اين موضوع به وضوح براي محترمين گراش بيان شود كه آينده منطقه به يك تصميم درست و به دور از احساسات بستگي دارد و نگارنده با شناختي كه از عقلا و برخي مسئولان و اهل قلم درشهر گراش دارد اميدوار است با تدبير طرفين  وبا تكيه بر  اشتراكات و كنار گذاشتن بعضي اختلاف سليقه ها  يك هماهنگي و همدلي را بين مردم و مسئولين دو شهر شاهد باشيم اما در خصوص لامرد بايد واقع بين بود كه آنها ذوق زده شده اند اما داراي ضعف هاي جدي نيز هستند كه بايد به درستي مديريت كرد ولي فعلا مسيري را طي مي نمايند كه هدف اصلي آن كاستن از جايگاه سياسي لار ستان در معادلات آينده است .

۴٫ لارستان با يك خلاء رهبري منطقه اي (( بعد از فوت حضرات آيت اللهي و موسوي لاري )) مواجه هست كه بايد براي آن فكر اساسي بشود .و شايسته است  اين مطلب را به  مسئولان ارشد نظام انتقال  تا با حمايت آنان جايگاه لارستان بيش از پيش تقويت شود.  

۵٫ حمايت از مسئولان ارشد شهرستان و نماينده محترم مجلس كه با يك نگاه عالمانه توسعه و پيشرفت كل منطقه را در برنامه هاي خود داشته ودارد و يقينا اين حمايت به نفع كل منطقه است.

۶٫ همراهي و همگامي همه لارستاني هايي كه در مركز استان و كشور حضور دارند و مي توانند باتكيه بر تجارب ارزشمند خود  امور را بهتر پيش ببرند.

۷٫ تشكيل مجمع نمايندگان ادوار مجلس (آقايان راستي لاري،كشفي ،محبي ،حسني ) كه هريك تجارب ارزشمندي دارند و مي توانند ايده ها و برنامه هاي خود را ارائه نمايند به نظر مي رسد اين مهم با مديريت شوراي اسلامي شهر امكان پذير است. با اعلام فرمانداري ويژه براي ۲ شهرستان فارس و احتمال افزايش آن به عدد۵(بنا به گفته مسئولان استاني ) ديگر تكيه به اين ويژگي براي ما چندان جذاب نيست و  بايد طرحي نو در اندازيم  كه اولين قدم داشتن يك برنامه عملي براي ارائه به مسئولان نظام است.

نگاه سوم: با درايت و هوشمندي امور را در(  دولت تدبير و اميد) پيش ببريم

وزير كشور دولت تدبير و اميد (آقاي رحماني فضلي ) در صحن علني مجلس و در روز راي اعتماد به وزرا در خصوص لايحه تقسيمات كشوري به نكاتي اشاره نمود كه هوشياري مسئولان و دلسوزان منطقه را مي طلبد.

۱٫ هر چند كه بخش هاي زيادي از لارستان جدا شده اما همچنان وسيع ترين شهرستان در جنوب فارس با ظرقيت هاي بالاي فرهنگي ، اقتصادي ، علمي ، انساني و… كه كمتر شهرستاني از آن برخوردار مي باشد شايسته است در راهبرد ارتقاي سياسي منطقه  با رويكرد برنامه محور منافع كل منطقه را پوشش دهد.

۲٫ در سال ۸۳ طرحي به وزارت كشور ارائه شد كه نيازمند بازنگري و روز آمد كردن آن با توجه به شرايط پيش آمده (ارتقاي بخش هاي خنج،گراش ،مهر )مي باشد بديهي است اين طرح بايد از چنان استحكامي برخوردار باشد كه براي مسئولان نظام قابل قبول باشد.
۳٫ عنايت ويژه مقام معظم رهبري به اين منطقه فرصت ارزشمندي است كه بايد توسط مردم و مسئولان شهرستان به جد پيگيري شود.

ظرفيت منطقه آنچنان است كه بايد به صراحت  درخواست استان لارستان را به مسئولان نظام ارائه داد شتر سواري و دولا دولا رفتن با هم همخواني ندارد صراحت كلام با ذكر شرايط منطقه در معادلات آينده بسيار حياتي و جدي است چرا كه اگر ديگران از ما پيشي گرفتند ديگر قابل تغيير نيست. دلسوزان منطقه توجه داشته باشند كه ديگران بيكار ننشسته اند و ما بايد به جد خود را براي آن روز آماده نماييم مبادا فرصت ازدست برود كه ديگر كاري از دست ما ساخته نيست.در برخي از نقاط كشور مسئولان به صراحت از پيگيري تاسيس استاني جديد در منطقه خود سخن مي گويند و مداومت در درخواست اين مطالبه به حق همراه با برنامه مدون و علمي بسيار اثر گذار خواهد بود .

بايد در راهبرد منطقه اي به صراحت در (گفتار مسئولان شهرستان و در ديدار با مقامات و شخصيت ها ،مقالات اهل قلم ودرخواست ها و….) اين راهبرد بايد به يك باور عمومي تبديل تا در آينده با پيگيري هاي بعدي يك گام جلوتر باشيم زيرا با توانمندي هاي منطقه رسيدن به اين جايگاه دور از ذهن نيست و يقينا تمام منطقه با اين ايده همراهي خواهند كرد و اگر برنامه ها مدون و علمي تنظيم شود مورد قبول نظام نيز واقع خواهد شد  اما اگر دير بجنبيم و….مثلا روزي :

  در يكي از بخش هاي خبري صدا و سيما اعلام شد: هيئت دولت در جلسه امروز  طرح استان فارس جنوبي را در دستور كار خود داشت و سخنگوي دولت اعلام كرد اين طرح پس از تصويب به صورت يك لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد و…

آنوقت اگر …… چه كاري از دست مردم و مسئولان ساخته است پس تا دير نشده با هوشياري و همدلي اهداف بلند منطقه را به پيش ببريم و باور كنيم ظرفيت هاي منطقه بسيار بالاست اما يك مديريت قوي مي خواهد كه ذهنيت مسئولان ارشد نظام را به اين سمت جلب نمايد

در پايان به اين فرمايش مولا علي (ع) خوب توجه كنيم :  (فرصت ها چون ابرها در حركتند )مبادا فرصت از دست بدهيم.

نویسنده: غلامرضا حامدپور

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین