پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

امام جمعه لارستان : اگر ملتی قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد فریب و شکست خواهد خورد.

امام جمعه لارستان در خطبه دوم نماز جمعه ششم دی ماه ۹۸اظهار داشت : در ۹ دی مردم به فتنه‌گران داخلی و خارجی نشان دادند که خطوط قرمز دارند که…

امام جمعه لارستان در خطبه دوم نماز جمعه ششم دی ماه ۹۸اظهار داشت : در ۹ دی مردم به فتنه‌گران داخلی و خارجی نشان دادند که خطوط قرمز دارند که اگر مورد تعرض واقع شود عکس‌العمل قاطع نشان خواهند داد اسلام ،عاشورا ،اهل بیت، ولایت و نظام اسلامی چهارچوب این خطوط قرمز است.

 بصیرت و آگاهی یکی از عوامل اصلی پیروزی در مبارزات است زیرا به  تجربه ثابت شده آنچه بیش از هر چیز ناملایمات و سختی ها را کاهش و به حرکت ها جهت می‌دهد ایمان به خداست که بصیرت ثمره و میوه آن است.  از این رو بصیرت باعث توانایی، قدرت، دلیری، توکل و اعتماد به نفس است.

 از نظر امام خمینی انسان برای درک و شناخت مسیر سعادت و کسب توفیق الهی به بصیرت نیاز دارد:

 آنچه در انسان سعادت ایجاد می‌کند بصیرت انسان است و من امیدوارم که شماها بصیرت به طور کامل داشته باشید و خدای تبارک و تعالی به شما توفیق شهادت عنایت کند.

 ویژگی ها و آثار بصیرت از نگاه امام خامنه ای:

 مفهوم بصیرت درک حقایق اشیاء –  کنار زدن پوسته و دیدن عمق وقایع

از ویژگی‌های بصیرت آن است که بصیرت ابزار شناسایی دشمن و مواضع اوست

بنده  بارها این جبهه‌های سیاسی و صحنه‌های سیاسی را مثال می زنم به جبهه جنگ . اگر شما در جبهه جنگ نظامی هندسه زمین در اختیارتان نباشد احتمال خطا های بزرگ است برای همین هم هست که شناسایی می‌روند. یکی از کارهای مهم در عمل نظامی شناسایی است. شناسایی از نزدیک، که زمین را بروند ببینند دشمن کجاست چه جوری است مواضع چگونه است عوارضش چگونه است تا بفهمند چه کار باید بکنند.

 اگر کسی این شناسایی را نداشته باشد، میدان را نشناسد ،دشمن را گم کند یک وقت می بیند که دارد  خمپاره اش را ، توپخانه اش را آتش می کند به طرفی که اتفاقاً این طرف دوست است  و نه طرف دشمن.

  عرصه سیاسی عینا همینجور است اگر بصیرت نداشته باشید دوستان را نشناسید دشمن را نشناسید یک وقت  می‌بینید آتش توپخانه تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما به طرف قسمتی است که آنجا دوستان مجتمع اند نه دشمنان .ادم  دشمن را بشناسد در شناخت دشمن خطا نکنیم. لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است.

 از آثار بصیرت آمادگی برای مواجهه با دشمن است:

 اگر یک ملت  وقتی به دنبال یک هدفی حرکت می‌کند نداند سر راه چه خطراتی است چه کمین کرده‌ هایی هستند، چه باید کرد در مقابل اینها خود را رها کند ،قید و بندهای خود را رها کند بیخیال باشد ضربه خواهد خورد.  همه ملت هایی که در جهت یک هدف  بزرگی حرکت کردند و وسط راه ضربه خوردند و گاهی آنچنان افتادند که دیگر بلند نشدند، مشکل شان از همین جا آغاز شد. ندانستند چی در انتظار آنهاست و خود را برای مواجهه با آن آماده نکردند .درسهای گذشته این کمک را به ما می کند که راهمان را بفهمیم بشناسیم.  کمینها را بشناسیم، کمین کردها را بشناسیم.

از دیگر  آثار بصیرت ( قدرت تحلیل)  است:

من از سابق مکرر گفته ام که اگر ملتی قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد فریب و  شکست خواهد خورد. اصحاب امام حسن علیه السلام قدرت تحلیل نداشتند نمی توانستند بفهمند که قضیه چیست و چه می‌گذرد. اصحاب امیرالمومنین علیه السلام آنهایی که دل او را خون کردند همه مغرض نبودند اما خیلی از آنها مثل خوارج قدرت تحلیل نداشتند قدرت تحلیل خوارج ضعیف بود.

در خودتان بصیرت  ایجاد کنید،  قدرت تحلیل در خودتان ایجاد کنید قدرتی که بتوانید از واقعیت های جامعه یک جمع بندی ذهنی برای خودتان به وجود آورید و چیزی را بشناسید . این قدرت تحلیل خیلی مهم است.

 از دیگر ویژگی‌های بصیرت به عنوان یک شاخص:

 آنچه که برای همه ما ، برای همه بسیجیان عزیز برای جوانها در هر نقطه ای از این عرصه عظیم که مشغول کار هستند باید به عنوان یک شاخص مطرح باشد عبارت است از این سه عنصر بصیرت، اخلاق و عمل به هنگام و به اندازه .

این سه عنصر را همیشه با یکدیگر توام  کنید و در نظر داشته باشید.  این عناصر سه‌گانه باید برای ما شاخص باشد، بصیرت اخلاق ، عمل به هنگام و به اندازه .

عمل موثر عملی است که خوب باشد زمان و مکان مناسب باشد. عمل توابین خوب بود اما زمان و مکان نامناسب بود. نتیجه نداشتن اثر و هدر و رفتن توانمندی‌هاست.

 از دیگر ویژگی‌ها عنصرعامل تشخیص راه است:

 آنچه راه را  مشخص می‌کند بصیرت است بصیرت عنصر اول است.  در آینده هم باید همین جور باشد . قدرت تحلیل باید پیدا کرد قدرت تشخیص باید پیدا کرد شاخص شاخص اشخاص نیستند . این حرف امام است . او به ما یاد داد که راه را تشخیص بدهیم حرکت صحیح را تشخیص بدهیم نقشه دشمن را بفهمیم بخوانیم تا بتوانیم بفهمیم کدام کار در جهت دشمن و در خط دشمن است و کدام کار در ضد اوست.  پس بصیرت عنصراول است و بصیرت را نباید فراموش کرد./*

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین