پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ملزوماتی حیاتی جهت توسعه لارستان بزرگ

بی شک در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز, دو مقوله اقتصاد و فرهنگ  را می توان به عنوان ارکان اساسی پیشرفت هر جامعه ای در هر کجای این…

بی شک در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز, دو مقوله اقتصاد و فرهنگ  را می توان به عنوان ارکان اساسی پیشرفت هر جامعه ای در هر کجای این کره خاکی به حساب آورد؛ دو مقوله ای که اگر چه در ظاهر شاید بی ارتباط  با هم باشند, اما اگر دقیق اندیشیده شود، نه تنها از هم جدا نبوده بلکه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اصولا اگر بتوان در تعریف فرهنگ تمام جوانب در نظر گرفته و رفتار یک ملت و نیز چگونگی برخورد آنها با

اتفاقات، حوادث و مسائل زندگی در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و.. در گذر زمان و عادت های آنها را در مجموع به عنوان فرهنگ و یا به عبارت بهتر نگرش آن ملت در نظر گرفت(به عنوان مثال ولایت مداری کل منطقه لارستان بزرگ در گذر زمان) می توان به خوبی ارتباط فرهنگ را با سایر حوزه ها نیز درک نمود.
فرهنگ از آن جهت با اقتصاد در ارتباط خواهد بود که چگونگی رویکرد مردم یک منطقه در گذر زمان در حوزه اقتصادی می تواند به عنوان فرهنگ اقتصادی مردم آن منطقه تلقی گردد؛ همان گونه که در گذر زمان لارستان بزرگ به سخاوتمندی و قانع بودن مشهور گشته است و این مهم و مخصوصا کلید واژه قانع بودن ؛ اگرچه در حوزه مذهبی و در شرایط عدالت صد درصدی  بسیار پسندیده است – مقوله ای که درحکومت اول شهید راه عدالت امام علی(ع) نیز به طور کامل امکان پیاده شدن آن فراهم نشد و به این خاطر منتظرعدل جهانی مهدی موعود(عج) هستیم-  اما در  اقتصاد سیاست زده کشور ما می تواند لارستان را از حق خویش در بسیاری موارد محروم سازد.
پس از ذکر مقدمه بالا، باید به نکات مهمی اشاره نمود. لارستان بزرگ امروز در شرایطی قرار گرفته است که به یمن الطاف الهی و نیز همت والای نماینده محترم و در صورت همدلی و وحدت کل مردم منطقه، خواهد توانست برگ زرینی را از پیشرفت خود در دهه پیشرفت و عدالت رقم بزند.  مجوز تاسیس مراکز دولتی دانشگاهی با رشته های کاربردی؛ سپری شدن مراحل نهایی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی در منطقه، وجود ادارات کل راه و شهرسازی و  فرودگاه بین المللی لارستان، استقلال بودجه دانشکده های علوم پزشکی لارو گراش و بسیاری مسائل دیگر همگی نویدبخش توسعه و پیشرفت لارستان خواهد بود در صورتی که :

۱)    همت والای مردم که همیشه تاریخ در لارستان در مسیر توسعه همگام بوده است؛ این بار نیز بدرقه راه مسئولان باشد. این همت از اهتمام مادی گرفته تا حمایت های معنوی و فکری را در بر می گیرد.

۲)    رویکرد فکری مردم در حوزه اقتصاد از دید تجارت محور به دید صنعت محور و صادرات محور تغییر یابد. به عبارت بهتر فرهنگ اقتصادی مردم و نگرش آنها به اقتصاد باید صنعت محور شود. اقتصاد مبتنی بر صنعت و تولید محور می تواند زیربنای توسعه همه جانبه منطقه به حساب آید.

۳)    در تکمیل مورد دوم باید از پتانسیل های موجود و نهفته منطقه در جهت صادراتی کردن اقتصاد منطقه استفاده نموده و جهت نیل به آن گام برداشت. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خود تحولی بزرگ در صنعت منطقه ایجاد خواهد نمود.

۴)  از سوی دیگر همگام با تغییر فرهنگ اقتصادی و تفکر اقتصادی موجود در مردم منطقه؛ مسئولین نیز باید به فکر باشند که ذره ای از وظایف خود در این زمینه کوتاهی نکنند. معرفی پتامسیل های مختلف سرمایه گذاری در منطقه؛ ایجاد مشوق های لازم در جهت سرمایه گذاری لارستانی ها و حتی سایر هموطنان در منطقه در جهت پیشرفت صنعت منطقه،باز هم  استفاده مناسب از پتانسیل های موجود منطقه نظیر اداره کل فرودگاه بین المللی و امکان صادرات محصولات صنعتی تولیدی کل منطقه لارستان بزرگ به کشورهای همسایه و حتی سایر کشورهای دنیا از طریق مرزهای هوایی موجود و نیزاستفاده از خط راه آهن بندرعباس- لار- جهرم- شیراز در آینده ای نزدیک که می تواند لارستان را مرکز اصلی ترانزیت کالا گرداند؛ همه  و همه مواردی هستند که باید توسط مسئولین اعلام شده و پیگیری های لازم در جهت کمبودهای موجود در آنها نیز انجام شود.

۵)    بازهم تغییر نگرش مردم از رویکرد سودآوری مقطعی و زودگذر  به سودآوری  در دراز مدت (در علم اقتصاد نگرشی دقیق به نرخ بازگشت سرمایه توسط سرمایه گذاران ..)

۶)    توجه به مقوله دانش در منطقه همزمان با تصویب و مجوز ایجاد رشته های کاربردی و کمک در جهت جذب دانشجو در آینده ای نزدیک

۷)    تلاش در جهت نهایی سازی مرکز رشد در منطقه به همت مردم و مسئولان

گروه تحلیل و توسعه میلادلارستان

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین