سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

پتانسیل توسعه لارستان با انرژی خورشیدی

جهان از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی در حال تغییر و تحول است و هر روز دستاوردهای گوناگونی در زمینه های مختلف به ظهور می رسد. از…

جهان از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی در حال تغییر و تحول است و هر روز دستاوردهای گوناگونی در زمینه های مختلف به ظهور می رسد. از آنجایی که لازمه ورود به قرن جدید، شناخت آینده و  بالا بردن توانایی خود است؛ از دیرباز تفکر در مورد آینده و آینده نگری مورد توجه بشر بوده است. زمانی که مردم درک بهتری از آینده داشته باشند، فرصت بهتری برای خلق آینده بهتر خواهند داشت و می توانند با

عملکرد خویش تاثیر مثبتی روی روند آینده داشته باشند.  اصولاً وجود انرژی در هر کشوری به عنوان یکی از پایه های توسعه ، می تواند نقش بسیار پر اهمیتی را ایفا کرده و حتی جلودار سایر زیربناهای پیشرفت و آینده یک کشور مورد توجه قرار گیرد. شناخت مناسب ازانرژی های موجود در هر کشور و تلاش در جهت استفاده و بهره برداری بهینه از آنها، می تواند از اهداف مهم در راستای تحقق توسعه در هر کشوری تلقی گردد. با گسترش فناوری در جهان نقش انرژی های نو و جدید تر (همچون انرژی زمین گرمایی، خورشیدی، باد و ..) نیز روز به روز گسترش می یابد.

اصولاً در مقوله  انرژی و مصرف آن می‌توان گفت: درست است که سهم انرژی های فسیلی در حال حاضر در جهان بسیار پررنگ تر از سایر انرژی ها می باشد؛ اما  این نوع سوخت ها به سبب تجدید ناپذیر بودنشان ناگزیر روزی به پایان رسیده و بشر مجبور به گرایش به سمت سوخت های تجدیدپذیر خواهد رفت. انتظار می‌رود که منابع انرژی تجدید‌پذیر در سال ۲۰۵۰ حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و در سال ۲۱۰۰، حجمی‌ معادل ۳۰ تا ۸۰ درصد انرژی اولیه مورد نیاز دنیا را تأمین کنند. گرایش به سمت کاربرد انرژیهای تجدید پذیر در جهان به حدی است که در سال ۲۰۹۰ شاهد چرخش کامل جهان به سمت این منابع و کاهش ۹۹% آلاینده های محیط زیستی و جایگزینی آنها با انرژی‌های پاک خواهیم بود.
 برآوردها نشان می‌دهد که کشورهای جهان انرژی خورشید را به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین کننده انرژی در آینده می‌دانند و بر این اساس از هم اکنون برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت گسترش کاربرد این انرژی در مصارف مختلف به انجام رسانده‌اند. بنا بر گزارش های موجود از سازمان بهینه سازی مصف سوخت ، اگر فقط ۱% مساحت ایران با انواع سیستم های خورشیدی پوشانده شود، کل انرژی مورد نیاز کشور تامین می شود.
کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری مناسب از تابش خورشید و داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی از پتانسیل بالایی برای بهره گیری از انرژی خورشید برخوردار است.

میزان تابش خورشید در نقاط مختلف ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده می شود که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. این پتانسیل مطلوب انرژی خورشید در بسیاری از نقاط کشور، زمینه مناسبی برای استفاده از تجهیزات خورشیدی فراهم نموده است. نمودار متوسط تابش سالیانه خورشید در نقاط مختلف ایران نیز در شکل زیر ارائه شده است.


طبق شکل بالا به خوبی می توان دریافت که منطقه لارستان در زمره بهترین مناطق از نظر تابش انرژی خورشدی می تواند قرار گیرد و لذا یکی از بهترین مکان ها برای هرگونه سرمایه گذاری سودآور به منظور استفاده از انرژی خورشیدی می تواند منطقه لارستان باشد. طی بررسی های صورت گرفته توسط تیم تحلیل و توسعه میلادلارستان، احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه لارستان می تواند بسیاری از مشکلات موجود در منطقه را به راحتی حل نماید، اگرچه احداث چنین نیروگاهی در ابتدای امر برای سرمایه گذاران هزینه در بر دارد اما در بلندمدت می تواند به خوبی هزینه خود را در آورده و سوددهی کامل در پی داشته باشد. طی تماس تیم تحلیل وتوسعه میلادلارستان با معاون فنی اجرایی سازمان انرژی های نو وزارت نیرو در صورت وجود سرمایه گذار جهت ایجاد نیروگاه در منطقه لارستان، زمینه های اجرایی آن توسط سازمان انرژی های نو فراهم خواهد آمد.

البته انرژی خورشیدی در لارستان در حوزه های دیگری نیز می تواند موثر باشد که در زیر بدان ها اشاره می شود:
نبروگاه خورشیدی
تامين روشنايي از انرژي خورشيدي
تامين انرژي الكتريسيته
توليد برق با استفاده از فوتوولتاييك‌ها
توليد برق با استفاده از گرمايش خورشيدي
سرمايش و گرمايش هوا
اجاق ها
آب شيرين كن   
گرمايش آب
تهيه آب‌گرم مورد نياز مصارف خانگي با استفاده از آبگرمكن‌هاي خورشيدي
تامين آبگرم در فرايندهاي صنعتي و تامين گرماي مورد نياز برخي فرايندها   
گرمايش استخرها
مخازن ذخيره آب فصلي

در این میان استفاده از آب شیرین کن های خورشیدی نیز مقوله ای است که می تواند در لارستان بسیار کاربردی باشد. وجود آب شیرین در منطقه علاوه در مصرف شهروندان می تواند رونق کشاورزی را نیز به دنبال داشته باشد. در مناطقی همچون لارستان، استفاده از آب شیرین کن های خورشیدی می تواند راه حل بسیار مناسبی برای تامین آب مورد نیاز برای آشامیدن باشد.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “پتانسیل توسعه لارستان با انرژی خورشیدی”

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین