سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 38

بیانیه دانشکده علوم پزشکی به مناسبت 5 دی

سرزمین کهن و پرافتخار لارستان همواره متاثر از حوادث و بلایای طبیعی بوده و همچنان به عنوان یکی از مناطق آسیب پذیر کشور در بحث مخاطرات و بلایای طبیعی مطرح…

سرزمین کهن و پرافتخار لارستان همواره متاثر از حوادث و بلایای طبیعی بوده و همچنان به عنوان یکی از مناطق آسیب پذیر کشور در بحث مخاطرات و بلایای طبیعی مطرح می باشد.

موقعیت جغرافیایی منطقه از یک طرف (خشکسالی های متعدد، زمین لرزه های زیاد، طوفان های گرد و غبار و … ) و پائین بودن سطح آمادگی مردم در برابر حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، از طرف دیگر می تواند آسیب ها و مشکلات عدیده ای را به مردم شریف لارستان وارد نماید که این امر برنامه ریزی برای پیش بینی و پیشگیری آمادگی و پاسخ مناسب در برابر بلایا را ضروری می سازد.

۵ دیماه امسال براساس تصمیم سازمان مدیریت بحران کشور مصادف با سالروز زلزله مهیب و مخرب بم به عنوان روز ملی کاهش خطر بلایای طبیعی نامگذاری شده است. به این مناسبت سعی می شود با اطلاع رسانی صحیح و درست به مردم ، اهمیت موضوع بلایا و لزوم ایجاد آمادگی و اقدامات موثر برای کاهش خطر بلایا ، برجسته و گوشزد گردد.

پیشگیری از حوادث و بلایا، بالابردن آستانه تحمل افراد ، ایجاد آمادگی برای مقابله با بلای طبیعی و انسان ساخت و کنترل بهینه آنها، افزایش سطح آگاهی های عمومی در زمینه کاهش خطر اثرات بلایای طبیعی ، آشنایی شهروندان با فعالیتها و اقدامات واحد مدیریت و کاهش خطر بلایا در حوزه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان از جمله اهداف گرامیداشت این روز می باشد.

براساس یک مطالعه در حوزه معاونت بهداشت میزان آمادگی عملکردی واحدهای بهداشتی در برابر بلایا ۱۱/۳۸ درصد، میزان ایمنی سازه ای واحدهای بهداشتی در برابر بلایا ۰۵/۳۱ درصد، میزان ایمنی غیرسازه ای واحدهای بهداشتی در برابر بلایا ۹۷/۵۸ درصد و میزان آمادگی خانوارهای لارستانی در برابر بلایا ۱۶٫۶۱ درصد به دست آمده است.

نقش حوزه بهداشت در بلایا نقش غیرقابل انکار و حیاتی است و در هر چهار فاز چرخه مدیریت بلایا نمودهای عملیاتی و مشخصی دارد. اسناد بالادستی جهانی (هیوگو و…) و کشور (برنامه پنجم توسعه) همگی تاکید بر پیشگیری و کاهش آسیب داشته و آمادگی نظام سلامت را برای مقابله با بلایا تکلیف می دانند.

در این راستا دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای معاونت های بهداشت سراسر کشور با ادغام در سیستم شبکه ارائه خدمات بهداشتی و در راستای طرح تحول نظام سلامت با طراحی پنج برنامه در جهت پیشگیری و کاهش خطر بلایا گام اساسی و مهمی برداشته است. این برنامه ها که شامل ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار (HDPI) ، نظام مراقبت وقوع و پیامدهای بلایا (DSS) ، تدوین و اجرای برنامه آمادگی واحدهای بهداشتی (EOP) ، ارزیابی ایمنی و خطر بلایا (SARA) و کاهش آسیب پذیری فیزیکی مراکز بهداشتی درمانی (SNS) می باشد ضمن افزایش سطح آگاهی و آمادگی مردم ، توان آمادگی و عملیاتی پرسنل مراکز و واحدهای بهداشتی درمانی کشور و به طور مشخص مجموعه علوم پزشکی لارستان را ارتقاء و بهبود خواهد بخشید .

 امید است با همکاری و تعامل سایر نهادها و دستگاه های دولتی و مردمی و همچنین پرسنل خدوم مجموعه دانشکده علوم پزشکی بتوان شهر و محل زندگی امن تر و ایمن تری برای افراد جامعه فراهم نمود.

دکتر عباس نصری
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی  لارستان

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین