یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

اطلاعات کامل درباره تمام فرودگاه های ایران

عوامل زیادی روی محبوبیت فرودگاه‌های کشور تاثیرگذار است که از میان آنها می‌توان به کیفیت خدمات ارائه شده در فرودگاه و دسترسی آن به شهرها را نام برد. فرودگاه‌های زیادی…

عوامل زیادی روی محبوبیت فرودگاه‌های کشور تاثیرگذار است که از میان آنها می‌توان به کیفیت خدمات ارائه شده در فرودگاه و دسترسی آن به شهرها را نام برد.

فرودگاه‌های زیادی در ایران وجود دارند که شاید شما هیچ اطلاعاتی درباره آنها نداشته باشید. فرودگاه‌هایی که طی صد سال اخیر و با پیشرفت‌های مدوام صنعت هوانوردی کشور ساخته و یا به روز شده‌اند.

اینکه بدانیم کدام فرودگاه‌های کشور پرواز بین‌المللی دارند و یا کدام یک از آنها مرز هوایی محسوب می‌شوند، می‌تواند دید خوبی درباره صنعت هوانوردی کشور به ما بدهد و به هنگام خرید بلیط هواپیما ما را راهنمایی کند.

عوامل زیادی روی محبوبیت فرودگاه‌های کشور تاثیرگذار است که از میان آنها می‌توان به کیفیت خدمات ارائه شده در فرودگاه و دسترسی آن به شهرها را نام برد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی اطلاعات فرودگاه‌های مختلف ایران بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

چند فرودگاه در ایران وجود دارد؟

در گذشته‌ای نه چندان دور، فقط شهرهای مهم کشور مانند تهران، تبریز و مشهد فرودگاه داشتند. اما به تدریج با پیشرفت صنعت هوانوردی کشور و افزایش نیاز به فرودگاه در تمام شهرها، امروزه در بیشتر استان‌های کشور حداقل یک فرودگاه وجود دارد و می‌توان به تقریبا تمام نقاط کشور با هواپیما سفر کرد.

طبق آخرین آمار موجود، در حال حاضر ۵۴ فرودگاه دولتی در مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور قرار دارند که از این تعداد تنها ۳۱ فرودگاه فعال هستند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که تعدادی از این فرودگاه‌ها کاربری تک منظوره (مسافری) و تعدادی هم کاربری دومنظوره (مسافری – نظامی) دارند.

چند فرودگاه داخلی و چند فرودگاه بین‌المللی در ایران وجود دارد؟

در تمام کشورها فرودگاه‌ها به دو دسته داخلی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. فرودگاه‌های داخلی پروازهای بین شهرهای داخل کشور را پوشش می‌دهند و اکثر فرودگاه‌های کشورمان در دسته فرودگاه‌های داخلی قرار می‌گیرند. در حال حاضر ۲۰ فرودگاه داخلی در کشورمان در حال فعالیت هستند.

فرودگاه‌های بین‌المللی پرواز به کشورهای دیگر را پوشش می‌دهند و حتما باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که در این دسته‌بندی قرار بگیرند. علاوه بر این، نام فرودگاه باید در کتاب بین المللی Aeronautical Information Publication یا همان AIP درج شده باشد؛ کتابی با شکل واحد که برای ارائه مشخصات فرودگاه‌ها به کشورهایی که عضو ایکائو (ICAO) یا همان سازمان هوانوردی غیرنظامی هستند فرستاده می‌شود.

از جمله ویژگی‌هایی که فرودگاه‌‌های بین‌المللی باید داشته باشند می‌توان به این موارد اشاره کرد: وجود داشتن قسمت کنترل گذرنامه، قسمت قرنطینه، وجود انواع سوخت‌های مورد نیاز، امکانات پزشکی، امکانات تعمیراتی و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماهایی که ویژه پروازهای بین‌المللی هستند.

از میان تمام فرودگاه‌هایی که در کشور وجود دارد، این فرودگاه‌های دارای مجوز بین‌المللی هستند: فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، پیام، مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان، شیراز، یزد، آبادن، اهواز، پارس آباد مغان، ساری، شاهرود، کرمان، کرمانشاه، کیش، لارستان و اصفهان.

کدامیک از فرودگاه‌های کشور مرز هوایی هستند؟

مرز هوایی چیزی شبیه به مرز خاکی و آبی است و تنها تفاوت آن قطاعی است که از زمین تا ارتفاع پروازی را شامل می‌شود.

اگرچه فرودگاه بین‌المللی تفاوت‌های زیادی با فرودگاه مرز هوایی دارد، اما قوانین ورود اتباع خارجی و ورود کالاها در مورد هر دو به طور یکسانی اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است فرودگاهی در دسته فرودگاه‌های مرز هوایی باشد ولی مجوز فرودگاه بین‌المللی را نداشته باشد.

علاوه بر فرودگاه‌های بین‌المللی، فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، عسلویه، خلیج فارس، بم، بندر لنگه، بیرجند، بجنورد، بوشهر، کنارک، رفسنجان، رشت، زنجان، سبزوار، سنندج، ساری، شهرکرد، شاهرود، شیراز، قشم، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لامرد و یزد جزء مرزهای هوایی ایران به حساب می‌آیند.

بزرگترین فرودگاه ایران کدام است؟

در حال حاضر، فرودگاه‌ بین‌المللی امام خمینی با ظرفیت جابه‌جایی ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال بزرگ‌ترین فرودگاه کشور به حساب می‌آید. این فرودگاه دارای سه ترمینال مسافری به ‌نام‌های پایانه یک (فعال)، ترمینال سلام (فعال) و ترمینال ایرانشهر (در حال ساخت) است.

به‌ تازگی با آغاز به کار ترمینال سلام، پروازهای داخلی نیز وارد برنامه پروازی فرودگاه امام شده‌اند. این فرودگاه همچنین قطب ایرلاین‌های داخلی از جمله ایران ایر، آسمان، ماهان، معراج، قشم، تابان، زاگرس، آتا و کاسپین محسوب می‌شود.

تعداد فرودگاه‌های تجاری (کارگو) در ایران

فرودگاه پیام تنها فرودگاه حمل بار (کارگو) و بزرگ‌ترین مرکز آموزش خلبانی در میان فرودگاه‌های کشور است که در منطقه ویژه اقتصادی پیام قرار دارد. فرودگاه پیام توسط شرکت خدمات بین‌المللی هوایی پیام اداره می‌شود و متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است.

فرودگاه پیام دارای باندی به طول ۴۱۵۰ و عرض ۶۰ است که یکی از بهترین باندهای پروازی در سطح کشور محسوب می‌شود. همچنین، این باند توانایی پذیرش انواع هواپیماهای پهن‌پیکر را دارد و از این رو، در مواقع اضطراری می‌تواند جایگزین فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین