شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

با رقص و آواز‌خواني شادي تأمين نمي‌شود

شادي طبق تقسيم‌بندي كه صورت گرفته به دو دسته ممدوح و مذموم تقسيم مي‌شود. بعضي شادي‌ها پسنديده و ممدوح است و برخي ناپسند و مذموم وقتي يك انسان سالم در…

شادي طبق تقسيم‌بندي كه صورت گرفته به دو دسته ممدوح و مذموم تقسيم مي‌شود. بعضي شادي‌ها پسنديده و ممدوح است و برخي ناپسند و مذموم وقتي يك انسان سالم در اطاعت خدا گام مي‌گذارد يا مشكلاتي از مشكلات مردم جامعه را مرتفع مي‌نمايد يا گرفتاري انساني را حل و فصل مي‌كند يا شادماني مومني را فراهم مي‌كند يا آبروي انساني را مي‌خرد و جلو آبروريزي اشخاص را مي‌گيرد، شادي ممدوح و پسنديده را رقم زده، به عكس وقتي با متلك گفتن، غيبت كردن و توهين نمودن، آبروي افراد را مي‌برد و سختي‌هاي افراد را حتي بدون اسم بازگو مي‌كند و زحمات يك كارگر را به صورت تمسخر جلوه مي‌دهد و… عملي ناپسند و مذموم انجام داده است. وقتي با يك سري اعمال زشت و شنيع مانند رقاصي و آوازه‌خواني شخصيت خود را زير سوال مي‌برد و قبح و زشتي اين كارها را در ديدگان ديگران زيبا جلوه مي‌دهد و حتي نام آنها را براساس طبع نيكو تعويض مي‌نمايد و مثلاً رقاصي و مغنّي‌گري را هنر و هنرمندي قلمداد مي‌نمايد طبعاً به دنبال از بين بردن زشتي آن عمل و زيبا جلوه دادن آنها مي‌باشد .

شخصي كه با مشغول كردن خود و ديگران به لهو و لعب خواهان اعمال ناپسند و مذموم به عنوان شادي آفريني در دل ديگران  است،‌ سوراخ دعا گم كرده و راه را بي‌راهه پيموده است. يك انسان مسلمان هرگامي كه برمي‌دارد بايد با آخرتش بسنجد اگر ديد براي آخرتش مضر است بداند كه شادماني نيست بلكه مصيبت است.

آنچه از جريان چند ماهه، كرونا به مردم ما داده بيش از  ۸۰۰۰۰ نفر مبتلا (حدوداً يك هزارم جمعيت) و بيش از ۵۰۰۰ نفر كشته و هزاران خانواده‌هاي داغدار و مصيبت ديده كه عزيزانشان را بدون تشريفات در دل خروارها خاك مدفون كردند.

كدام انسان باوجداني است كه با رقص و پايكوبي و آوازه‌خواني آن هم در محيط بيمارستان به وجد ‌آيد و نقطه‌اي از وجودش را التيام ‌دهد مگر اين كه براي لحظاتي با بي خيالي مشغول شود و همه چيز را از جمله درد ديگران را فراموش كند و با فرياد به من ربطي ندارد، خويشتن را فريب دهد كه اين فريب است نه التيام.

بياييم براي يك لحظه بينديشيم كه حقيقتاً شادي چيست؟ و راه شاد زيستن كدام است؟ آن كس كه در اين وضعيت سخت و بحراني جهت رفع نيازهاي مردم قدم برمي‌دارد و مشكلات عامه را حل مي‌كند و‌آرامش دروني را براي خود و خانواده به ارمغان مي‌آورد شادمان است؟ يا آن كه با يك عمل تصنعي فرصت مردم را به تباهي مي‌كشاند و مسكّن لاابالگيري ولاقيدي را براي ساعتي تزريق مي‌كند؟!

نشنيده‌ايم كه در مغرب زمين چنين رفتارهايي كرده باشند اگر كرده باشند هم شايد با فرهنگ آنان سازگاري داشته باشد اما با فرهنگ اسلامي ايراني ما كه شاعرش بني‌آدم را اعضاي يك پيكر مي‌داند و درد عضوي همه را دردمند مي‌سازد سازگاري ندارد.

مسئولين بيمارستان بايد مراقب چنين هجمه‌هاي فرهنگي باشند لازم نيست دريچه‌ها را روي كرونا ببنديم اما به روي ويروس منحط باز كنيم و بدتر از ويروس كرونا را در انديشه‌ها پراكنده سازيم.

ما در كرونا دنبال تهيه واكسن هستيم اما در اين گونه كارها به سرم نياز داريم كه تهيه آن سخت‌تر از واكسن كروناست.

در پايان ضمن تقدير و تشكر از مسئولين بيمارستان كه در مبارزه با كرونا تمام تلاش خود را مصروف نموده و در جريان فوق هم اطلاعيه‌اي صادر نمودند، اميد است توجه كامل مبذول و تصميمي اتخاذ شود كه از تكرار چنين اعمالي اجتناب گردد.

 

سردبیر

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۶:۰۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین