جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

مسجدی جامع لار،‌قدیمی اما با سبک معماری ساده و زیبا

مسجد «جامع لار» که از زیباترین مساجد تاریخی ایران است با سادگی و دوری از هر گونه تزیین، پرهیز از ارتفاع در بنا و استفاده از مصالح بومی منطقه، بنا…

مسجد «جامع لار» که از زیباترین مساجد تاریخی ایران است با سادگی و دوری از هر گونه تزیین، پرهیز از ارتفاع در بنا و استفاده از مصالح بومی منطقه، بنا شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد «جامع لار» از مساجد تاریخی لارستان است که به اوایل قرن هشتم هجری قمری، تعلق دارد و در حال حاضر در شهر قدیم لار و «محله آرد فروشان»، قرار دارد.

مسجد با بهره گیری از سبک مساجد عربی ساخته شده و در شمار زیباترین مساجد تاریخی ایران قرار دارد و به گفته «مهدی رستگار»، توسط «فرخ لقا الملک»، دختر «یحیی بن مظفر منصور» ساخته شد:

یک راهنمای گردشگری فرهنگی با تاکید بر زیبایی مسجد «جامع لار» می گوید: «فرخ لقا الملک»، ۱۱ سال حکومت لار را پس از مرگ همسرش در دست می گیرد و فرمان احداث این مسجد زیبا را نیز می دهد.

«مهدی رستگار» ادامه می دهد: «فرخ لقا»، فرمان ساخت این مسجد را به شکرانه سلامتی پسرش می دهد که پس از وی به حاکمیت لارستان می رسد.

وی اضافه می کند: مسجد «جامع لار»، مزین به یک محراب سنگی خاص بود که در دهه ۷۰ شمسی از بین رفته است و در این محراب زیبا، تمامی مناجات حضرت «علی(ع)» به خط کوفی نوشته شده بود.

رستگار با اشاره شیوه معماری به کار رفته در این مسجد، عنوان می کند: به گفته اساتید معماری در ساخت مسجد «جامع لار» از سبک «خراسانی» استفاده شده که سادگی و دوری از هر گونه تزیین، پرهیز از ارتفاع در بنا و استفاده از مصالح بومی منطقه از مشخصه های آن است.

وی می افزاید: مسجد، دارای ۳۶۶ ستون به عدد سال شمسی است و به دلیل وقوع زلزله چندین بار تخریب شده اما مجددا بازسازی می شود و از نمونه این بازسازی می توان به مرمت آن در سال ۱۳۷۷ شمسی، توسط فردی خیر به نام «حاج محمد جهانشاه» اشاره کرد.

بنای جدید این مسجد جامع به شکلی که در حال حاضر رویت می شود در سال ۸۲ برپا می شود و با گذشت سال ها از احداث آن، امروز هنوز هم نمازهای یومیه و مراسم مذهبی در مسجد «جامع لار» با شکوه تمام برگزار می شود.

گزارش: مریم شمالیان

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین